tips vid ute ridning
snart ska jag ut till stallet och ta ut hästen på en liten ridtur, men har inga ideer på vad jag ska göra för något :/
igår skrittade vi bara på långa tyglar så känner att jag måste göra något idag några tips kanske? ;)
jag får endas rida henne i skritt och lite trav…

allt du kan göra i skritt och trav på en ridbana går väl att göra ute i skogen också?
skänkelvikning, framdelsvändning och (träna på att göra) runda fina volter brukar jag ofta göra med min fröken ute på vift.
och, eftersom hon är så jäkla dålig på att lyfta på fötterna ordentligt, brukar vi gå "offroad" och gå bland stubbar och stenar och fallna granar och sånt. så får hon lära sig att lyfta på fötterna och se sig för (allt är inte en platt travbana) samt lära sig väja för saker (och samtidigt lära sig olika hjälper)..
det kanske är en för enkel nivå för din häst, men känn efter vad som känns lämplig när du sitter på hästen?
jag kommer sällan upp på hästryggen med värsta planen på vad jag ska göra.. brukar komma fram till det under den tid det tar för hästen att bli varm; man hinner känna av humöret och så då..
medarbetare på djurskydd.ifokus
jag red ut på en äng idag och körde lite galopp i snön så han fick pulsa lite. underbart kul tyckte han!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
En av de bättre grejerna man kan göra med en häst som endast får gå i skritt t.ex. är som #1 skrev att rida ut i skogen. Rid serpentiner mellan träden, gör tempoväklingar, halter, igånngsättningar och halvhalter. Vill du sedan trava lite kan du göra exakt samma övningar fast i trav. Det är rät kul om det finns mycket träd för då kan man t.o.m. göra en bana i skogen med olika moment vid olika ställen. Lovar att hästen kommer vara helt slut, för att den får tänka så mycket, även om det bara görs i skritt.
Halter och tempoväxlingar är bra träning. Så halt, skritt, sakta trav, sakta ner till skritt igen osv. Det ger en en lyhörd häst som blir observant på dina signaler. Se till att hästen lyssnar på dig och blir det inte som du har tänkt dig, prova igen.
Annars har du fått en massa andra bra tips. :)

tack så mkt för alla svaren ^^