Att tävla dressyr..!?
hästmänniskor.. HJÄLPHJÄLPHJÄLP!
Jag ska i höst börja tävla min medryttarhäst, föredetta travarsto, men som nu är ridhäst.
Och jag har ingen aning om hur det här med att tävla fungrerar!? Hur anmäler man sig, Var anmäler man sig, Behöver man nån sorts licens!?
Jag behöver veta allt som krävs för att kunna tävla dressyr..
Tack&Pussar! 

för att tävla annat än klubbtävlingar behövs:
medlemsskap i någon klubb sluten till SvRF
grönt kort
hästlicens
ryttarlicens
vacc.intyg
någon av licenserna behövs bara för regional och uppåt tror jag…
är det klubbtävling så behöver du nog bara medlemsskap i klubben:)
#1 Tack för svar! , vart fixar man grönt kort? vet inte vad det är men.
och ryttarlicens?

den ridklubb som du är med i brukar anorna grönt kort kurser. På gotland så gjorde gotland ridsportsförbund dom kurserna.
Kolla med ditt distrikt om dom har grönt kort kurser på G.
Men som sagt, om det är klubbtävling så behövs inga licenser eller något. Du behöver inte ens kavaj eller vita ridbyxor.
Ryttarlicens kan du beställa från ridsportsförbundets hemsida. Men du måste vara medlem i en klubb och ha tagit grönt kort. Ryttarlicens ska förnyas varje kalenderår, dvs. efter nyår.
Hästlicens behöver du endast om du ska tävla regional eller uppåt ( dvs. oftast msv klasser i dressyr). Har en häst fått ett häst licens en gång så ska dem följa med den livet ut.
Det som behövs för de olika tävlingarna är:
Klubbtävling: medlemskap i den klubb där du ska tävla. Oftast låga klasser
Lokaltävling: Grönt kort, Ryttarlicens, medlemskap i valfri klubb som du vill tävla för. Oftast från LB i dressyr och uppåt. ca. 90 cm hoppning
Regional tävling: Grönt kort, Ryttarlicens, medlemskap i valfri klubb som du vill tävla för, hästlicens.
VACCINATION: Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start (oftast innan du ens har lastat ut hästen, kolla med klubben där du ska tävla). Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.
Sen finns det andra regler om licenser om man ska tävla utomlands.
Anmälan till tävling gör man ofta på ridklubben/ridskolan eller på klubbens hemsida.
Ang. Utrustning så ska du ha godkänd utrustning enligt TR i alla nivåer utav tävling. dvs t.ex : du får inte använda spö, ej några hjälptyglar i dressyr, endast 2-delat eller 3-delat bett (LA:5 och högre så får man rida med kandar). Ryttarens klädsel ska också vara prydlig i även klubbtävlingar. Men över klubbtävlingar så måste man rida med Kavaj, vita ridbyxor, skjorta osv.
Dessutom om du någon gång vill tävla i hoppning och är under 18 år så är det regel på att du måste ha säkerhetsväst.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se