Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2706 ggr
Eve
0

Ful i pälsen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Millan har haft vila nu i nästan en månad av olika anledningar. Men när man tar av henne täcket så ser man hur himla ful hon har blivit i pälsen. Allt ser liksom avskavt ut! Kan det vara täcket som har gjort det? Att hon har gått så mycket med täcke att det har blivit skav. Hon får B-vitaminer, men det hjälper inte! Jag klippte henne för ca två månader sedan, så det som är avskavt är verkligen raggigt :(

Har ni några tips på hur ma kan få pälsen fin igen? Kanske är det värt att köpa ett nytt innetäcke? Ett med glidmaterial på insidan, kanske.

Såhär fin i pälsen var hon i somras, när hon aldrig hade täcke…

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Scandi
0

det finns ju sådant bogövergrad men det som jag tycker har funkat är att faktiskt spruta mkt pälsglans över dem ställena där det skavt då glider täcket lättare över. Med hjälp av det har iaf jag fått bort skav :) Måste tipsa om ett bra pälsglans då med ju och det är effols, luktar underbart och effekten sitter i ett tag.:)

fridak
0

det är troligtvis skav från täcket. Är det bara på bogen hon har detta eller över hela? är det bara på bogen så kan det hjälpa med ett bogskydd, de i fleece är bättre än de i lycra som är väldigt tunna.

Kankse kan du spraya pälsglans lite extra på de utsatta ställena och i täcket.

Eve
0

Det är över hela kroppen… Bytte täcke idag, så nu har hon ett fleece på sig under istället för det där innetäcket.. Jag ska hiva det, det är ju ändå så gammalt. Köpte ett nytt idag på hööks, men det var på tok för stort! :O De hade inget mindre, så jag får väl beställa hem istället, men då tar det ju så lång tid.. Det täcket hade glidmaterial inuti och det satt väldigt bra, förutom att det var alldeles för långt ^^

Bogskydd har hon. På halsen har hon inget skav, där är hon bara väldigt långhårig ^^ Men där täcket har suttit ser det inte så ul ut :/ Men det blir nog bättre nu när jag sätter igång henne, så hon får lufta mer (:

Primee
0

Min andra häst jag hade förut fick oxå skav över nästan hela sig av täcket - oavsett vilket material det var i. Lite bättre blev det med ett bogskydd(lycra). Han blev så fet o stövig i pälsen när han stod med täcke på nästan hela tiden och då skavde täckena runt. Efter ett tag började jag spraya in honom med pälsglans, smorde in de värsta ställerna med "tjärsalva"(en sådan här svart burk med vitt lock..kommer inte ihåg vad märket heter just nu…) och hade alltid ett visst täcke med nylonfoder närmast kroppen som jag tvättade i tvättmaskinen ca varannan vecka. Då fick han fin päls igen =)

[Zkold]
0

Viking har det ibland jag sprayar på pälsglans men det hjälper kanske inte enbart på din pålla:/

Eve
0

Primee - Ja, det var väl ungefär min plan också nu (: Dessvärre har jag ingen maskin att tvätta täcket i.. Om jag inte snor kompisens förstås…

divansson
0

Det är väl det med täcket som ni säger säkert.
Men annars går det säkert bra med att ge henne Linfrö. Våra hästar fick det förut och höll sig riktigt fina i pälsen hela tiden. Det är såklart väldigt viktigt att koka det innan,  1dl /dag räcker bra.  :)

Vi brukade köpa vårat linfrö i hälsokosten, men det är endå samma linfrö som finns i vanliga affärerna så. Det där hela mörka. :)

Eve
0

Divansson - Linfrön sägs ju vara bra för matsmältning också (: En av de andra hästarna i stallet får det.. Kanske ska testa det, tack för tipset (:

SofiaOfSweden
0

Amigo Horseware är termotäcken med glansig och hal insida, kanske något att satsa på? De är även höga i bogen så de sitter verkligen på plats och glider inte ner som många täcken tenderar att göra.

Eve
0

Jo, det är de jag har tittat på faktiskt (:

casandra
0

Min ena pojke fick också sådär lite, "svintopäls" för ett tag sen, det såg inte alls snyggt ut! Jag duschade och skrubbade honom, försökte med annat täcke, han fick linfrö, men det blev aldrig snyggt ändå. Så jag rakade honom, och problemet var löst.
   Haha, nej men, han skulle ändå rakas. Blev bara som ett + i kanten att han slapp se ut som en liten svintoboll med hår som stod åt alla håll. 
    Så jag kan tyvärr inte ge dig några tips, men hoppas det blir bättre! :-)

Kan också tillägga att min pojke som pälsen inte blev snyggare på hade ca 7 cm tjock päls, så det var väl kanske lite det som gjorde att det inte gick att få snyggt igen Oskyldig

Eve
0

Millan har nästan ingen päls på kroppen eftersom att hon var klippt innan… Men det börjar redan bli bättre.. Borstar jättenoga nu och verkligen lägger pälsen åt rätt håll.. Dränkte in hela henne med pälsglans och imorrn får hon linfrön. Hoppas att det blir bra snart (:

Zabbio
0

Måste hon klippas och gå med täcke?

Med tanke på att min får skav av grimman på någon dag så undviker jag täcke på honom helt och hållet. Är det busväder har han så klart på det, och då pälsglansas det; annars får han lätt skav över höfterna.

Nästa år kommer han vara mer igångsat, då kanske jag tvingas spårklippa, men inte mer än att han slipper täcke.

I vilket fall, mitt tips är pälsglans. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ledin
0

kan det inte vara så att själva maskinen var dålig slipad? (bara en tanke jag fick) o när det växt ut ser håret slitet ut? detta med täcket ja visst kan det slita när hon går o det rör sig framåt å tillbaka. Själv har jag haft bogskydd eftersom det skavet är jätte fult att se. Men pälsglans #13 skrev livar ju upp det :)

Eve
0

Zabbio - Ja, hon blir jättesvettig om jag inte klipper henne, och hon står i utebox så hon måste ha täcke.

Ledin - Njae, på halsen är pälsen fin och där var hon också klippt, så jg tror nog på täcket. Bogskydd har hon, men detta är på hela kroppen.. Men tycker redan att det är bättre.

[Jennniie]
0

Eve- När Yahoo kom, var han raggig i pälsen och hade "mjäll" kommer inte på namnet nu, överallt o såg förjävlig ut. Jag började ge Linfröolja och e-vitamin, det sistnämnda mest för att han äter hösilage o det är bra att ge tillskott av det då.
Nu 3veckor senare, är han jätte fin i pälsen.

Men innan stod han ju rätt mkt oxå, utan att luftas utan täcke. Så kan nog ha flera faktorer till att det blivit som det blivit.

Såg btw att du var hästägare?! :D GRATTIS !

Eve
0

Jennie - Ja, jag skrev på papprerna igår (:

Lindbygarden
0

Extreme makeoverFlörtGlad

sus-sharon
0

jag har iofs inga bra tips att ge, men har märkt på mina att fleece inte är att föredra då hästarna blir statiska av täckena.. smäller och gnistrar och blir inte så vackert i hårremmen hellerObestämd

medarbetare på djurskydd.ifokus

xMyDeadx
0

Eve - Mitt tips är att börja ge rapsolja. Pärlan får ½dl/dag och det har gjort underverk. Eller, det kan ha berot på att hon nu mera får daglig rykt och ordentligt med foder, till skillnad mot där hon stod innan..

Eve
0

xMydeadX  - Millan äter 2 dl rapsolja per dag (: Måste säga att pölsen har blivit jättefin nu sen jag började med olja och började rykta henne mer noggrant varje dag. Får hem ett nytt täcke i början av nästa vecka (:

xMyDeadx
0

Eve - Ååh, vad härligt :) Känns alltid bra när det börjar bli bättre med hästarna. :)

Repoort
0

Har Millan fått ordning på pälsen och blivit sitt vackra jag igen?

Eve
0

Ja, den har blivit fin igen (: Men skav på bogen och av förbygeln har hon fått ändå :/ Men annars är den fin igen (:

[uranButtler]
0

min häst har skav på bogen och på ena sidan :/ vette fan vad jag ska göra men fick lite tipps här nu :) han har en stor fläck med inget hår på :S han har gått med tecke på dagarna sen rycktar jag han varje dag och jag ger han olja :/

fridak
0

någon som har tips på vad roger har gjort? Han har en liten hårlös fläck mitt på bringan, kan inte vara orsakat av täcke men ser ut precis som skav.

EvaSk
0

Jag har en vallak som klipps(rakas) flera gånger per vinter,då blir han oftast matt och mjällig i pälsen.Men i år kom jag på att jag skulle prova att gnida in pälsen med vanlig mat olja!jag tog en tvätt svamp och en dl olja och gned in efter klippningen sedan upprepas det ca 1 ggr i veckan.Vetrinären kom ett par vecker senare och såg hästen på gången,han utbrast va fan har du gjort! så här FIN har aldrig hästen sett ut på vintern. Matolja svara jag. Prova.