Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1612 ggr
velepa1986
0

Ensam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten fundering, får man ha en häst gå ensam? Har för mej att de skulle bli någon lag om nåt sånt? Kan jag va tvungen och köpa en till för att inte bryta mot lagen?

Våran hyresgäst ringde igår och berättade att dom ska flytta hästen i månadsskiftet. Har lagt ut annons och allt men de är inte de lättaste att hitta..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

carrrrrooooo
0

jo hästar måste ha sällskap, de är flockdjur, men det går bra om en häst går i en ensam hage om det finns någon häst inärheten( hage brevid).. vet inte hur den nya regeln ser ut, men vet iaf att det finns hästar som går ensamma och har hagkompisar brevid.. många tävlingshästar går ensamma

Wilma03
0

Så vitt jag vet så är det ingen lag utan en rekomendation. Hästar är som sagt flockdjur men det är inget som säger att flocken ska bestå av andra hästar heller. Det kan vara t ex kor eller något annat betesgående djur. Eller tillräckligt med mänsklig kontakt.
Och i ditt fall så är det ju bara under en kortare tid (kan visserligen dröja men ni jobbar ju på det) tills ni hittar en ny hyresgäst.
Min pålla gick själv i lite mer än ett halvår innan vi hittade en lösning på problemet. Hon hade dock kor i hagen bredvid, hästar fanns en bit bort och människor runt omkring sig i stort sett hela dagarna.

Så du behöver nog inte oroa dig för att du ska tvingas skaffa en häst till.
Däremot är det ju mycket trevligare för hästen med sällskap.

icansson
0

det finns ju ingen som säger att man måste ha en häst som sällskap:)

velepa1986
0

okey okey, tack för alla svar.. Nu vart jag lugn igen :) Vi har en gris i stallet (boxen brevid) så kan kommer ju inte vara ensam och han kommer ha oss runt sej extra mycket unden tiden själv..

Min häst har gått själv förr, i drygt 1-2 månader och de gick jättebra, så de ska nog inte va nå problem denna gång heller..

Sandra

Besök gärna

Tusen
0

En kortare tid klarar nog de flesta hästar av att vara ensamma. Men om det blir en längre period bör du skaffa en hästkompis. Men inte måste man köpa en. Får du inte någon ny hyresvärd så kan man alltid ta en häst på foder. Det finns massor. Annars kan man ta emot någon på helpension dvs. hästägaren betalar för allt och du sköter hästen åt den betalande. Det kan vara pensionerade hästar, ston som väntar föl, hästar på konvalecens osv. Nog kan man hitta en hästkompis så din häst slipper gå tillsammans med en gris Skrattande. Så oavsett om det är lag eller inte så tycker jag du ska, för din häst skull, söka efter en hästkompis.

velepa1986
0

#5 Jag har fått ett mail från en tjej som ha en hbl valack som hon villlåna ut i ett år.. Jag är ju intresserad. Men då är de ju de med pengar istället, foder, hö hovslagare och de är tufft nog med en när jag vart arbetslös nu i oktober och akassan inte har betalat ut pengar än..

Så jag hoppas på en hyresgäst..

Sandra

Besök gärna

Ledin
0

jag har träffat en stackars häst som levt utan hästvän i MINST 15 år, stackarn (jag var så där 13-14 år) ursh han vart helt överlycklig o se en annan häst, han gick då i egen hage antar det var en sommarbete, på vintern gick han vid sin gård där fanns kor o får mm. Men herre gösses så glad han vart vi låna denna herre som gissades ålder på 25-30 av vet enligt ägare så där 20 var han väl iaf :) (folket i sig var mycket egna snälla o så men ja egna lite K-märkta)  Ska man ha en häst så råder jag till att man skaffar ändå en liten vän till hästen, sätt ut en lapp (affären,ridskola mm mm lokal tidning) att det finns stallplats hur din häst är måt andra pollar o som #5 :) lycka till :)

velepa1986
0

Mmm… jag skulle föredra en liten ponny som sällskap.. skulle bli mycket billigare och killens dotter skulle kunna rida lite..

Jag ska höra mej för lite om de finns någon man kan få låna hem.

Jag läste om en ponny på SHV som hade vart ensam i 20 år..Hennes öde kan man läsa om här.

Sandra

Besök gärna

Tusen
0

#6 Förstår att du hellre vill ha en hyresgäst men om det inte löser sig finns det säkert någon liten pony som du kan låna. De äter i allmänhet mindre och kan gå oskodda så då blir inte kostnaderna så stora.

Kanske halvblodstjejen kan tänka sig att betala en del av dina kostnader. Du tar ju trots allt hand om hennes häst.Glad

Hoppas det löser sg för dig och din häst.

exitingsvillemo
0

Jag tycker nog att hästar ska ha sällskap av andra hästar. Men under en kortare period är det ju inte så farligt =)

Du får skaffa en shettis =) jag har en till salu (smyg-annonseringCool)

Tyvärr inte i ridbar ålder då han bara är 1 år, men då behöver du inte känna att du måste lägga ner så mycket tid på arbete heller.

Ledin
0

vad kostar en shettis att fodra? Det kan inte vara så mycket det handlar om :) sen kan du ju köra den med kanske har du en man som är villig köra så kan ju du rida din, sen tar ni med lite fika helmysigt :)

Tusen
0

#11 Det kan inte vara så mycket. Vi har våra på lösdrift med fri tillgång på hö och vi räknar med att dom äter c:a 8 kg om dagen. (Och det räknas som mycket för en shettis. För oss blir det knappt 400 kr i månaden. En stallad shettis som inte gör så mycket borde lätt ligga på halva priset i månaden.

Sen tillkommer det ju förstås lite salt, mineraler och hovvård.

Zabbio
0

Lagen säger att hästar ska ha sällskap, är jag 90% säker på slog igenom. Men det kan vara ett annat djurslag och behöver inte vara i samma hage.

En kortare tid kan hästen stå själv, det är tom bra träning. Men inte i längden. Jag ser helst en annan häst som når upp till manken och kan klia på varandre ;) Men en shettis funkar ju också, psykologiskt är det ju ingen skillnad. Och tryter ekonomin så är en shettis liten i maten. Men den ska helst aktiveras lite den också, kanske köras ibland?

Lycka till med hyresgäst :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Rebecka]
0

en häst ska ha sällskap då dom är flockdjur..  om jag inte minns fel så ha det blitt lag på att man ska ha sällskap till sin häst..

jackiejohn
0

Lagen har ej gått igenom än. Men den bör ha sällskap av ett annat djur kan va en kanin om de är så haha, Hästar är flokdjur men dom kan utan problem gå ensamma om det finns andra djur i närheten min Fjording gick ensam dom sista 4 åren hon va i livet hon hade sällskap av fåren elr så gick hon i hagen bredvid andra djur t,ex kossorna elr fåren. men nåt sällskap bör din häst ha! köp en get vetja haha Skrattande