Foderkurs
Var på en foderkurs i förgår. Det är inte klokt så mycket som har ändrats och hur invecklat allt är.
Deras kost är ju lika invecklad som våran också har blivit.
Förr var det mer: Äh släng till dom två nävar havre var och lite hö!
Hur man beräknar en foderstart låter ganska enkelt men jag som knappt hade ett G i matte klarar inte av det på egen hand alltså!
Man måste veta vikten (såklart) och i vilken procent man arbeter sin häst i, vilken grupp till energibehov den är i och samt då räkna ut hur mycket de ska ha i MJ, smältbart råprotein, kalcium och fosfor.
Något i den stilen var det…
Tur att det var fler ifrån vårt stall som var med och fattade mer än mig i alla fall.
Men det var lärorikt kan jag ju medge så det är absolut något jag rekommenderar er att gå på om ni har chansen!
Kostade 50 spänn för mig och det är det ju absolut värt!
Någon som kanske redan har varit på något sånthär eller kan detta som vill berätta lite?

Jag fick utbildning genom skolan =) Tog ett par månader innan man förstod helt vad man egentligen höll på med - men övning ger färdighet heter det ju!
Den lokala hästbutiken i Bålsta har ofta en tjej från Krafft som kommer ut och föreläser om alla sorters foder, alltså inte bara om Krafft's produkter. Jag undrar egentligen lite hur mycket av det man ger som kommer ut i andra änden bara.. Kan vara intressant att veta..

jag har en skitbra (men inte helt lättläst) bok som heter Hästens näringsbehov och utfodring som jag tycker är bra. sen har SLU faktiskt en 10poängs kurs i hästens utfodring på distans (om inget ändrats nyligen).
vi hade lite foderlära på en SLUkurs (distans) som jag läste i våras : hästens beteendebiologi (kan jag rekommendera, skitkul och lärorik kurs) och det är verkligen en hel vetenskap att räkna ut en hel foderstat.
vad jag känner ofta glöms bort är den där gamla kunskapen de hade förr; man kanske inte behöver räkna och räkna som en galning; ibland kan det räcka med vett i huvet också
det är ju rätt intressant att lyssna på en del människor just när det gäller utfodring av häst; många tömmer pulverdisken på granngårn och blandar ut med några kilo kraftfoder och - "oj hoppsan, grovfoder?!, jaja, 3-4 kg blir väl lagomt, hö är ju DYRT!" (jag hade långa diskussioner med ett par gamla tjejkompisar som jag ansåg hade helt ovettiga foderstater, man kan inte skylla på att hö är dyrt när man köper pulver och kraftfoder för nära tusingen i månaden..)
medarbetare på djurskydd.ifokus

Den boken du nämner har Christina Planck skrivit och den kan jag verkligen rekommendera också! 

Jag har precis fått hem en bok om just foderlära, är väldigt intressant!
3# Jag håller med om att det är många som håller på och häller i sina hästar både det ena och det andra. Jag känne rlite ibland att jag tror inte att folk riktigt har koll på vad dom ger, dom ger det för att nån dom känner säger att det är bra. Men varför inte istället ge basfoder (grovfoder + ev kraft) och sedan se hur det passar på hästen??
Medarbetare på westernridning.ifokus

jag har precis beställt den boken. Hoppas man fattar vad som står bara :D