allemansrätt
har lite problem med våra granna, när det gäller vart man ska rida. eftersom det e deras mark får man vell ändå rida där. det e ju trots alla allemansrätt. men vet inte om det stämmer. kan man ta kontakt med nån som vet vad det innebär vart isf. tacksam för svar

vad jag vet så kan man inte hävda allemansrätten på privatägd mark. om allemansrätten kan du, oftast, läsa på kommunens hemsida, och jag tror att det finns en artikel på ridsport.ifokus..
för att du ska få rida på deras mark bör du nog ha fått markägares tillstånd.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#1 tack för ditt svar.men om man rider bakvägen och inte förstär nått.. grannar o grannar,, bor ju nån km därifrån .. men de anklagar oss för nått man inte ha gjort o håller på…

jag tycker att ni bör prata med dem. är det deras mark så är det, och då bör man ha lov att rida över den, ffa är det bra att ha pratat om det om det skulle bli bråk. det är alltid svårare att reda ut denna typ av meningsskiljaktigheter om man inte ens bemödat sig att fråga om lov till en början.

det e inte så lätt-.. de prata inte med oss eller hälsa på oss

det är nog bäst att du ringer eller går bort till dem och pratar om vart du vill rida på deras marker och om det går bra.
enligt allemansrätten får man inte störa eller förstöra, man får absolut inte rida på åkrar eller skogsplanteringar.

# det e inte så lätt de prata inte ens med oss. men men det e dem som håller på inte vi så -de anklagar oss för nått som inte angår oss
Men dom du promenerar över och knackar på, menar du att dom inte öppnar dörren? Om du går dit och är jättetrevlig och säger att du vill prata med dom om var det är okej att rida osv. Nog brukar folk bli medgörliga då. Om man frågar/pratar med folk om saker så brukar dom bli väldigt mycket mer vänligt inställda än om man hävdar sin rätt. Man ska även täcnka på att vara väldigt mild, snäll och trevlig när man pratar med dom om sådant.
Tycker du ska försöka iaf.
Medarbetare på westernridning.ifokus

men ärligt, #8, vad har de för anledning att komma och hälsa på er?
om ni vill rida över deras mark är det faktiskt upp till er att ta kontakt och diskutera saken. det blir knappast bättre heller för att ni rider över privatägd mark utan att ha frågat om lov..
att de inte hälsar på i ett stall som de inte har anledning att hälsa på i innebär inte att de inte är medgörliga.
Nej jag tycker det låter väldigt konstigt, det är ju faktiskt vuxna människor vi pratar om. Det är ytterst få som är så vrånga att dom inte skulle lyssna och iaf säga om det är okej eller inte att ni rider där om ni går dit och knackar på. Tycker det låter jättekonstigt om dom inte skulle öppna dörren/lyssna på er. Att folk inte hälsar tycker jag inte är så jättekonstigt, det är inte alla som är uppfostrade på det visat/känner att man känner varandra tillräckligt för att heja. Och att komma till ert stall och hälsa på, vad har dom för anledning till det?
Jag tycker du ska göra ett försök att kommunicera med dom, det är sällan som folk svarar surt om man själv kommer och är vänlig och trevlig och inte klampar på.
Hur vet du förresten att dom sitter inne och är sura? Dom kanske tycker det är jättetråkigt att ni aldrig hör av er, det är väldigt ofta det faktiskt är så. Man får förutfattade meningar om varandra och det gör att ingen vågar/vill ta första steget till kontakt, men när man väl gör det så är det inte alls så som man tänkt sig.

Det är upp till dig dom rider på deras mark att höra av dig till dem. De ska ju inte ringa till dig för att du ska fråga dem om du får rida där:)
Om du hör av dig till dem så kanske det är helt okej men rider du där utan att ha fått klartecken så kanske de sätter upp staket mm för att hästar inte ska ta sig igenom.
Vad är det för mark du rider på? Är det trädgårdstomt så får du itne rida där, samma sak med sådd mark och skogsplantering.

ALLA men nu kommer jag skita i detta. om de inte vill ha nån som rider där e det upp till dem . men då ska de inte anklaga oss för att våra hästars avföring o skit kommer in e deras hage .. det kan inte ens komma upp där för vara hagar ligger i nerförsbacke. så det omöjligt att skit kommer ner i deras brunns från oss. för de har två hästar sjävla som går i den hagen där brunnen e. det finns inga skyltar att det e ridning förbjuden .men när de har kommit ut och hotat folk o tar deras hästar e det inte normalt
Jag tycker iaf att det låter som ett typiskt grannsämja-problem. Man måste helt enkelt komunicera. Har dom sagt att ni inte får rida där? Har ni frågat om ni får rida där? (svårt för oss att veta om det är tillåten mark eller ej, men finns funderingen ska man prata om det)
Om det handlar om hätskit i brunnen så har ju inte det med ridningen att göra, igentligen. Men om man inte pratar med varandra så kan man inte heller riktigt förstå varandra och det blir lätt förutfattade meningar osv.
Om du inte vill prata med dom får du väl helt enkelt strunta i att rida där. Man kan inte sitta och säga att det är upp till dom, fortsätta rida där och klaga över att dom klagar. Om det handlar om brunnen så är det en annan fråga och (om ni inte rider där) så är det bara stallägarens problem (ingen aning om du är stallägare eller ej). Även här handlar det om att kommunicera.

#13 iofs har jag inte ridit där . men det e synd för det e en jättefin ridväg där.. vi tolkade där för många år sen . de har stängt igen med fyra eltrådar men det e bara där vägen till skogen .. ner men om man rider runt så gäller som sagt allemansrätten .varken störa eller förstöra så man får ju verkligen tänka ut, men det bästa är att man inte ska bryr sig ^^
Fast om det är deras privata mark så har ju de faktiskt nånting att säga till om. De behlver ju egentligen inte ha någon giltig anledning till att ni inte får rida där, ville de inte ha hästar där, så vill de inte det.
Att rida på någon annans mark utan lov är ju faktiskt intrång, något som man säkerligen kan bli anmäld för.

# de har ju hästar själva o rider där

#15 de har ju hästar själva
Fast det är en sak att dom själva rider där och en helt annan att andra människor rider där.
Det är som att jag kan sätta mig och dricka kaffe i min trädgården men jag skulle inte uppskatta om andra gick och satte sig och drack kaffe i min trädgård.
Det är dessutom så att om man tillåter almänheten att rida där så kanske det blir till en allmän ridväg så dom plötsligt får 10 hästar/vecka där och det sliter på marken.
Alltså det finns massa anledningar till att dom inte vill ha andra ryttare på sin mark, dessutom behöver dom ine ha en anledning. Vill dom inte så vill dom inte och det är bara att acceptera. Det enda som kan ses som fel i sammanhanget är om ni har ridit där utan att be om lov.

#18 men då ska de inte ta ens hästar o ställer in dem i sitt egna stall. o hota folk med hagel gevär e det normalt ?
Vad har ni gjort för att dom ska göra så? Ja det låter verkligen konstigt. Men det är svårt att säga om det är normalt när man inte vet vad ni gjort för att dom ska göra så. Det låter verkligen inte normalt, men det måste ju varit nånting som får dom att göra så.

#20 vi har inte gjort nått .. de tycker bara om o klaga på folk som inte har gjort nått :O
Men då kan ni ju kontakta polisen när dom gör sådant. Ingen har rätt att ta eran häst, det är stöld. Att hota med hagelgevär är heller inte tillåtet och det kan dom bli av med licensen för. Som sagt, kontakta polisen om det är sådana här grejjer som händer!

#22 polisen har redan vart inblandad .. och den som har vårt stall anmälde den ena,. så anmäla den andra. men han som äger c´vårt stall o hans fru säger att allemansrätten gäller där det spelar ingen roll vad de säger så ..

Lite info om allemansrätten.
Att hota någon, och dessutom med vapen kan lätt ge 6 månaders fängelse och av med vapenlisencen i 5 år. Detta hade jag polisanmält med en gång.
#23 Men vad är det du undrar över då? Om du vet säkert att du får rida där (stallägaren i ditt stall säger att ni får), ni har varit i kontakt med polisen osv. Vad är det du undrar över, det verkar ju som om ni har tagit tag i saken och som om stallägaren är med i diskussionen.
Såhär lyder ditt förta inlägg: har lite problem med våra granna, när det gäller vart man ska rida. eftersom det e deras mark får man vell ändå rida där. det e ju trots alla allemansrätt. men vet inte om det stämmer. kan man ta kontakt med nån som vet vad det innebär vart isf. tacksam för svar
Du frågar oss här på RIF om det du påstår stämmer, men när du säger att det är deras mark och att du därför får rida där då det är allemansrätt stämmer inte. Är det deras mark så är det privatägd mark och det betyder inte per automatik att det är allemans rätt.
Ett citat ur texten som #24 länkade till (som förövrigt är jättebra och som du bör läsa):
Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken. Du får därför inte rida på områden där det är risk för skada på marken.
Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att du måste ha markägarens tillstånd att rida. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.