Klippa eller inte..?
Ja, vad gör ni, klipper ni era hästar eller inte?
Jag ska åka och klippa millan snart för att hon blir så himla långhårig. Det går knappt att rida henne, för det bara dryper svett överallt, inte så snällt mot Millan tycker jag…

jag klipper inte, roger blir svettig, men det blev han även i somras med sommarpäls och det beror inte på att pälsen är lång och tjock. han är ju fux och de har en tendens att inte få så lång päls, bara tät. Hade han blivit svettig i stallet eller ute med tunt täcke så hade han klippts men inte när det bara är av ansträngning.
oftast så rider jag på kvällen så då släpps han in i boxen med fleecetäcke så han inte blir kall, sen plockas det bort vid kvällsfodringen ca 23.00-24.00.

Kommer inte klippa i år då pållan knappt gör någonting alls för tillfället.. hon ska sakta sättats igång igen nu efter sjukdom..
Ja vet inte om jag ska eller inte de e på gränsen just nu. Han blir alltid svettig men inte jättemycket… vad ska man göra?
Jag kommer nog göra som dig #1 för jag har också en fux haha.

Har aldrig klippt Pelle tidigare o de senaste åren har han gått utan täcke jämt o haft en otrolig vinterpäls. Men han har inte såå lätt för att svettas ändå. I år blir det täcke, men han har redan väldigt tjock/lång päls, så vi får se om jag blir tvungen att klippa lite…

får ändra mitt svar nu. roger blev klippt för ett par veckor sedan. Trots att han knappt hade någon päls så blev hela han dyngsur efter ett en ridtur, särskilt efter en halvtimmas träning för tränare. Så tränaren fick komma ut tidigare en dag och klippa honom. Han var livrädd och stod och skakade men klippt blev han. Nu blir han inget svett alls och pälshöge blev rätt stor så han har riktigt tät päls även om den inte är lång.
Min Lasse är klippt. Tycker det underlättar, han tränar ganska hårt och blir rejält svettig då och det tar sån himla tid innan han torkar… Han har blivit så himla snäll att klippa, stod med grimman runt halsen när jag klippte huvudet och nacken.

I vanliga fall brukar jag inte klippa såhär vintertid, utan på våren istället. Eftersom mina pållar brukar gå lite på halvfart på vintern. Men iår tränas de normalt under vintern pga ett lugnt år, så iår klippte jag dem till vintern ändå.
Jag tycker det underlättar att ha dem klippta.
Min är inte klippt, kanske spårklipper nästa år dåhan kommer vara mer igång.
hehe.. älska denna klippningen.. xD Fast ta bort all ful utrustning.. >_> (när hästen kommr ut från ''stallet')
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
:D har faktist sett flera som haft lite roliga klippningar typ som denna #8 :)
Zabbio - Men vad bra då, när kommer du ut och klipper Millan sådär då? :P
#10 jag kan ju öva på henne så ser jag om jagh är duktig nog innan jag klipper min egen ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Zinty är oklippt då hon går väldigt lite just nu.
Zabbio - Haha, okej :P Annars kan vi ju göra tvärsom ;)
#15 vilken läcker häst:)

Efter mycket "om och men" så bestämde jag mig för att klippa Reddie. Han blir väldigt svettig och har inte ro att stå i stallet och torka till då de andra hästarna är utomhus.
Shiny klipps inte. Jag är mycket för det här med naturlig hästhållning.
Lägger man på täcke blir ju allt fel, hovarnas vinter"lager" kommer inte som det ska, allt rubbas. Därför får Shiny ha sin långa björnpäls som värmer minst lika bra som ett täcke. Så får jag hellre rida lite mindre hårt, så hon inte svettas så fasligt, eller skritta av ordentligt så hon hinner torka.
Ibland tror man ju att hon är torr fast att hon inte är det, då får hon stå inne en stund med fleece-täcket tills hon torkat det sista, eller om jag har bråttom får hon på sitt täcke (hon har ju dock ett) ett sånt som suger upp det blöta, så kör jag ner till stallet sen & tar av det på kvällen

I vinter är det första vintern som vi inte har klippt.
Anledningen är att han denna vinter mest fungerar som "skogsmulle-häst" dvs han rids ut på lagom turer i skogen men tränas inte i någon större omfattning. (Dåligt med tid=sista terminen innan dotterns student
)
Men när han är i full gång måste vi klippa honom på vintern för han svettas ymnigt då och det är väldigt jobbigt att torka honom.
Vi har ju honom inhyrd och att lägga på fleecetäcke som sedan ska bytas funkar inte - då får man ju köra fram och tillbaka för att byta täcken.

Vi brukar nästan alltid klippa min ponny, men hon slapp i år pga dräktighet. Varmblodet var det tänkt att vi skulle klippa, men det blev bortglömt och sedan struntade vi i det. 
jag har funderat på att klippa min , han blir jätte svettig efter en kvarts ridning :O på sommaren kan jag rida i 5 timmar utan att han har blivit svetttig , just nu ser han ut som en hårboll XD

Jag funderar också på att klippa. Är det aldrig för sent? Tänkte att det är mars månad..
Jag vet inte hur det blir med fällningen när man klipper såhär sent..

Nä,precis.. men vet inte vad jag ska göra, han har små kala fläckar i pälsen.. så fult..

Jag klipper inte Fanny, fast vi rider 2 timmar aktiv ridning varje dag. hon blir svett men jag torkar henne noga och lägger på en ullfilt när vi kommer in sen så är vi innt i stallet tills hon torkat, jag fixar med lite och hon äter sitt hö, sen går hon ut när hon är torr.
nu är det för sent att klippa…