Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 4823 ggr
Hillen
0

vad står din häst i för stall?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja hur stor är det?vad har du för träningsmöjligeter,gör du någo annat i stallet än o bara ta hand om din häst?

Vad betalar du för din häst i stallhyra?

Jag har min häst uppstallad på ett ställe som heter elvskogen, jag kommer bara ut o rider o pysslar med min häst - har fullservis 7 dagar i vecka och betala 4000:- ink allt

Hillen
0

hallå många som läser men ingen svarar ?? varför ??Obestämd

Repoort
0

Jag står i ett gammalt stall som heter stall SMS (initialerna för de som bor på gården). Jag har haft häst där sedan hösten -94 då det var dags att stalla in min allra första egna häst. Han som äger stallet är en numera 70 årig farbror som är den mest underbaraste människa som finns på denna jord. Han ställer upp i vått och torrt och han vet att jag är den som ställer upp för honom om det behövs. har hjälp till med allt från höintag till poatisupptag.

Vi är två tjejer som har våra hästar där. Jag har två hästar och den andra tjejen har tre. Vi har två stora hagar med tillgång till skog och stallägaren släpper ut hästarna på morgonen och ger dom hö. Jag mockar för det mesta själv och tar in hästen på kvällen och ger kvällsfodring.

Jag betalar 700:- för utsläpp, hö och strö.

Vi har ingen ridbana men underbara ridvägar längs vägar och skog.

Eve
0

Jag står hos en kompis med plats för fem hästar. Ingen tillgång till egen ridbana, men andras (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Salo
0

Jag har eget stall med plats för 12 hästar. Jag och sambon sköter utsläppet 5 d/v. Vi ser till att alla hästarna har hö och vatten i hagarna. Vissa hästar går på lösdrift. Vi har en belyst paddock på 30x30m, fina ridvägar och så har jag byggt en tilt för tornerspelsträning i en av hagarna.

Hillen
0

men ni missar juh frågor :P

gör du någo annat i stallet än o bara ta hand om din häst?

Vad betalar du för din häst i stallhyra?

Eve
0

Jag mockar och fixar mat.. Hjälper till med fodringar när det behövs…

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

fridak
0

Pålle står i ett stall med plats för 14 hästar inne, 2 i uteboxarna och en mindre lösdrift. För nuvarande har stallet 13 hästar, 10 inne och tre på lösdriften.
Jag betalar 1500/mån och får då stallplats, paddock, strö, hö, havre, betfor, mineraler, ut- och insläpp, täckesbyten.
Jag mockar på vardagarna och väger upp kvällshöet. En helgdag/månad har jag stalljour, mockar alla boxarna, fodrar alla hästarna morgon,middag,kväll och fixar med in- och utsläpp och blöter betfor och kokar linfrö till nästa fodring, väger upp hö till alla.
Det kommer ut en tränare till stallet men just nu har hon bara tid för mig och en till. Mitt stall har företräde till paddocken.

Primee
0

Vi står mkt lämpligt i ett stall för tre hästar som ägs av en veterinär som driver sin klinik på gården Glad 

Stallet är rätt så gammalt o numer bara tre boxar med foderkammare o sadelkammare + höloft. Vi har belyst ridbana på gården o en STOR hage + två mindre. Betalar 900 kr/månaden - enbart för boxen, det som tillkommer är hagarrende. (Och självklart de vanliga "hästkostnaderna", som spån o foder.)

Vi hjälps åt allihopa i stallet o har rullande schema för alla fodringar.

(Bilden är ifrån slutet av våran årliga storstädning..)

[Zkold]
0

Min pålle bor i ett litet mysigt stall med 4 boxar, uppvärmd sadelkammare och foderrum. Jag betalar 800 i månaden vintertid och 300 sommartid. Då ingår fri tillgång till hö, spån och in och utsläpp morgon och kväll, även fodring. Jag tränar mycket i skogen eftersom vi har kanonfina ridvägar annars finns det ridhus 5-10 min bilfärd därifrån.
Vi sköter våra hästar själva men om någon annan inte har tid att komma en dag så hjälps vi åt att mocka osv.
Sen var jag medryttare på en häst i stallet innan jag fick hem min egen häst dit så jag rider honom ibland när jag hinner och sköter honom ibland.

Syns inte så mycket av stallet på bilden men men..

MissLady
0

#9 Snyggt stall Skrattande

Själv så bor Lady i ett kollektiv stall, som har 7 boxar, uppvärmd klubbrum, uppvärmd sadelkammare, torkrum för täckerna, varm/kallvatten, bra ridvägar och en liten paddock. 300 kr och man har ett utsläpp/ett insläpp per box. Alla sköter sina egna hästar, kan man inte komma så finns det hjälp. Dock finns det inget sommarbete vid stallet, så hästarna får semester juni-aug.

[Silverlusen]
0

Har hästen hemma på grannens gården och betalar endast, spån, hovslagare och försäkring. Ca. 500:- i månaden, ungefär det varierar.

Har stora ängar och bra vägar att rida på. Finns en del ridhus runt omkring, som man kan ta sig till med bil och transport.

Stallet har 3st boxar och just nu en stor sommar hage och 2 mindre vinterhagar.

VeNyRa
0

Monsun står uppstallad på jrk. Det är ca 30-40 hästar där, vi betalar ca 2000 kr/mån för häst och då ingår in och utsläpp, fodringar, spån och hö. Men då har alla hästägare 1,5 tim/vecka ideelt arbete pluss att man måste vara med på 7/10 aktiviteter som klubben anordnar.

Just nu finns bara ensilage och monsun behöver en viss mängd torrhö så det får vi stå för själv.

Det finns ridhus och 3 paddockar, och ganska dåligt med ridvägar, särskilt på vintern då vi måste rida på gångbanan.

studs
0

Eget stall förtillfället men kommer om två månader flytta till ett större stall som är nybyggt,med nybyggt ridhus osv.. tror min pojk kommer trivas bra =)

Zaphix
0

Halvfoderhästen står i ett stall med plats för fyra hästar. Det är ägaren till hästen jag rider som hyr stallet och hyr ut de resterande tre platserna. De delar på fodringar och insläpp och åker någon bort hjälps vi åt med dens häst.
Vi har tillgång till en stooor hage hela året och en stor kohage under vinterhalvåret. Ingen paddock på gården, men är inte långt till ridtravarnas egna paddock. :)

Underbart stall med fantastiska människor i, bättre kunde man inte ha det!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CarinaO
0

Vi står i ett stall som heter Stall Grann, ligger en bit utanför Boden, här är plats för 9 hästar,men vi har 6 st hästar där nu.Mest för att det inte finns så mycke hagar.Vi har en liten sommarhage där alla är några veckor i två perioder på sommaren.Vi har rundbana,rakbana och massor av ridvägar.Har också en paddock,finns två stall till runt om så vägarna och paddocken används av alla i stallarna :)På vintern har vi att köra/rida på alla militärvägar som finns här,och dessa plogas ..Och bara tre km till Peabtravet för vi som har travare :) Så här trivs vi verkligen.

pacman
0

har mina hästar i ett stall med 7 boxar (5 hästar)

betaLAR 750 KR /st då ingår utsläpp och fodringar,vi har även lite tjänster/gentjänster så om jag mockar åt hon som äger kan hon ex ta in mina osv!!

Har belyst paddock super ridvägar i skogen,drottning kristinas ridled bakom knutenFlört

jag fixar i stallet ,rider,FIKR,pysslar,hjälper till med hästarna (dom andras),masserar,umgås med hästiga vänner!!

Jenniferohlson
0

Har eget stall med 5 boxar, mycket utrymmen, har 3 egna och 2 inhyrda. ar gansk mycket rid vägar, lite sämre med körvägar. Finns ridbana inte allt för långt bort.:)

Ledin
0

har tillgång till eget stall (hyr hus på gården) o betalar 500kr (box) då ingår halm,hö/ensilage o mineraller o saltsten samt 3 olika hagar. Det är bara mina hästar i stallet o det e 2 russ :). Stora boxar o stallet innehar 8 boxar men tagit ner 2 för större yta att ha rundbalhalm. Vi tvättade hela stallet så nu e det riktigt rent o fint :) gud vad bra högtryckstvätt är :D

AusaBausa
0

Ludde står i ett stall hemma hos mig, jag har en gruppbox till honom o mina 3 shettisar. Inga andra hästar, inga ridhus i närheten eller paddockar att rida i utan vi rider ut i skog o mark…

Danielssonsgarden
0

Har eget stall, just nu går de på lösdrift då vi håller på att fixa om stallet. Bara våra egna 4 hästar, paddock håller på att göras. Har tillgång till ridhus och paddock hos svärföräldrar några mil bort som har inackorderingsstall men använder det sällan.
Har fina ridmarker här.

Gör allt som hör ett stall till, betalar ingen hyra eftersom det är vårat eget och vi har eget foder också.

L00ttz
0

står i ett stort stall för 30 hästar betalar 3900 i månaden då ingår, hösilage,havre,korn,betfor,mineraler och torv in och utsläpp alla dar i veckan. har tillgång till ridhus ridbana ska byggas.

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Zavannah
0

Står i ett eget litet stall på gården. Ett kallstall med 5 m takhöjd, är rikdigt luftigt och fint. Jag gör allt som hör till i ett . Sambon hjälper också till givetvis när det behövs.

Tar eget grovfoder på gården, men får köpa in kraftfodret.

piahopp
0

Hihi ett eget stall med basketkorg Tungan ute

så kan det bli med olika intressen

hästarna går på lösdrift året om men vi har boxar till dem och ganska stort i stallet så grabbarna som älskar basket har fått plank med basketkorg i ena delen och även på stallbacken ska en stolpe med basketkorg upp, de har grävt och satt i plint som nu ska "sätta sig"

tänk om jag kunde få dem till att gräva två hål till min cowboystock - vete fasiken inte vad en sån kallas - men det går nog aldrig så den kommer upp när den kommer upp……

Siggebus
0

Hej. Vi hyr in hästen i ett litet stall ca 3 km från vårt hem. Gården ligger precis vid skogsbrynet och om man vill så kan man rida milvis i underbar natur. Det finns ett överflöd av bilfria grusvägar och stigar - kantat med bäckar, gläntor, skog, skog och åter skog Glad

Sen åt andra hållet har vi en stor ridanläggning med flera ridhus och flera utomhusbanor om man vill träna själv eller med tränare. Det tar ca 10 minuter att skritta ner till ridanläggningen och det är också på bilfri väg. Underbart eftersom vår häst är ganska så rädd för bilar etc.

Stallet är litet som sagt, finns bara vår häst och stallägarens. Inga bekvämligheter alls utan det är litet och  kallt på vintern (ingen uppvärmd sadelkammare). Men det spelar ingen roll för min del för det är ju hästen som bor där och det viktigaste är att han har det bra och att han får lov att leva ett bra hästliv.

De två hästarna har en stor vinterhage på 3 hektar och sommarbete på ca 5 hektar så de har gott om plats minsann! Glad

Jag rider inte själv ännu (men jag har planer Glad) utan min dotter sköter den biten. Hon tävlar inte men tränar ändå seriöst dressyr samt lite hoppning för skojs skull och för att hålla igång hästen på ett bra sätt. Dottern har ridit i ca 14 år och är mycket duktig.

Jag är ofta med i stallet och mockar, fixar mat, vatten, ryktar etc. Jag tycker det är mycket roligt och har jobbat med hästar när jag var yngre.

Vi betalar 700 kr i månaden sommar som vinter. Vi köper all vår mat själv samt strö. Vi mockar själv och fixar mat i hinkar och höpåsar.

Stallägarens man fodrar alla mornar och sen fodrar den som har insläppet när de kommer in på kvällen. Lunchhö  i hagen på vintern fixar oftast stallägarens dotter när hon kommer från skolan men hästarna har dessutom fri tillgång på bra halm att tugga på så de behöver inte gå hungriga.

Vi ett schema för ut och insläpp och där tar stallägaren de flesta passen men några dagar tar jag. Det är ju bara två hästar så det går fort :)

mallan-nog
0

Jag hyr ett stall utav grannen där vi har tre utav våra hästar. Litet och mysigt med bara tre boxar. Där inne står Varmblodet, en inakorderad shettis och syrrans nya ett-åriga russ. Resten (mina två russ, syrrans två russ och shettis samt ett inakorderat russ) går ute på lösdriften hos mamma och pappa, ca 1km ifrån stallet. betalar 800 kr i månaden för hela stallet, men sköter då allting själv, med hjälp av mamma och ibland syrran…

Har ganska bra ridvägar, en hel del grusvägar och många skogsstigar, ca 1 km till enn paddock som jag får hyra och ca 3-4 km till travbanan med deras träningsmöjligheter (rakbana, rundbana, skogslinga, sandbana + islandsbanor).

Inte bästa bilden men…

sus-sharon
0

jag har eget stall på mina föräldrars gård med fyra boxar, 5 hektar hagar och belyst paddock; miltals med skogsstigar, en träningstravbana i skogen samt badmöjligheter i ångermanälven fem min ridväg hemifrån..

nu när jag pluggar har övriga familjen (föräldrar, lillasyster och fostersyster) hand om allt, annars försöker jag ta hand om allt själv i största möjliga mån.

medarbetare på djurskydd.ifokus

WoodyBlou
0

Jag hyr en boxplats i ett underbart stall i Hindås precis brevid sjön där man kan bara me hästarna!! Det kostar 1400/månad och då ingår fri tillgång på hösilage hela dagarna och fri tillgång på sågspån.. Stallägaren släpper ut kl.05.00 vardagar, varje hästägare har var 6 helg då man tar ut och sen in på kvällen, och så har man 1 insläppsdag på vardagarna + mockning runt foderbordet där dom äter..

Nybyggd paddock, massaviss av ridvägar i skog, på asfalt eller grusvägar!!! ;)

På bilden: Stallet och vinterhagen precis brevid som e ca. 1ha, sommar hagar runt om både kuperat och skogshagar..

carrrrrooooo
0

Min tös står i ett lösdriftstall med två till hästar:)

Jag betalar 600:- /kallhyra köper in eget hö

sköter mockningen själv

stallägaren ger henne hö morgon och kväll och kollar till henne varje dag så klart:)

dom håller på att bygger en ridbana den ska vara klar i vår:) men det finns kanon fina rid vägar runt om kring stallet..

Jag bor ca 3 kg ifrån stallet så det tar bara mellan 5-10 minuter att cykla:)

jag gör inget annat i stallet förutom att mockar åt min egen häst.

Jag tycker att priset är helt ok eftersom jag har så nära till stallet så det krävs inga pensinkostnader, och stallägaren är väldigt trevlig..

[Jennniie]
0

Står i ett kollektiv stall med 10 andra hästar.
Sköter mockning osv själv, fodringarna sköts efter schema. Har 3st av varje fodring (morgon, lunch intag och kväll) per månad.

Betalar efter antal kilo hö man använder.
Yahoo äter 9kilo betalar 1800 , då ingår kallhyra, hö och torv för hela månaden.

Har volt, ridhus ca 50min skritt väg. Bra ridvägar, både centralt och i skogen. Okej hagar- kunde alltid vara större och mer kuperade.
dåligt sommarbete på sommaren, men brukar alltid flytta då. Så gör mig inte så mkt.

origoforce
0

Origo bor hemma på vår gård. Vi har precis flyttat dit så vi har ingen ridbana ännu. Som tur är så har grannen det.. Vi har ridhus ca 15 min med bil bort men jag har inte varit där ännu.

PernillaOlsen
0

Woody står i ett stall me sammalagt 6 hästar(1 flyttar snart).. Det är en hyra på 1400 i månaden.. Ägaren av stallet släpper ut alla hästar 05.00 på vardagarna och man har 1 vardagväll när man släpper in och mockar hagen… Man har va 5-6 helg där man tar ut hästarna och in på kvällen.

Hästarna har fri tillgång på hösilage hela dagarna och är ute mellan 05.00 och kommer in mellan  ca. 19.00 och 20.00  Fri tillgång på sågspån till boxarna. Paddock med förtillfäligt grus men går super bra att rida på nästa år ska det komma sand till den… Många ridvägar på både grus,asfalt och slingrade mysiga skogsvägar!! Hagarna är stora och hyfsat kuperade och vinterhage och 1 sommarhage får ända ner till sjön, egen badplats där man kan bara me hästarna!! :) Tempurerat vattenkar som aldrig fryser…. Det jag kan sakna är varmvatten så man kan spola av hästen i ljummet vatten men annars tycker jag Stall Takkullen är super bra..

CarolineO
0

Shinys stall har plats för 10 hästar (+ett litet stall med 4 ponnyer)
Vi har en paddock som nyss gjorts större så att man numera kan träna ett "riktigt" dressyrpass med riktiga mått. Så finns det lite bomar och så… (fast jag är LIVRÄDD för & hoppa…. men det börjar bli bättre så det blir mer & mer *s*)

Jag betalar 650kr/månad i kallhyra. Man ordnar alltså själv mat & allt annat. Stallägaren tar ut på vardagarna (pensionär) oxå delar vi på insläpp kvällar & ut & in på helgerna samt utfodring.

annape
0

Har egen lösdrift för hästarna.
Har ganska bra ridvägar. Har ingen ridbana för tillfället utan rider på en åker, men en ridbana är under planering till våren.
#23 Vår ridbana blir med bollplank.
Har även stallet under planering, själva skalet är färdigt, men det är en hel del jobb inomhus.
Har bara våra 2 egna hästar.

silvery
0

jag står i ett mindre kollektivstall utanför stan, där man hjälper till 2-3 dagar i veckan, man gör allt själv med sin häst, vi har ridhus med anette solmell över vägen och det kostar 650 kr i månaden. hösilage och spån köps gemensamt, och korn och havre finns att köra på gården. världens bästa hyresvärd!

CelsiusT
0

Min häst står i förra ägarens stall (ca 30 min med bil från mig). Det är ett stall på 3 boxar (min travare + ägarens quarter och nordsvensk). Jag sköter hela stallet dom dagar jag är där (brukara vara runt 4-7 dagar/vecka), det är allt så som mockning, städning, fodring osv. För det så slipper jag betala för att ha min häst där (slipper även betala för fodret då dom har egen produktion).

På gården finns upplyst paddock och jättefina hagar. Runt om finns hur mycket ridvägar som helst!! Helt toppenställe. Men jag hoppas ändå på att få hem honom till mitt egna stall till sommaren (grejjen är bara att ajg ska ha tag i sällskapshäst då, men jag har några på G)

Medarbetare på westernridning.ifokus

jupiter00
0

min häst står i ett väldigt bra stall … där ingår mat o strö insläpp. hyran är olika för varje månad.. men stallhyran är på 500.. in och ut släpp morgon fodring och lunschen . in o utsläpp går på 100 kr/mån.. 

har ingen paddock än me det  e på gång, härliga fina stiga har man med :)