försäkringsbolag
lite halvt inspererad av ridsports försäkrings-tråd…
Jag började kika på olika försäkringsbolags hemsidor för att räkna ut vad försäkring på roger skulle kosta. Han är försäkrad redan, men det är ägaren som står för den och jag har ingen aning om vad hon betalar nu.
Men det enda bolaget jag kunde hitta lite klara besked ifrån var if tror jag, men där kunde man inte få full vet. vård!
Har tidigare hört att travare inte går att få full vet. vård på men senare hört att om man på något vis kan få full vet. vård försäkring om man har en travare som enbart rids, eller rättare sagt inte tränas eller tävlas för trav.
Hur har ni det? Har ni full vet. vårds förskring? Vilket bolag? Vad betalar ni? Hur hög är försäkringen och hur långa "självriskperioder" är det?
Millan är försäkrad hos Sveland med A3försäkringen (:

#1 så den enda skillnaden mot A1 är att vid triangelmärkning så får du ut 80% av försäkrat värde?
Jag har If till Viking.
Han är fullförsäkrad i vet. vård och har en låg livförsäkring. Jag ringde själv runt å kollade vad de skulle kosta på de olika försäkringsbolagen, det var inte så stor skillnad på någon av alla. Men sen ringde min pappa upp en bekant som har massa tävlingshästar och hon föreslog If ifall jag hade en ridtravare så då blev det det..
Om du nu är intresserad av If någon gång så tycker jag du ska ringa dit för hon som har hand om hästföräkringen för Viking i alla fall var jättetrevlig.
Per år går min försäkring till ca 1939 kr (veterinärvård+livförsäkring).
Det där med självrisken fattade jag inte korrekt och vad jag och min pappa kan läsa ut ur deras papper så finns det bara en fast självrisk på 2500 kr. Sen får man en rabatt på 8% i veterinärvård för varje år försäkringen inte har behövt användas.

#3 låter bra! Jag fastnade mest för if för att det hade bäst hemsida där man själv kunde testa lite och se ungefär vad de kostade. anade att det skulle gå att få full vet.vård om man pratar med dem mera. Verkade nästan bara vara dem som hade fast självrisk också, fast sveland har en a1 där man kan välja till fast självrisk och högre vet.vård.
Kikar runt mest för att se vad roger skulle kosta om ägaren vill släppa honom till mig.

Jag har en fd travare i If. Han är fullförsäkrad i vet vård och har inga undantag bara för att han varit travare.
Hade Agria tidigare men bytte till If eftersom de tydligen är det enda bolaget där man fortfarande bara behöver betala den fasta självrisken och sedan inget mer.
Alla andra bolag har tydligen gått över till att man förrutom självrisken dessutom ska betala en viss % på hela beloppet.
En del har undantag i sina försäkringar på fd travare men när jag försäkrade honom första gången gjordes en vet.besiktning med böjprov ua och därmed var det inga problem.
Jag betalar strax över 200 kr per månad.

#5Det låter ju bra:)
Jag hoppas att det finns fler här som har sina hästar försäkrade? Fast ni kanske inte har stor koll på era villkor m.m.
Jag tror att självrisken på det jag har ligger på 20%…

jag har Sharon i Folksam (som alla de andra hästarna) på A1/A6.
den kostar ca 200 i månaden, självrisken ligger på ca 2000 kr och hon är försäkrad för det allra mesta.
du kan jämföra försäkringsbolag på konsumenternas försäkringsbyrå (www.konsumenternasforsakringsbyra.se) om du inte vill ringa runt till alla bolagen!
medarbetare på djurskydd.ifokus

#7 jag tror de flesta ligger däromkring om man inte har fast, iaf de få jag hört om:) Jag kikade på svelands hemsida efter jag såg ditt första inlägg:)
#8 tack för tipset!:) Har du fast självrisk eller kommer det till rörliga procent på din? Ska kika på länken, så får jag nog kika dit igen om ägaren någon gång släpper hästen:)

#9 jag tror att det tillkommer en viss procent om beloppet överstiger en viss summa. det är ett tag sen jag läste försäkringsvillkoren så jag kommer tyvärr inte ihåg allt. jag vet dock att jag kände mig nöjd med dem
medarbetare på djurskydd.ifokus

nog kan man få full försäkring på sitt varmblod. Det ända är att man kan få är reservation på hältor.
Att försäkringsbolget INTE täcker alla hältor. För att få bort reservationen så skall man visa upp ett veterinär intyg inom 30 dagar efter man har täcknat försäkringen.
Det får alla Engelsk fullblod och Varmblod, fast dom går som ridhästar och har aldrig gått på banan.