Problem vid uteritt
Jag har fått ett problem med Millan. Jag förstår inte varflr hon håller på såhär…
När jag rider ut på henne så får hon för sig att hon inte ska gå på ett visst ställe, så då hoppar hon omkring och driver jag då henne så går hon upp på bakbenen. Hon är allmänt fjantig för allt, gör så även när hon bara ser eller hör en fågel :S
Hon gjorde detta igår på valen och eftersom att det ärså halt på vissa ställen v¨gade jag inte bråka med henne så mycket, med risk för att hon skulle gå omkull. försökte få henne att gå framåt ett par steg, men det gick inte så bra.. Vände hemåt och hon höll på hela vägen hem, men inte så lika illa. väl inne på ridbanan slutade hon helt.
Såhär har hon aldrig hållt på innan!
Jag har funderat över om det är sadeln som ligger illa, men denna sadeln har hon ju haft sedan spril förra året, varför skulle den helt plötsligt göra ont nu?
Sedan tänkte jag på havren, men havre har hon gått på jättemycket innan utan att överhuvudtaget reagera på den.
Lucern la jag till nu i veckan igen, men det har hon också gått på jättemycket, utan att reagera innan. Jag förstår bara inte vad som har hänt…
Jag testar att rida där idag igen och om hon håller på sådär igen då hoppar jag av och leder henne runt, så får vi se om det hjälper (var lite tidspressad igår, så jag hann inte då).
Någon som kan komma på vad detta kan vara?

ingen aning om vad det kan vara, men det låter smart att sitta av när hon blir sådan och led förbi och sitt upp igen. Hästen vinner inte för att man sitter av, huvudsaken är att man tar sig förbi "det farliga"

Hon kanske är inne i en testperiod? Sedan tycker jag rent generellt att alla hästar verkar bli lite piggare/hetsigare nu vid denna tiden. Eli gör så med ibland när vi ridit ut och jag vill gå inom ridhuset, klatchar jag till honom med spöet på rumpan och säger NEJ och trycker bestämt fram honom med skänklarna. Ibland har jag hoppat av också och med bestämda steg gått in i ridhuset. han fick även för sig iett tag att sjävl bestäma när man skulle svänga in mot stallet men det övade jag bort rätt så snabbt genom att rida fram och tillbaka förbi stallet varenda gång vi kom hem i från ridturen. Men han blir nästan aldrig rädd för ngt under ridturen, jag mijötränade honom jätte mkt i början när jag hade köpt honom, dvs var ute och gick och var framme och nosde på alla möjliga saker och ting. Minns speiellt en gång då vi dagen innan hade gått på en väg där det stod en stor lastbil ivägen han blev lite nervös men mer var det inte utan jag klappade han lite lätt och sedan gick han förbi på den stigen som blev över av vägen. Dagen efter red jag den rundan och då stod latsbilen i gång och brummade då rörde han inte ett öra utan traskade lugnt förbi. :)
Min Sober hade oxå såna dagar, ibland trodde jag pållan blivit knäpp eller nått.. Hon blev kollad av vet och kiropraktor väldigt ofta då vi hade dom ofta i stallet (tävlingstall travet). Är hästen kollad och sadeln mm bra som du beskriver så tror jag helt enkelt att dom bara har "en sån där dag" Det har vi ju alla levande.. Så länge det inte eskalerar dag för dag utan bara kommer ibland i perioder tror jag som ovanstående att det är bara att med tålamod gå igenom det så hon ser att hon faktiskt inte "tjänar" nått på att hålla på..
Boyen höll också på så innan, vi pratade med hovslagaren och tispade om att leda förbi hästen och lugnt prata med den, och efter ungefär en vecka så gav de resultat, idag går han förbi där som ingenting.
Kan också vara så att hon ser "spöken", de är många ridtravare som gör det, det man kan göra då är att gå förbi där gång på gång så brukar de försvinna efter ett tag
~Medarbetare på ridtravare.ifokus~
Viking gör inte riktigt så men han får för sig att vända på vägarna vilket kan leda att han nästan åker ner i diket, för försöker jag driva på honom så ställer han sig på bakbenen.
Ibörjan var han omöjlig att rida på men då var jag jättesäker på att han bara testade mig.
Han gör så lite då och då.. han kan få för sig att göra så när jag ska lägga en volt när jag är i ridhuset, han vill lixom dra åt motsatt håll..
Sen riktigt från början hade vi stora problem med att han bara stannade upp på vägarna och vägrade gå ett steg! Man kunde hoppa av och leda honom och hoppa upp igen på honom och han vägrade fortfarande att gå ett steg.
Men Viking är ju väldigt envis i sinnet också. Men jag tycker det låter konstigt att hon har börjat med detta nu faktiskt, rådfråga hos olika personer i ditt stall, de kanske ser det på ett annat sätt.
Idag hade vi sällskap med oss ut och då gick det lite bättre.. Hon höll fortfarande på att fara runt, men ointe lika mycket… Stegrade i alla fall inte.. Tror det är överskottsenergi, faktiskt.. När jag skulle trava så stod hon och galopperade lite på stället och sånt…
så blev min tjej oxå hon blev helt tokig och fick jätte mycket överskotts energi, så jag slutade med havren och efter det går hon som en klocka och är jätte lätt att rida och sköter sig fin fint!:) nu går hon bara på hö med bra värden fungerar kalas för oss!:)
Kul att läsa om detta då jag her en märr som är så, fast hon har hålit på mer eller mindre i 3 år med det här varje dag vi rider. Fast det är bara på vissa ställen, mest när vi har sällskap men även ensam, det hjälper inte att kliva av och gå förbi för då bara går hon som aldrig förr tills du siter upp igen. Hon äter bara frukt och grönt + hö/hösilage, men ingen skillnad i tempramentet och viljan där inte, fast nu har vi bytt och rider bara på hackamore och då verkar hon mera nöjd och bråkar inte lika mycket längre, ibland funderar jag om hon bråkar för att jag kanske vill gå längre eller kortare än vad hon tänkt sig eller helt ennkelt en annan väg än hon tänkt sig.
Testa,testa,testa igen, det måste en smart häst göra. Hur ska de annars veta att de måste lyda ryttaren, de kanske kan få göra som de vill (springa i full fart och busa) just idag. Lite mer allvarligt jag tycker det kan var svårt att motionera hästarna tillräckligt på vintern, det är hårt och halt ute många gånger och då blir det ju bara skritt. Din häst har säkert överskottsenergi. Men din tanke om sadeln är inte helt otrolig, jag har själv fått byta sadel flera gånger, allt eftersom han har satt mer muskler. Nu har jag köpt en sadel som man kan byta koppjärn i det rekommenderar jag varmt, betydligt enklare än att köpa ny sadel ofta. En ridtravare växer i sadelbredd mycket och fort när man börjar jobba dem ordentligt, jag har sett det på flera hästar.
Testa,testa,testa igen, det måste en smart häst göra. Hur ska de annars veta att de måste lyda ryttaren, de kanske kan få göra som de vill (springa i full fart och busa) just idag. Lite mer allvarligt jag tycker det kan var svårt att motionera hästarna tillräckligt på vintern, det är hårt och halt ute många gånger och då blir det ju bara skritt. Din häst har säkert överskottsenergi. Men din tanke om sadeln är inte helt otrolig, jag har själv fått byta sadel flera gånger, allt eftersom han har satt mer muskler. Nu har jag köpt en sadel som man kan byta koppjärn i det rekommenderar jag varmt, betydligt enklare än att köpa ny sadel ofta. En ridtravare växer i sadelbredd mycket och fort när man börjar jobba dem ordentligt, jag har sett det på flera hästar.
Kanske skulle testa byte koppjärn på sadeln, det kan man ju faktiskt på min..

Har du testat att mäta?
Du kanske redan vet hur man kollar mankens bredd (alltså gradantalet) men då kanske någon annan har nytta av denna länk 
Hade själv stor nytta av det när jag skulle kolla vår pålle - det visade sig att han var mycket bredare än vad man kunde tro.
vad smart.. Ska testa (: