Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 1217 ggr
CelsiusT
0

Har nån sett detta innan?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag satt och kollade runt på youtube och hittade en tjej som red sin häst utan nånting mer än ett rep. Det var bara det att jag såg ingen grimma eller nåt på. Så kikade jag närmare och det ser ut som om det är ett rep bundet runt hakan på hästen. Ser jag fel? Eller är det så? Har ni sett detta innan nångång?

Länk till filmen

Det är tydligen ett "Harmony string" från Parelli iaf, men jag kan inte hitta nån info om det. Nån som vet nåt om detta? Jag har aldrig sett det förr så jag blir ju nyfiken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Zkold]
0

Såg väldigt underligt ut i all fall…

CelsiusT
0

Ja precis. Jag tycker det ser jätteläskigt ut. Visst, saker kan se väldigt mycket mer makabra ut än vad det i själva verket är, men just därför man undrar liksom…

Eve
0

Jo, det ser ut att vara ett rep runt käken och hakan liksom. Förstår inte riktigt varför hon ska ha det, rider man sådär al naturál, så ska man väl kunna få stopp på hästen utan ett rep i munnen? Annars kan man ju likagärna rida med träns och bett..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Repoort
0

Jag har heller aldrig sett detta. Ser obekvämt ut, fast kanske inte lika obekvämt som bett.

Hon har det kanske som en nödlösning ifall hon inte får stopp, att hon inte kommit hela vägen till att kunna rida helt utan någonting. men hästen ser väldigt skön ut att rida, inge skumpigt där inte

CelsiusT
0

Jag tycker det ser jätteobekvämt ut (fast häster ser inte ut att klaga). Jag känner som så att hon hade väl lika gäna kunnat haft en grimma på hästen istället?? Om hon inte är helt trygg med att rida utan "nödbroms" så är väl en grimma trevligare? Fast den där snaran runt hakan är väl lite "skarpare" än grimma förståss. Ja jag tycker inte det ser trevligt ut iaf.

Eve
0

#5 - precis min mening. (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Zabbio
0

Varför är folk så negativa till allt som är ovant?

Det är definitivt inte värre än ett kulbett.. det är ett rep i munnen.. varför skulle det vara värre än en massa läderremmar som håller en metallbit i munnen?

Bettlöst är inte så snällt det heller, kan ofta klämma nerver vid sidan av nosbent. Speciellt ''mjuka'' bettlöst.. De hårda lämnar lite utrymme.

Jag vet inte om det är samma, men har sett folk rida med en enkel repbit istället för träns. Hästen skulle enkelt kunna putta ut det med tungan.. men om den har munen stängd och det funkar, vad är felet? Finns även läderbett att köpa på tex kaupre.

Förstår inte alls varför folk är så negativa så fort det är nåt de inte känner till. Själv hade jag nog inte använt det, men det betyder ju inte att hon och hennes häst har det obekvämt? Vad är det som ser så obekvämt ut?

Anledningen till att hon inte alltid är helt naturell är kanske för att man stoppar saker i munnen på hästar av andra anledningar än att få stopp på dem. De gör det lättare att böja och ställa till exempel.

Ush.. jag blir irriterad på sånt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Som jag skrev så ser ju faktiskt inte hästen ut att ogilla det, men iof så vet jag också att hätar som är NH-tränade inte alltid säger ifrån när dom ogillar saker, dom gillar läget liksom (och jag vet ju inget om den hästen). Jag tycker det ser jätteäckligt ut att ha ett rep bundet runt hakan, för att det ska sitta fast och inte åka ut så måste det ju sitta åt antar jag? Just det känns så onödigt, jag ser inte varför man måste binda åt ett rep runt hästens haka om man lika gärna kan ha något annat på hästen som är bekvämare, vad är anledningen till att rida hästen "naken" men ändå inte? Jag känner ibland att det går lite till överdrift detta med att "hästen ska va naken". Jag själv beundrar dom som rider med sin häst naken och jag själv strävar hela tiden (i all min djurhållning) mot att ha så "mjuka" medel (alltså som inte gör ont, är obekvämt osv) som möjligt, men jag strävar inte nödvändigtvis mot att rida min häst naken (ser det kanske mer som ett bevis på hur långt man kommit).

Zabbio
0

Jag har inget emot att du frågar när du hittar nåt.. ditt första inlägg verkade mer söka info. Men jag blir irriterad på svaren, som i de flesta fallen verkar komma från folk so heller aldrig sett det men genast antar att det är ''obekvämt'' eller ''onödigt''…

Och jag är inte säker på att det sitter åt runt hakan alls. Dessutom har de flesta hästar en ''plupp'' på hakan så det kan väl sitta rätt löst även om det är knutet runt underkäken.

Lika bra som att spänna en läderrem+metallbit runt hästens huvud det vanliga hållet?

Vad är anledningen till att rida hästen alls? I grunden rider vi enbart för att det är kul, låt folk rida som de vill uytan att de måste ha en anledning? Så länge det inte skadar naturligtvis, men just detta kan jag inte se hur det skadar.

Rider själv min häst med både stångbett och muserola, alternativt hackamore-muserola, så jag är inte rädd för utrustning. Även om jag så småningom gära vill rida helt utan ibland. (Så snyggt på foton ;) )

CelsiusT
0

Hmm… Ja jag tycker ju inte om saker som sitter åt alls. Jag har ett enöras utan extra remmar på min.

Självklart har jag inget mot detta om det är så att det sitter bra och är bekvämt för hästen. Har inte något mot någonting alls när det gäller andra som använder utrustning sålänge det inte skadar hästen (och ja jag respekterar att andra använder saker som tillför smärta, men jag vill inte göra det på min häst). Men jag är nyfiken, jag ser en tjej som rider en häst och det hela ser väldigt snyggt ut. Men det ser inte snyggt ut med repet runt hakan (tycker jag, personlig åsikt), därför jag undrar, någon som VET något om det? Någon som provat/sett detta IRL??

Zabbio
0

Och som agt tycker jag inte att något är fel med tråden i sig, bara de negativa svaren från de som inte heller vet.

Jag har chattat och sett bilder med/från en som red med ett rep bara, inget som knöts fast alls. Och jag vet att man kan köpa läderbett som spänns under hakan, men det ska sitta rätt löst har jag förstått, och inte knipa åt. Skulle själv kunna tänka mig att använda nåt sånt, tycker det ser häftigt ut.. men så gillar jag ju allt som är medeltida, fantasy eller helt fritt (utseendemässigt då.. det 'naturliga hästhållningen'' kan bli för mycket för en tamhäst.. tänker spec. på barfota fantaster och de som tycker det är djurplågeri att behästen om form och en bra ergoomisk arbetsställning).. enbart ett rep hamnar nog under fantasy kategorin :P

casandra
0

Jag tror inte hästen störs nämnvärt eller att den skulle tycka det var obekvämt. Ser ju i princip ut som ett vanligt tungband inom travet, och det är ju inget som gör ont på dem heller.

Enda skillnaden är ju att man inte har det där extra snöret då ;)

Tjejen på filmen använder sig ju inte av det lilla snöret såpass att det stör hästen heller, som vi ser.

CarolineO
0

Jag har sett det på ngn show innan, men då användes inte ens ngt rep, utan killen red helt utan hjälpmedel.

Egentligen ska det ju räcka. Styr gör man ju med vikt och sådär, så man ska inte behöva repet heller egentligen.

Jag o Shiny har supermysigt när vi tränar utan hjälpmedel =0)
Man får en helt annan kontakt med hästen

CelsiusT
0

#13 Det var inte frågan om utan hjälpmedel. Frågan var om någon sett detta hjälpmedel. Att det finns massa människor som rider utan utrustning på hästen, det är inget konstigt. Men just detta med att "binda" ett rep i munnen (om hakan) på hästen är det jag/vi inte sett innan och tycker ser skumt ut.

CarolineO
0

#14 Aha, då missuppfattade jag. Läste kanske inte rikigt ordentligt