Rakad nacke?
Det lägger sig när det är tillräckligt långt och tungt (: Bör nog inte ta så lång tid
#2 jag hade tänkt å ha kanske en cm rakad just för att de inte ska trassla sig.. men inte så långt som de är nu eller så..

Min förra ridtravare hade en dubbelt så lång "rakning" som din, då han kom till mig. Skitsnyggt med en 3- 4 dm tuppkam medan övriga manen var lång 
Men ser ut som om "din" kommer att lägga sig snart, den börjar bli lång.
Du kansker kan fläta ner den eller sätta några knoppar så det inte står rakt upp
#4 jo jag hoppas på att den lägger sig snart, men han ovanligt tjock man med:/
men bra tips där ska tänka på de nästa gång jag är i stallet

Jag brukar göra en inbakad fläta med "tuppkammen" o en liten bit av manan. Då ser det inte så lustigt ut o jag tycker den lägger sig ner fortare ;)
jag tycker att har man en lång man på sin ridtravare så kan det vara fint med rakad nacke trots att det e en ridhäst. Har den dessutom tjock fin man så ser det fint ut, men har man som Eve en kortare man så ska man inte ha rakad man. Det e förståss en smaksak o det beror ju helt på hur hästen ser ut oxå, mitt sto såg finast ut i halvlång man då men lite kortare/rakad nacke men inte så långt som dom brukar ha.

Min tuppkamm har lagt sig men jag tycker de ser dumt ut ändå för manen är ju så kort där
Nämen! Jag har faktiskt aldrig sett det på travare innan, hehe… Så kärt =0)
Jag tycker om travare med riktigt lång man, Shinys är så fin på hösten/vintern, då topparna blivit solblekta…
1-2månader om du inte flätar ner det :P Det var iaf hur lång tid det tog Crows man att lägga sig när den var så lång som på din bild :P
Jag stubbade ju hela honom.. hgehe, ha var tjusig i det! Men nu ska det få bli långt :) Han var också rakad som din när jag köpte honom, hade ingen pannlugg kvar nästan eftersom de börjat med rakningen något långt fram.. (jag flätar numera fram en dm bakom öronen för att få tjockare pannlugg + slippa trassla in tränset.. så med ett snabbt öga ser han rakad ut där)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nu är detta en värdelös bild men den är ifrån dagen innan julafton.. man ser lite i all fall hur den växt ut… hans pannlugg växer som ogräs så den får jag trimma ibland så han över huvudtaget kan se… Sen är ju både manen och svansen jättetjock så när han kom till mig såg han ut som en tunn nordsvensk XD 

#13 han kan dela med sig till roger tycker jag;) rogers pannlugg är inte värt namnet, resten av man och svans är lång men rätt tunt så roger tar gärna emot det viking inte vill ha;)
#14 Visst för vi har i överflöd ibland!:O hehe. Konstigt att det inte växer pannlugg på honom då? :/

#15 ja lite konstigt är det. tydligen så bet en shettis av pannluggen när han var liten men jag tycker det borde växt ut ändå, eller kan hårsäckarna skadats så de inte klarar av någon vidare livstid på hårstråna?
#13 Shiny kunde oxå få lite av pannluggen i så fall *s*
Hennes växer INGENTING!! Resten av manen & svansen är jättefina & växer, men inte i pannan…