motgångar..
Idag var min equeterapeut för ett återbesök efter en behandling för två veckor sedan, då jag fick veta att Willejojoo är stel och överbelastad i bakbenen och därav fått ont i bogen.. Eva (hon som behandlade Wille) sa åt mig att jag skulle använda något som heter slappolja och gröngröt, så jag beställde dessa två saker redan samma dag. Men de har fortfarande inte kommit.. efter två veckor.. Men jag har fortfarande masserat varje dag i minst en timme i två veckor nu.. Men tydligen så hjälper inte det påstår Eva idag. Dock hade han blivit bättre i bog och lite bättre i bakbenen (fortfarande inte återställd). Men nu börjar han tydligen få spänningar och annat i länd.
Eva sa åt mig att börja använda värmelera på ben och haser, samt slappoljan på rygg å länd. Men eftersom jag aldrig får oljan levererad så åkte jag och köpte Back On Track, ryggvärmare. För det skulle tydligen ha samma effekt som oljan.
Men det återstår två problem.. Och det är att värmeleran får inte sitta i mer än 16 timmar. Det betyder att om jag sätter på den klockan 16:00 (då jag oftast är klar i stallet efter en skoldag) måste jag ta bort leran 8:00 dagen efter. Vilket jag aldrig kommer hinna eftersom jag går i skolan om dagarna.. Kan liksom inte gå upp tre timmar tidigare för att ta mig till stallet (vilket inte ens går för att bussarna har inte börjat gå än).
Sen sista problemet är att Eva säger att jag ska börja rida Wille igen, för att jobba honom mer i trav så att vi ser om det blir någon förbättring, men jag har ingen sadel. Hon sa åt mig att skaffa en bomlös sadel. Men jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Jag har inte ekonomin att springa och köpa en sadel bara sådär.. Så just nu känns allting verkligen kasst. Hästen har inte blivit bättre som jag hade hoppats på och jag kan inte börja rida.. Det känns verkligen jättedåligt just nu..
Urs va trist.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det jag tänkte på när jag läste att han var stel i bogen var om sadeln passade dåligt, men det kanske är därför du inte har någon sadel nu?
Brukar du masera och stretcha? Ha på leran så länge du kan iaf bättre för kort än för lång tid:) Sen tycker jag inte att du ska jobba i traven om du tycker det känns fel eller för att ni inte gjort någon förändring än. men om du tänker efter tror jag säkert att ni gjort några framsteg. Ta det lungt och påmin dig om dom ofta.
Hoppas det var lite uppmuntrande=)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Ja, jag tyckte också att det kunde bero på sadeln hur han mår i bogen idag.. men som sagt så red jag bara med den sadeln en gång, sen vart det "aldrig mer igen". Den var knöglig å tröck mer på vänster sida än höger.. Ja, och var helt enkelt en katastorf!
Jag fick en ny sadel av ägaren till hästen (har Wille på foder/prov) men jag har inte testat den eftersom jag fick besked att han inte var helt kry i kroppen. Vill alltså vänta med att prova den sadeln tills jag fått ett "GO" av Eva.. Men nu säger hon att en bomlös skulle behövas. Dock vet jag inte hur jag ska få fram en sådan..
Ja, jag masserar varje dag och stretchar halsen varje dag. Benen stretchar jag endast om jag utfört ett arbete. Alltså ända gången jag inte stretchar benen är när han har vilodag eller när vi promenerat runt på plant underlag.
Jag tycker själv att han blivit finare i sina rörelser, har jobbat väldig mycket att han ska böja mer på bakbenen när han går (som en ridhäst ska gå). Han var nämligen sådan att han hade sina bakben nästan helt raka hela tiden, alltså såg det ut som han var stelopererad eller hur jag nu ska förklara det.. Så jag känner att lite framgång har ju skett..
Men det känns så tråkig när jag får reda på att han börjar få ont på andra ställen.. Och jag förstår inte hur han kan blivit ansträngd i rygg och länd när jag inte ridit och han bara gått i skritt..
Ikväll så åkte jag ner och tog av Back On Track som han hade fått ha i fyra timmar.. Man ska ju vänja in hästen med Back On Track första dagarna.. Och jag kände hur varm han blivit om rygg och rumpa, och det är ju positivt, hoppas att cirkulationen ökar bara.. Sen så kletade jag på värmeleran som jag beräknade att jag ska tas bort halv ett imorgon förmiddag. Dock var det sjukt svårt att linda med lina över hasen.. Han måste ju liksom kunna böja benen, så jag fick linda på ett konstigt vis.. Men det känns inte som om det kommer hålla speciellt bra.. Han kommer säkert trassla loss allting och skada sig….
har du ingen du kan låna en bomlös sadel av som passar? kanske någon "hästkompis" som har en som ligger hemma som passar?

Ja, jag tänkte på det också.. Och jag har hört runt lite, men det är ingen som verkar ha någon..
Fy då! är ju helt klart sadeln som orsakat skadorna om den klämmer och sitter dåligt försämrar det ju hästens rörelser helt och hållet. Att han fått mer skador även om du bara skrittat beror antagligen på att han fortfarande har fel rörelsemönster. Men det är ju bra att det blir bättre nu när han blivit av med den:)
Nästa sadel han har är väldigt viktigt att den sitter bra klämer den åt minsta så kommer han att gå tillbaks som han gick förut igen. Bomlös är ju bra men om den ägaren skickade är ny och passar så tästa den iaf. Du ska ju inte behöva köpa en bomlös om du har hästen på prov.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Nä precis! Tack. Jag ska pröva sadeln imorgon. Det är en såndär sadel man kan ändra bommen på.. Jag hoppas att den fungerar verkligen.. Det jobbiga är att jag inte kan rida honom riktigt ordentligt eftersom han är tagen från banan å har sitt rus fortfarande, har ju inte hunnit komma någon vart i ridningen överhuvudtaget..

En veterinär kanske borde kolla på honom, en et har ju ändå inte den utbildningen även om de oxå är jätte duktiga. Sen en bra sadelmakare de brukar kunna säga om de är sadeln som tryckt och om de kan vara därför hästen har ont.
Du kanske kan ta ut en till et och se om han/hon säger samma sak, bara för att din nuvarande et säger så behöver de faktiskt inte stämma.

Nä precis, jag har fått tips om en annan som ska komma och kolla på honom. Och om hon inte säger samma sak som den jag har nu blir jag lite osäker om någon försöker "blåsa" mig på mer behandlingar..
Nåväl, ska även försöka få ut en sadelmakare, men jag anser att det inte är mitt ansvar att betala för en ny sadel eftersom jag bara har hästen på foder för eventuellt senare köp..

Tråkigt med motgångar, hoppas allt löser sig.
behöver han värme för benen så kanske BoT-paddar skulle fungera också, fast det blir svindyrt att köpa allt BoT…men paddarna är som snabbandage och de kanske stallpersonalen kan tänka sig plocka bort innan hästen går ut i hagen?
Jag hade en massör ute som tyckte jag skulle åka in till atg-kliniken som hon också jobbade på. Jag tyckte det luktade lurt och struntade i det. ett halvår senare kom en annan massör och kände igenom och hon kände visserligen spänningar men de fick hon loss och hon sa inte ett ljud om klinik och röntgen. Så det kan vara bra att dubbelkolla:)
jag har häst på foder och jag betalade för min nya sadel. Men det för att jag resonerade som så att hos ägaren hade han fått gå i hagen, alltså inte behövt någon ny sadel, men hos mig så rids han. det är alltså jag som behöver sadeln och då får jag köpa den, men lämnas pålle någon gång tillbaka så får hon inte min sadel med sig eftersom det är jag som köpt den.

Okej, nä precis. Jag funderade också på att köpa paddarna.. Men det blir som sagt lite dyrt. Men vi får se, har precis köpt BoT-ryggvärmare..
Nä det är klart.. Men om jag nu får en sadel när sadelmakaren kommer över. Eller rättare sagt att de hittar en som passar så tror jag att jag slår till ändå.. Beroende på pris såklart.. Är student utan inkomst.. Så det är inte det lättaste att fixa fram pengar..

#11 jag är också student, har iofs studielån.
jag hade inte ute sadelprovare. läste extremt mycket om sadlar och hur rätt sadel ska ligga. kikade en massa på bilder och gick på en föreläsning med sadelmakare och sadelutprovare.
kikade på TWs sadlar som de även har en storleksmall för och kom fram till att en av deras borde passa. Köpte den sen när hööks hade 30% på allt utom stübbensadlar och fick då sadeln för 3850:D istället för 5500 och en jäkla massa stämplar;)
pålle godkände sadeln och andra i stallet tycker också att den ligger bra:D När andra massören kom så hade jag haft den sadeln i ett halvår och det fanns inga sadelrelaterade bekymmer:D

Gud va härligt att det gick så smärtfritt för dig att hitta en bra sadel! Jag ska försöka ta tag i sadel nu i helgen! Vill verkligen komma igång med ridningen på riktigt, och det är lite svårt att rida till en travare utan sadel.. Iaf i traven..

#13 ja det var väldigt skönt! Om du tar ut sadelprovare som hittar en bra sadel så kan du ju även kika runt efter likadan sadel(samma modell, samma vidd, samma sits) på nätannonser m.m.

#14 Det var ett mycket bra förslag! Tack :D

Prova att ta ut en till massör. Kanske en som använder sig av laser?

#16 Equterapueten använder sig av laser ;P Men jag ska även prova en massör som en i stallet rekomenderar!

oki jag har aldrig haft ute en sån. Min massör har laser. Sedan kan det ju ju ta en tid innan de blir helt återställd. Fortsätt du och massera och ta ut en annan en gång var varannan vecka så ska du se att de snart börjar släppa. Sedan kan ju andra faktorer så som att rätt sadel och att komma igång med ridningen också göra lite nytta :) Eli hade bäckenrotation när jag fick honom + att han hade ont typ överallt i sina muskler och spänd i bog m.m och ond rygg. Vi har fått bukt med det med hjälp av två olika massörer som användt massage,laser,magneter, en ny utprovad sadel + ridning över bommar för att stärka bakkärran + att få honom att gå i form och att gå lugn och avspänt så mkt som möjligt (inte helt lätt). Tills du fått tag i sadel kanske du kanske tömköra?