Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett03-bilder-filmer
Läst 2136 ggr
Scandi
1

Eli och jag

Första filmen jag visar så var snälla.. ;) det var i lördes.. vi longerade han först med longerhjälp tills han var lång o låg o sen satt jag upp. Och jag har aldrig kännt denna häst så mjuk och fin ngn gång :) Jag har en ovana att ta upp händerna när jag bromsar :S vet om det.. + en lite halvdålig sist. Eli är en piiiiiiiiiiiigg påg på snart 7år.  Han har inte varit riden speciellt länge, sedan våren 07 ungefär påbörjades vintern 06. Blev skadad första gången  vintern 07, sedan i maj 08  och sedan kom jag igång igen i augusti. Han har precis blivit klippt vilket gav ännu mer energi..:/

Har inte tränat för ngn ordentligt sedan jag slutade ridskolan för ett par år sedan så jag har nog en del ovanor..

Tänkte bara att jag skulle visa, för denna dagen var jag verkligen nöjd med honom, han har inte gått så bra ngn gång som han gjorde då.

http://zinck.zoomin.se/P1700548?scr=12a7fb8f

fabric
0

Gud va duktig han var på framdelsvändning! Riktigt fin trav också. Han ser ut som min med bakbensarbetet, lite speciell stil sådär.

Hur var han när du fick honom? Och om du bortser från att han har varit skadad, hur lång tid tog det innan han gick i kort samlad trav? Behöver uppmuntran, för alla jag känner trycker ner mig och Wille att det kommer ta evigheter innan man han någon nytta av honom.. Jag behöver liksom inte veta allt det där, jag vet redan att det kommer ta tid och ännu mer tid och jag har tålamodet, behöver bara en uppmuntrande klapp, om du förstår vad jag menar? Jag tycker i alla fall att Eli är en riktigt vacker häst!

Scandi
0

#1 Det har tagit tid :) och vi har fortfarande mkt kvar!! Och ibland går det ett steg  framåt och sedan tre tillbaka men sedan kommer man ifatt och så håller det på ibland. Vet inte om jag vill säg att det är kort samlade trav utan bara trav där han börjar bli lång och låg på vissa ställen ;) Han var riden i ca 6 månader när jag köpte honom i september 07.

Det är nu sedan han kom igång igen i augusti efter skadan. Så har han utvlecklats mkt det senastev halvåret och speciellt den senaste månaden. Första  tiden jag hade honom blev han riden i c 2-3 månader innan skadan kom. Sedan han jag rida han i ca 4-5 månader innan den andra skadan. Och nu har jag hunnitb rida ca 5-6 månader så håller tummarna för att han ska hållas skadefri… Så ca 1 år och åtta månader är han allt som allt riden om man räknar alla perioder.

Lycka till med din häst! Ett tips är att filma ridningen.. så man fattar att man faktiskt utvecklas. För ibland känns det inte så. Filma med några mnaders mellan rum.

Eve
0

Ser jättefin ut! Kollade inte på hela videon, men halva ialf (: Keep up the good work!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

JennyO
0

vilken fin travare! vad är det för stam på honom? Glad

Scandi
0

Tack :) han är efter bolets igor och undan bolets elvira :)

Ledin
0

Kul o se en fin film :) ser mycket lovande ut mycket jobb som ligger bakom antar jag ;) jag såg på hela, synd att flera var inne o red o störde han/er lite. Jätte fin grabb, han är ju inte så gammal och inte riden så länge så det ser mycket lovande ut :D alltid kul o se folk som lägger ner lite jobb på sin travare med :)

[uranButtler]
0

bra jobbat :D såg jätte bra ut :D jag har sjelv en unghäst på 5 år och jag har typ ridit in han :D vi hoppar 140cm hinder och ska snart ut på tävlingar :D jätte bra hoppat

Scandi
0

tack :)

Scandi
0

putt

Ledin
0

jag ger dig enstor *putt* så du syns lite igen :)

Scandi
0

hehe tack ;)

carrrrrooooo
0

jätte fin häst och du ridar han jätte bra:) men shiit vilken energi han verkar ha:P..

Lycka till med honom!

Scandi
0

putt

Scandi
0

putt

Scandi
0

putt

fabric
0

Hur går det med din häst nu då? :)

fridak
0

Jag tycker det ser fint ut, har inte tittat på hela och det jag har tittat på har varit utan ljud. Men vad stor han ser ut att vara!
Hur tycker du att sadeln känns, det ser ut som att du inte kommer ner i den riktigt men det är lite svårt att se. Som när du gör halt ser det nästan ut som att du mer ställer dig lite i stigbyglarna precis ovanför sadeln samtidigt som du sätter in handbromsen.
Han ser ut att vara en pigg liten herre, hur är han när du rider med andra? Vill han vara först? Såg ut som att han gärna ville hänga på den andre ryttaren som red förbi dig i första halten.
Han ser ut att lyssna på dig en hel del och vill göra rätt, öronen verkar mestadels vara riktade mot dig och så flaxar de till lite för att uppmärksamma något annat också.
Är han väldigt känslig i sidorna? Nästan flyger fram så fort man nuddar?

Scandi
0

#16 det går lite framåt och ibland bakåt och sedan framåt igen.Han har varit inne i en liten testperiod de senaste två veckorna men börjar komma ur den. Han är som en tjurig tonåring ibland! :P Skiter ner mer än någonsin i boxn gör han med.

#17  Stor ut? Han är 1.54 ungefär. Det är nog jaf som gör lite fel i att inte sitta lite djupare i sadeln och ibland tar han tagi i bettet och drar till och då följr jag med upp och står då automatiskt i stigbyglarna. Ja i början hade vi det problemet med att han skulle vara först när vi red ut men det han har kommit över tycker jag. Ja ibland är han hur känslig som hels i sidorna som man knappt kan nudda och ibland inte alls. Beror på vilket humör han är på.. han är väldigt tempramentsfull.

Gick reda på igår att han går på lite dubbla spår. Bakdelen går lite innanför i högervarv och lite i vänster också men inte lika mkt som i höger. Han gör det väldigt mkt i galoppen att han skjuter ut rumpan och då får han en j*vla fart. Så övade igår på i skritt att flytta in fram något.  Gjrode som en skänklevikning med bara fram vid varje bokstav men då fick ju inte rumpan följa med i steget utan den fick man hålla kvar. Man ska ju rätta fram efter bak. Han tyckte det var urjobbigt :P och tjaffasde i början men sedan började han fatta poängen.

Var på hoppträning i måndes, var första gången. Innan har jag bara varit med på "tanthoppningen" med bomträning. Och första gångerna tyckte tränaren att eli var en förjävlig häst hon trodde aldrig d skulle gå att få rätt på honom och att jag fick ta all hjälp jag kunde få. Men ju fler träningar som har gått så har hon ändrat sin uppfattning och tycker att han blivit duktigare och duktigare :) så nu tyckte hon att vi kunde vara med på den riktigta hoppträningen också. Vilket vi var i måndes. Lyckades hoppa en bana på 50-60-70 och sista gången i galopp :D jag som varit jätte rädd för att hoppa men sista rundan kändes det riktigt bra. Och han blir så mjuk så mjuk och fin efteråt. Man kan styra med hur små hjälper som helst. Lite vikt, lite säte o lite skänkel och ingen hand, bara lätt lätt kontakt så han känner stödet. Då går han jätte fint.

fridak
0

går han på dubbla spår så skjuter han nog ut ena bogen, om du ser till att rama in bogarna så kan dubbelspåret försvinna eller åtminstone bli bättre.
Jag tyckte han såg stor ut, fast iofs så har jag inte sett mig själv på roger. Men Eli kanske har djup bål eller vad man säger, så att han kan ta långa ryttare i jämförelse med sig själv?

Scandi
0

ja men det är ju baken han går innanför med ut vad har det med bogarna att göra?dum fråga kanske.. .Jag vet inte eller jag har en kompis som ridit honom som är runt 1,65 och hon ser inte för stor ut, själv är jag 1,57.

jupiter00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

va duktiga ni e :) ni passar verkligen ihop :)

icansson
0

va fin han e

fridak
0

#20 alla djur har en svagare och en starkare sida. om du ser hundar trava fram så springer de oftast lite på snedden, de är ju vänster och högerhänta precis som vi. likadant är det med hästar. de skjuter ut bogen i svagare sidan och då kan de springa snett precis som hundarna innan. eftersom hästar gärna sätter all vikt på framdelen så är det nog mest där man behöver korrigera, bakdelen följer oftast med även om det kanske ibland känns som att den är två mil bort;)
ramar man in bogarna så har man koll på frampartiet och sen ska man samtidigt försöka aktivera bakkärran utan att släppa inramningen.
Att det gick så bra i hoppningen kan ju vara att du automatiskt petar in svaga bogen på honom, eftersom du ska ha kontroll vid svängar och så, att han inte har någon utväg än att jobba rätt och då kan lyssna bättre för hjälperna.
Går han in med baken i ena varvet och ut med den i andra?
Oavsett om han ser stor ut eller ej så är han fin och ni passar ihop:)

Scandi
0

han går går med baken lite in mot mitten av ridbanan inte ut mot väggen. Tack föresten allihop!

fridak
0

#24 han gör alltså så i båda varven, och inte ut i ett och in i det andra. För isf är det inte att han är extremt höger/vänsterhänt, utan beror på något annat:)

Scandi
0

Han gör det mer i vänstervarv, nästan inget i höger. Pratade med dem i stallet det ska visst vara vanligt bland unghästar när de inte lärt sig gå riktigt balanserat än. Men jag ska försöka att öva bort det och balansera upp honom. Kan även vara att han är lite kortare i ngn sida. Fick hjälp med min sits igår. Fick reda på att jag satt helt fel! Jag satt för långt bakåt i sadeln och för mkt på rumpan eller vad man ska säg. Så jag fick dra mig så långt fram jag kunde komma och sedan hamnade jag rätt, men usch så jobbbigt! Men man märkte verkligen skillnad på eli när jag hamnade i rätt sits!! Han gick mkt bättre och blev mjukare i munnen i och med att jag inte behövde ta så mkt i den. Sååå idag ska jag öva ännu mer på min sits. Skritten gick hyffsat igår men traven var svårare att sitta rätt. Sen är det bomträning i morgon igen!

Scandi
0

Lite updates! Bomtränigen gick bra och tränaren tycker att vi är på rätt håll :) I tisdes vilade han och sedan igår red vi en tur i ridhuset han var rätt nochalant och brydde sig liksom inte att jag satt på ryggen sedan började han lyssna bättre och vi galopperade rätt mkt, gjorde åttor och snett ignom och volter. Fick igenom högergaloppen riktigt bra. Och när det gick som bäst hörde jag bara hur det klingade till, då hade skon lossnat :S satt bara fast med 2,5 söm och när jag kom tillbaka till stallet var han även svullen i det benet:(. Smörjde med liniment.

Idag var hovslagaren ute och slog på skon. Longerade honom några varv på vart håll och hoppade sedan upp, kände inget av sadeltvånget idag :) Tar lite tid innan han blir uppvärmd men jag hade tålamod idag och brydde mig inte om om han inte gick helt i form i början utan bara ngåra steg men berömde de stegen han gjorde. Sedan galopperade vi  och det började kännas riktigt bra. travade sedan igen och dp fick jag honom att gå bättre i formen skrittade lite och sedan trav igenom och försökte få igenom ställningarna ordentligt i hörnen , red på en liten fyrkant för att öva upp det.

Övade mkt övergångar från trav till skritt och trav till halt och tvärt om. Även motställnig i volterna och lite skänkelvikning. Sedan nör jag höll på att trava av honom och han gick samlat och fint provade jag galoppera och då gick han över i en jätte fin och kort galopp :) jag behövde nästan inte hålla alls i tyglarna utan han gick där han skulle och jag kunde till och med länga tyglarna och klappa om honom ordentligt! :D Travade sedan honom lång o låg och sedan skrittade jag honom på helt långa tyglar och han sänkte sig ordentligt och gick i en fin låg form provade även en skänkelvikning och den gick galant!!

Jag kunde kanppt sluta rida var så överlycklig!! Fick en riktigt aha upplevese över att det är så här det ska kännas! :) GLAD GLAD GLAD!

Det sämta med dagen vara väl att han fortfarnade så lite svullen ut i högerbenet..får hoppas det lbir bättre! Vill inte ha fler skador nu när vi börjar komma någonstans!

fabric
0

Gud så glad jag blir när jag läser detta! Så himla kul för dig att det börjar gå bra! :D Hoppas det kan börja gå bra för mig och min häst snart..

Scandi
0

#28 du ska se att det snart vänder. Jag har haft en lång period där det bara gått neråt med skador m.m. och där ridningen inte gick jätte bra. Men han har gjort små framsteg hela tiden. Första tiden stegrade han sig och höll på när man hade hoppat upp och stack nästan för mig, sedan kunde han få för sig att sticka när som han helst ville då var det bara att hänga på.Hade även en tid där han sparkade bakut med bakbenen i varenda gångart. Nu gör han det bara i galoppen. Jag har haft honom i snart 1.5 år och det är bara nu i årskiftet som man verkligen märker att det börjat hända saker. Ibland får han dock lite flaschbacks :P det går upp och ner från  dag till dag och dem dagar det går dåligt får man tänka på en sån här dag när det gått jätte bra. :)

Din häst hade problem med ryggen eller?

fabric
0

#29 man får alltid tänka på att det är ett steg fram två steg bak. Ja, eller problem och problem. Han har lite spänningar i länd, men mitt största problem när jag fick honom var att han hade ont i haser och sjukt stel i bog. Nu har haserna och bogen börjat släppa.. Fortfarande lite problem med höger sida dock. Men han har blivit sjukt mycket finare! Fått fint hull, lite muskler och fin i pälsen. Men det är många som är så negativa till att jag har honom. Det är riktigt jobbigt för jag påverkas så himla lätt av andra.. De får mig att börja ångra mig och peppar mig på att ge upp. "är du verkligen säker på att du har orken att lägga ner tid på honom?" får jag höra rätt ofta.. Men min equiterpeut va hos oss i lördags och hon tyckte att han skulle få en ärlig chans. Jag får bara helt enkelt lära mig att sluta lyssna på alla andra..

Scandi
0

Du ska INTE lyssna på alla andra. Jag påverkas också av andra men man ska helt enkelt inte bry sig. NU har jag haft turen att hamnat i ett satll där det finns folk med ridtravare som har peppat mig mkt :) Du ska se att med tiden kommer det att bli jätte bra! Du skulle bara veta hur många gånger jag varit nära på att ge upp.. gråtit och haft mig och legat sömnlös flera nätter. MEN nu när jag verkligen ser framstegen så har det verkligen varit värt det! Så ge inte upp!