Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1366 ggr
CelsiusT
0

Låna ut sin häst?!

Jag har en liten fundering på hur jag ska göra och tänkte att jag kan fråga er hur ni skulle ha gjort.

Jag har tagit över en häst (varmblod) från en kompis, hästen står kvar i kompisens stall ännu (och ska nog göra ett tag till då jag inte har någon hästkompis i mitt stall till honom). Hästen har, innan jag tog över honom, stått stilla ett tag och jag håller nu på att försiktigt bygga upp muskler på honom igen. Jag har inga tävlingsplaner utan vill bara ha en trygg och välfungerande skogsmulle, men det hade varit jättekul om jag kunde träna lite reining med honom (men det är liksom framtid).

Grejjen är nu att innan jag tog över hästen så stog ju hästen mest, men då och då hängde han med på kortare turer då kompisens bror ville hänge med ut ibland. Kompisen har nu frågat om det är okej att brorsan lånar hästen när han vill hänga med ut. Jag är lite tveksam, jag vet inte riktigt hur det gynnar hästen (alltså jag har ju ingen aning om hur dom rider men jag vet att jag själv kan tycka att kompisen rider lite väl hårda pass för min häst som inte varit igång), sedan vet jag inte hur pigg jag är på att det då och då är någon som rider min häst (jag är liksom lite rädd att om jag säger att det är okej att det ska bli att dom kan låna honom närsom).

Jag vet inte riktigt vilka fördelarna och nackdelarna är med att låna ut hästen och jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni gjort? Vad har ni för tankar om det hela? Är jag onödigt löjlig som ens överväger att säga nej?

Medarbetare på westernridning.ifokus

sus-sharon
0

Nej, jag tycker inte att det är löjligt att du överväger att säga nej.

Jag skulle inte låna ut mina hästar om inte jag själv var med på ridturen eller "inom synhåll".

Har provat medryttare till mina, då jag pluggar rätt långt hemifrån, men har inte varit nöjd och tycker det är bättre att inte ha nån alls. hästarna får lång vila över vintern på det här sättet, men de är inga tävlingshästar och jag vill inte att de rids så hårt, så då spelar det ingen större roll.

Vad jag själv gjort, och något som kanske skulle hjälpa dig, är att lägga upp ett strikt träningsschema för vad hästen ska göra under sina pass i veckan och hur länge passen ska pågå. Står det alltså "skrittur i skogen, 35 min" (ex) så är det det som gäller. Om du då lånar ut hästen och får tillbaka en genomsvettig och tokflåsande häst har knappast dina regler följts..

Själv skulle jag som sagt inte låna ut utan att jag var med själv, har varit med om att alldeles för mycket arbete med hästen förstörts på det viset..

Kommer du på nåt smart sätt att ha kontroll på vad som händer och görs när han lånas ut, så ska det väl dock inte vara några hinder, men det känner du allra bäst själv.

medarbetare på djurskydd.ifokus

CelsiusT
0

Det som känns svårt är just det att det är gamla ägaren och brorsan och dom "har ju alltid ridit ut så och det har ju alltid funkat och hästen har ju inte mått dåligt av det innan".

Men det känns bra iaf att nån annan kan känna likadant. Att det inte bara är jag som är nojig.

Det som gör det extra svårt att kolla är ju att dom gånger som dom vill låna hästen är ju inte jag där, för då hade jag ju ridit/tränat/grejat med honom. Så det är svårt att kolla hur hästen har blivit riden.

sus-sharon
0

Jag förutsätter att det numera är du som äger hästen. Eftersom det är din häst är det också du som bestämmer.

Det kan kännas tufft att säga nej, men det kan kanske vara värt det. Åtminstone så här i början, för det krävs mycket och försiktigt arbete för att få hästen i kondition och bra musklad igen, vilket inte verkar ha vart så prioriterat innan??

Jag tycker nog att du med gott samvete kan säga nej, och förklara då också varför.

När hästen framöver är "tillbaks på banan" igen kan de säkert låna honom för nån ridtur då och då.

medarbetare på djurskydd.ifokus

silvery
0

mm jag håller med #3, bara för att hon har ägt hästen innan, ska hon inte förvänta sig att du ska låna ut hästen hit och dit när hon vill.. det är väl en annan sak om DU frågar för att du behöver hjälp eller nåt… det finns fler hästar i värdlen, tror nog de kan hitta nån annan som är i bättre form än din verkar vara =) tycker du ska försöka hålla hästen för dig själv med GOTT samvete och bara mysa och lära känna varandra och inte låta dom störa!! lycka till!

CelsiusT
0

Mmm det låter precis så som jag känner det ni skriver. Men det känns lite svårt att säga nej. Men jag kommer ju vara där och grejja med honom varje dag nu ett tag så det finns inget utrymme för någon att låna honom och det är iaf en vettig anledning till en början med. Så får vi se hur det utvecklar sig =) Men det känns bra iaf att ni är flera som håller med mig iaf.

CarolineO
0

Jag är en sån där liten hönsmamma till min lilla Shiny.
Dels är hon 26 år i Mars, och dels är hon väldigt känslig & lyhörd…
Min brors flickväns barn (sedan tidigare förhållande) tjatar varenda gång vi ses om att "När ska jag få rida på Shiiiinyyyyy?!!"
Och jag orkar inte förklara för henne att det kommer aldrog hända!
Jag ordnade med en annan häst i stallet (ponny) som hon skulle få rida på, men då blev ungen inte färdig till att skaffa hjälm & sånt, så det blev inte av & sen såldes den hästen!!!!
De senaste gångerna har jag svarat att "när du slutar tjata" eller nåt sånt, men så har det ju också gått längre mellan tjaten, så det håller ju inte längre…
Nästa gång ska jag banne mig bara säga som det är
"Du har inte ens gått på ridskola, du kan inte rida, Shiny är känslig. Jag vill inte att ngn sitter & sparkar på henne allt vad de kan eftersom hon är känslig & jag har varken tid eller lust att lära dig hur man får en häst att gå framåt utan att sparka som en galning!"
Kanske lite hårt mot en 9 åring, men vad tusan!!! Hon måste ju få reda på det iaf så hon slutar gå & hoppas!  Häromkring finns flera bra ridskolor dessutom som hon kan gå på om hon nu vill rida…!

Usch

Så nej, jag tycker inte heller det är dumt att du överväger att säga nej.
Stå på dig bara, och känns det inte rätt, så ska du inte låna ut din häst heller!

CelsiusT
0

#6 Känns väldigt hårt att säga så till en 9-åring, speciellt när du länge gått och låtit henne tro att det kommer att hända. Prata med hennes föräldrar (som verkade vara din bror? eller är han "plastpappa") och förklara att du inte vill att hon ska rida din häst. Det kan vara lättare om du med en gång har föräldrarna på din sida (vilket man ofta får om man förklarar situationen) än om man fräser åt deras dotter som sedan "skvallrar" för mamma som då inte förstår varför dottern inte får rida och kanske blir grinig på dig istället.

CarolineO
0

#7 Hennes mamma & min bror (ja, han är plastis) vet om att hon inte kommer få rida på Shiny. Dessutom har jag inte heller lovat henne det, utan sagt att hon kanske kan få testa litegrann…

CelsiusT
0

#8 Ja men det lät så på det du skrev, som att du mer eller mindre lovat henne. Du hade ju sagt sånt som att 'när du slutar tjata' tex. Men om mamman och din bror vet om detta så varför säger dom inte till ungen? Om du berättat att hon inte komer få rida och att du tycker det är jobbigt att hon tjatar så får dom väl säga till henen så hon inte tjatar, eller?

Zabbio
0

Om du själv är med så är det ju inget konstigt att låna ut.

Om du inte är med.. jag hade definitivt tvekat!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

J grejjen är ju att det är när jag inte är där. Är jag där så är det ju jag som grejjar, tränar och rider på honom. Men ibland vill stallägarens brorsa hänga med ut när stallägaren rider sin häst och då har hon hittills tagit den häst som nu är min, men nu när han är min så vet jag inte riktigt om jag vill att han ska rida honom. Hmm, ja vi får se hur det blir.

EmmaLouice
0

Oj det var inte lätt, men jag får nog allt hålla med #3.

Nu är hästen din och det är då du som bestämmer och de kan ju då inte räkna med att få låna den. Det kanske var ok med förra ägaren att göra så, men nu har tiden förändrats.

Lycka till.

Zabbio
0

#11 Be dem hitta en annan häst om du inte vill.

Det stör ju ditt träningsprogram (omdu ska rida och träna själv så ska ju inte hästen vara utpumpad, och ska du inte rida själv så behöver musklerna vila för att byggas upp ;) Vet inte om du har en sån plan men detr är en bra anledning så slipper du säga att du inte gillar hur de rider honom.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

#13 ja jag tänkte jag skulle säga något sånt, att det inte finns utrymme efterosm jag rider/tränar honom närmare varannan dag och därimellan måste han få vila. Grejen är ju att jag inte vet hur dom rider honom.