Vad är bäst, hel eller krossad?
Jag undrar bara: är det bättre att ge krossad havre än hel ?
Vissa säger att det är bättre med krossad och vissa säger att det är bättre med hel.
tacksam för svar :)
Jag ger hel… Men har ingen motivering till varför jag inte ger krossad..

tack Eve , men du vet inga nackdelar med hel havre då ?

krossad är generellt inte lika energigivande som hel, men hästen tar i gengäld upp krossad bättre än hel.
har man en häst som slänger i sig mat så är det "bättre" att ge krossad, man riskerar inte att få ut lika mycket "oanvänt" i träcken då.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Havre inehåller ju mycket fett… HAr hästen lättare att ta upp fettet i krossad havre, utan att bli så jättepigg? Isånnafall vore det den ultimata lösningen för Millan ^^

#4 krossad havre skall tydligen generellt fungera lättare för hästen att ta upp, vilket också bör gälla fettet, tycker jag (och det är väl eg. det som genererar energin).
vad man bör tänka på är att krossad havre inte står sig lika länge som hel.
jag skulle prova krossad till din häst om jag vore du, jag tror att du skulle få bra resultat på det, särskilt om du har hel nu och har märkt att det inte riktigt ger maximal effekt.

#4 jag kan tillägga att de hästar jag haft som fått havre (försöker undvika kraftfoder) har fått kross, vilket gett bra hull och lagom energi, hästarna har fått lite energiboost men inte så att det blir galet piggt.

vi har krossad havre i stallet, men jag vet inte vilket som är bäst. Stallägaren krossar själv så det är inget som går till spillo för att man fått hem för mycket som blir dåligt.
Ska nog testa det där med kross (:

tack för alla svar, tror jag också ska testa ha kross, så kan jag välja sedan vilket jag tycker passar bäst in på min pålle ^^

Jag ger hel havre och största anledningen till det är hållbarheten.
I vårt stall finns bara två hästar och det är bara min som äter havre och han får bara ytte-pyttelite eftersom mitt hö är så pass näringsrikt.
Krossad havre skulle helt enkelt inte hålla så länge som säcken varar. 
jag tycker att du fick bra svar från #3. Själv har jag gett både hel o kross vad jag märkte var att man kunde ta hästbajs till sitt egna land utan att det växte upp havre :)
Jag ger krossad havre. Mkt pga rent egoistiska skäl… När jag hade hel havre var fåglarna på skiten i boxen, så det var bara smulor kvar när jag kom & skulle mocka, så det gick inte alls…
Bytte till krossad & nu ligger kulorna fina, hehe…
Spånet håller sig rent & snyggt mkt längre också nu.
Har inte märkt ngn skillnad i lynne eller hull på henne sedan bytet
Hej.
Kornkross är ett foder du ger till hästar som behöver bli lugnare eller lägga på sig mera hull eftersom det innehåller mindre energi och mera fett.
Jättebra foder och du kan ge det tillsammans med betfor.
Vanlig havre är för en häst som har mera behov utav energi.
När man krossar havre försvinner mycket av den energin som finns i kornet.
Därför gör man kornkross.
Ger man för mycket vanlig havre går det upp i skallen på hästen och den kan tillslut bli okontrollerbar.
Max 1 kg havre till en riktig tävlinghäst som tävlar hela tiden.
Kross kan du ge upp till 0.5 kg utan problem.
Hade ett vanvårdat varmblod som på 2 veckor blev mycket fin.
Hon var mager.
Gav henne ca 2 kg foder om dagen. och ca 10 kg hö
Betfor
Musli
Kornkross.

tack för alla svar, jag är tacksam för all hjälp. 

det e olika men om den är för pigg å skulle jag ta krossad

#13 det finns absolut inga belägg för att hästar blir "tokiga" av havre, det där är tyvärr en riktigt seglivad myt utan minsta substans.
anledningen till att man krossar korn är för att själva kornen är så hårda att man riskerar trasiga tänder annars, inte för energins skull.
kornkross och havrekross har "mindre energi" än hel havre bägge två, och jag skulle hellre ge havrekross än kornkross.
detta ffa eftersom korn inte är passande till alla hästar eftersom de lätt lägger på sig av detta, framförallt ponnyer.

#13 Det är ju skillnad på havrekross och kornkross, när man krossar havre så blir det inte kornkross, det är två olika sädesslag och ser väldigt olika ut. Precis som #16 säger så måste korn krossas för att det är för hårt annars. Krossad havre ger mindre energi än hel, dessutom så väger den krossade mindre än den hela om man tar samma mängd.
Hästar reagerar väldigt olika på olika fodersorter, för vissa hästar känns det som att havren går upp direkt i huvudet och andra kan du skifta mängden havre väldigt mycket på utan att det sker en förändring. Jag hade en medryttarhäst som itne reagerade på havren men man fick vara väldigt försiktig med betforn trotts att det ska ge snabb och kortvarig energi.
min har "havrehuvud" och vad jag läs mig till har det med att göra hur havren tas upp i tarmarna =) så min får bara korn och betfor med mineraler och han mår utmärkt=)

Mina får havrecross =)
#13 Hur mycket kraftfoder man ger sin häst beror ju helt på vad man har för hö.
Våra hästar äter ca 3-4kg havre (hel) Och det har inte gått åt huvudet till någon.
Det finns för och nackdelar med allt foder. Man måste kolla upp hur mkt höt täcker före man vet om man ska ge kraftfoder och hur mkt.
Sen täcker vissa fodermedel in vissa saker, så ibland kanske man inte kan ge havre, utan måste ge lucern eller något annat.
Om man inte kan räkna foder själv så finns det de som kan hjälpa en med det.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus