Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2265 ggr
KallaMigMimmi
0

slakt annonser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om såna här annonser? -->

Där ägaren har en dedlain för när hästen ska säljas.

Jag känner det som ett rent hot, om jag/någon inte tar hand om hästen går den till slakt och jag inte gjort något för att förhindra det, jag har svikit den. Om jag blir förfrågad att ta hand om den eller vet någon mår jag ricktigt dåligt:(

Är det någon mer som känner skulldkännslor när dessa annonser dyker upp??

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

CelsiusT
0

Nej jag känner inte skuld. Jag har inte möjlighet att hjälpa alla hästar/djur i världen och sånt är livet. Sen är det inte säkert att man hittar ett bra hem och då kanke det faktiskt är bättre att slakta. Jag förstår även att folk inte kan ha gamla hästar gåendes för länge då det faktiskt kostar både tid och pengar.

Men ja jag tycker det är lite illa att skriva så i annonsen, känns inte seriöst. Känns inte som om dom faktiskt måste avliva hästen utan snarare som att dom snabbt vill bli av med den och hoppas på att någon ska känna skuld/medlidande och därmed ta hand om hästen (kanske dessutom kunna få ut lite mer pengar då folk vill rädda allt till verje pris).

Så för mig känns det oseriöst att skriva så, men inte så farligt att faktiskt göra så.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jupiter00
0

jag känner verkligen skuldkänslor när de skriver sådant .. :/

[Zkold]
0

Jag tycker det är fel att lägga ut sådana annonser, det känns som ett hot på något sätt för att man ska få skuldkänslor!
Jag blir så arg varje gång jag läser en sån annons. Om man bara anstränger sig ordentligt så finns det alltid sånna som tar emot alla möjliga hästar som "ingen vill ha"

Det känns verkligen att peroner som skriver såhär inte har den endaste känsla för hästen i fråga! 
Då undrar man ju varför man skaffar sig en häst om enda sättet för dom att bli av med hästen är att slakta den…

Har alltid varit emot det där "köp och sälj och slakt" som finns så mycket bland travhästar och fullblod… men det är ju så det går till tyvärr.

KallaMigMimmi
0

Det har du helt rätt i, självklart kan jag inte rädda alla djur tuvärr in:(  och ja det förstås bättre att slakta hästen en att den kommer till någon som inte tar hand om den i stället. men jag gillar ändå inte sättet dom skriver på.

Det är som ni säjer inte det minsta seriöst att dom inte bryr sig om hästen i fråga..dom vill bara bli av med den.

Tur att det ändå finns ganska många som facktiskt kan hjälpa och gör det, jag tycker att dom borde försöka leta upp någon som tar imot hästar. de är bara att googla:)

KallaMigMimmi
0

Undrar förästen hur det blev med hästen i den här annonsen? den är bortagen nu iaf

Zabbio
0

Nej får inte skuldkänslor.

Blev erbjuden en gratis travare innan jag köt häst, den skulle slaktas nästa vecka. Men vi hade ju inte stall elker nåt fixat då….

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

maaaliin
0

Jag tycker de känns hemskt och läsa sådanna annonser. Jag känner medlidande direkt och vill göra allt för att hjälpa den stackars hästen. Problemet e ju bara att ja vet att ja inte kan hjälpa alla hästar då ja varken har tid eller plats för en till :(

chik
0

Nej inga skuldkänslor. Många gånger så kanske det är det bästa att den avlivas.

Lena.P är jag i verkliga livet.

silvery
0

aa som #8 sa, om det finns ju säkert nån bra anledning till varför den bör avlivas, tex min gamla foderhäst, hans ägare har satt ut ny annons nu, han ska avlivas om ingen tar honom, fö rhon har inte tid eller råd och han kan inte hoppa, han har ryggmuskelinflammation och vill itne bli skodd (försöker alltid sparka) och han har problemmed de främre senorna.. han är rätt gammal, så jag tycker han förtjänar att gå vidare…

så nej inga skuldkänslor =)

EmmaLouice
0

Nä, jag får inga skuldkännslor, det är ju faktisk så det är. Är det ingen som kan ha en häst så vad skall man göra, man kan ju inte ställa undan den som en gammal vas man inte längre vill ha.
Om det är oseriös vet jag inte, med är lite från fall till fall. Den som skänker bort hästen, bryr den sig om vart den hamnar eller vill den bara att den skal försvinna fortast möjligt.

CelsiusT
0

Det jag tycker är oseriöst med att skriva ut det är att det lockar folk att ta hästen trots att man kanske inte har den tid och möjlighet man borde ha när man tar emot en häst. Visst kan man göra så, får man inte sålt hästen så slaktar man den, men det behöver man inte tala om i annonsen tycker jag.

Det är ju faktiskt så att när dom skriver så så får vissa skuldkänslor (det märker vi ju här i denna tråden) och det gör att folk tar beslut på fel grunder. Hade dom inte skrivit ut det utan gett hästen en ärlig chans att komma till ett bra hem, kommer inte hästen till ett bra hem så kan man avliva den, visst. Men man bör inte hota med det i annonsen då det vänder sig till "fel" folk, eller iaf så är det tor risk att det blir fel folk som svarar/tar emot hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus