En sådan dag!!
Det började med att jag runt lunch åkte ut till stallet och mockade och gjorde iordning. Tog sedan in Piper och gjorde iordning honom och tog mig en ridtur. Han är inte längre helt van att gå iväg utan sina kompisar, så han var lite orolig i början. När vi kommit iväg över kullen så stannade han och började trillskas lite, backa och ville vända om. Men jag var noggrann med honom och tillslut bestämde han sig för att jag nog hade fattat ett vettigt beslut, så han gick med mig. Vi var ute ungefär 40 minuter mestadels grusväg och kanske 10 minuter i skogen. Piper var jätteduktig tycker jag (vi lyckades att bara få stylta vid ett tillfälle).
Så var det dags att åka till nästa stall och hämta Sallie som jag skulle få låna att rida lektion på. Jag kopplade släpet och körde fram, men ser då att däcken knappt är halvfullt med luft. Astra (en som hyr in sig där) erbjuder sig att fixa iordning Sallie för mig så jag kan åka ner till macken och tanka luft innan jag lastar. Jag drar iväg men kommer inte upp för den branta backen utan börjar spinna och snart glida bakåt (och det är när jag var nästan uppe så jag hade lång bit kvar neråt). Bromsar och som tur är får jag snart fäste så jag får stopp på schabraket. Försöker lägga i handbromsen, men den håller inte ekipaget uppe så jag får sitta och bromsa medan jag ringer till Krister (som inte är hemma), han var påväg hem och kom efter en kvart. Han hoppar in och backar ner bil och släp (jag kan ju inte backa med släp, vilket jag måste lära mig nu!!). Vi kör upp till gården igen för Krister bestämmer sig för att vi alla kan åka lite tidigare så jag kan åka med i lastbilen (eller rättare sagt sallie) så jag slipper köra med släpet.
Vi lastar på hästarna på lastbilen och drar iväg. Kommer runt hörnet ner till paddocken och där är det stopp. Det visar sig att lastbilen inte får soppa tillräckligt. Krister ringer och skjuter upp våra ridpass så vi får rida sist på dagen, lite mer tid att handla på men fortfarande stressigt. Krister säger att jag får ta transporten och köra ner till macken, fylla luft, hämta niklas och kör in honom så får han rida först så Krister får tid att fixa lastbilen. Visst, bara ett problem då, lastbilen blockerar ju vägen så jag kommer inte ut med transporten. Tillslut så får vi undan lastbilen så jag kan komma iväg. Kör nu på småvägarna så jag slipper backen, håller på att bli påbackad (var ju så halt så jag fick inte stopp trots att jag körde 30 km/h), kommer ner till macken och fyller med luft, och åker vidare till Niklas. Han står färdig på gårdsplanen med hästen i handen redo att lasta.
Så vill Niklas ta sin mammas bil till att dra. Kopplar den men så visar det sig att det inte är kontakt av någon anledning. Kanske chevan då? Ja bara den startar så. Och det gör den efter några försök! Kopplar och börjar med lastningen av hästen, vilket inte var så lätt som det brukar. Men iof så hade dom stått där och väntat i en halvtimme + att det nu hunnit bli mörkt och knappt något ljus i transporten. Det tog en halvtimme att lasta och så iväg.
Väl framme så fastnar vi i backen upp till gården, så Lars-Åke fick hämta traktorn och dra upp bil+transport. Väl framme ser vi att Krister rider lektion, men på Sallie?! Det visar sig att Krister fick ta bilen bort till grannen och låna deras transport men när han skulle lasta hästarna var det bara Sallie som gick på, Yessie vägrade. Så det blev bara en häst med för hans del.
Krister red då första passet, sedan red Niklas ett pass och gav mig sitt andra pass (vi kom ju lite sent och trots att vi skjutit upp våra ridpass så hade vi missar mitt pass, men Niklas var snäll och delade med sig).
Var väldigt häftigt att rida lektion för Madeleine Stiwing, hon är otroligt duktig och uppfattar allt man gör (varenda muskel har hon koll på). Hon har bättre koll på min kropp än jag har! (och jag brukar ha väldigt bra koll på min kropp). Jag fick iaf väldigt mycket beröm, men hon sa ofta något i stil med: Sådär fick du göra på ridskolan, och det kan ju vara en bra grund, men släpp det nu för nu jobbar vi. Hon är så otroligt peppande och kunnig så det är riktigt häftigt att rida för henne. Något alla som har chansen borde göra!!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Nä, usch, jag ahde nog gett upp efter första ;) Tur att du är tålmodig..
hehe vilken dag
hade gett upp:P

hihi vilken rolig berättelse, säkert inte när de hände men såhär i efterhand =) faktiskt tycker jag att de är kul med sådär fullspeckade dagar!
Hehe, ja visst är det kul så i efterhand. Men skit vad man mådede dåligt av stressen som bara växte. Inte förren vi var framme så släppte all stress så man kunde slappna av och koncentrera sig på ridningen.
Medarbetare på westernridning.ifokus