Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 547 ggr
EmmaLouice
0

Jag är så ledsen

Jag har en ridtravare varmblod som jag bara älskar. Det är en mycket snäll häst som visserligen har sina egenheter men är helt underbar. Det är en duktig dam som inte kan så mycket just nu men har fin potential.

Jag har inte haft möjlighet att ha henne och kommer inte kunna ha det i framtiden heller på grund av skada. Men eftersom ridtravare har så lågt ekonomiskt värde är risken stor att hon hamnar i felaktiga händer. Jag har då haft ute henne på foder.

Jag har många gånger läst om människor som haft häst på foder sedan har ägaren bara kommit och hämtat hästen, för oss är det tvärt om. Man använder hästen lite, oftast under sommarmånaderna, sedan åker den tillbaka, och anledningarna är olika varje gång. "Hästen är jättesnäll och fin", men oftast vill man ha en "riktig" ridhäst i stället. Varmblod är tydligen något som man skäms över och de är dumma djur som inget duger till, är rykten jag hört.
Ingen vill ha dessa hästar, ändå är det så många som klagar över att de är så billiga slit och slänghästar, men det är ju marknaden som styr.

Nu fick vi ett brev från nuvarande fodervärd att hon vill lämna tillbaka hästen omgående och vill inte bry sig om uppsägningstiden. Den vi satt upp i avtalet så vi kan få en chans att eventuellt hitta ny fodervärd.
Det var otroligt svårt att hitta en bra fodervärd förra gången, och tydligen misslyckades vi i varje fall med valet. Så vi tror inte det finns någon mer chans för vår fina dam längre.

Vi har inte bestämt när, men troligtvis ganska snart så får hon gå till den sista vilan…
Det känns så jobbigt, så jag kände att jag bara behövde skriva av mig lite.

CarolineO
0

Usch, vad jobbigt…
Fattar inte att folk vill ha "vanliga ridhästar" istället… Travare har sån skön gångstil, inte alls lika "skuttigt" som andra hästar!!
Visst kan jag också känna ibland att det skulle vara roligt att ha en häst som kan lite mer eftersom jag inte kan så mkt dressyr, så man vet om man gör rätt… Det är ju lite svårare om man inte vet att hästen kan.  
Tänkte att jag skulle ta ett par lektioner med henne när jag fått upp hennes muskler lite mer, just nu har hon inte så mkt, så det blir för tufft för henne med "riktigt" arbete.

Trollsan
0

Usch, jobbigt.

Vi är i nästan samma sits. Vi har två damer vi nu kommer till att ta bort på grund av att ingen vill ha dem. Känna jättejobbigt men vad skall man göra.

Ledin
0

oja detta känner man igen :-/ jag lånade ut min ridtravare (äger henne inte nu) men himma struligt måste jag säga… Jag sa till att det går bra att lämna tillbaka jag med men 3 mån var jag måste att ha för leta stallplats. Ofta har man får låg ålder på de som man kanske lånar ut dom till? Jag satte sen en mini ålder på 20 o vips vart det kanonbra o sen köpte tjejen henne :) Har du skrivit kontrakt så ska du säga det visst kör hit henne MEN då får du betala stallhyran för hästen den tiden som är kvar. Nu är ridtravare ofta mycket snälla o anndvänbara, jag hoppas att du hittar en bra medryttare? lr en lokal fodervärd :) men höj även åldern lycka till

EmmaLouice
0

Tack för tipset, vi skall prova med att sätta åldersgräns. Nu är det ju visserligen ingen under 20 som har haft henne, men man får ju massor med svar från unga tjejer och det känns inte så bra eftersom det då blir hennes föräldrar vi skriver kontrakt med.

Tack för lyckönskningen, den behövs.