Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 679 ggr
Wilma03
0

Beslutsångest

Kan inte bestämma mig riktigt för hur jag ska göra..
Har så dålig magkänsla över halvfodervärden till min pålla. Det känns liksom inte helt bra.

De flesta har säkert läst om missödet innan i veckan med betforn.
I torsdags blev pållan sparkad i hagen, var lite lite svullen när jag tog in henne men markerade ingenting. Skrittade ut en runda och svullnaden gick ner något.
Likaså skrittade halvfodervärden och jag ut en runda på fredagen, jag lånade en ponny. Då syntes inte heller någon större svullnad, varken innan eller efter ridningen. Stor som en femkrona max.
I går skulle halvfodervärden ha henne. Hon hade fått order om att skritta ut då jah inte vill att hon rids i paddocken för tillfället pga flera orsaker.

Detta struntade hon i och skrittade en stund i paddocken iaf och skrittade sedan ut.
Åkte av en händelse till stallet själv senare på kvällen då min mormor ville hälsa på pållan och titta på nya stallet.
Hon var då bra mycket mer svullen än hon varit dagarna innan!

Känns inte som att det jag säger till halvfodervärden riktigt går fram. Hon liksom struntar i vad jag talar om för henne.

Har inte alls bra magkänsla när det gäller det här!

Allt lät så himla bra innan. Hon ville tävla och träna pållan längre fram. Hon var införstådd med att hästen inte var igång då hon började ha henne och att det skulle ta ett bra tag att lugnt rida igång henne.
Men nu känns det som att hon skiter i om hästen mår bra, hon kommer de dagar hon känner för annars struntar hon i det.
Har krabbat en himla massa med att byta dagar och ringt i sista minut och sagt att hon inte kan den dagen osv.
Hon verkar inte ha speciellt mycket hästvett och det är alltid något som blir galet etc när hon haft henne.

Känns som det blev en massa svammel nu men hoppas ni får någon insikt i vad jag menar.

Är det bara jag som är överbeskyddande angående pållan eller vad tycker ni? Jag kan vara väldigt petig och gnällig ibland men så här fel borde jag väl inte behöva acceptera att det blir?

Eve
0

Usch, sånt där är så himla jobbigt.. Lite så upplevde jag med min förra medryttare.. Lyckligtvis blev hon gravid och slutade självmant, men annars hade jag inte vetat vad jag skulle göra heller.

Men jag tycker att du ska följa din magkänsla. Eller i alla fall säga som det är; Börja lyssna på vad jag säger, annars hittar jag en annan halvfodervärd. Ställ ett ultimatum.

Lycka till!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Wilma03
0

#1 Jag antar att jag får gå på henne igen och tala om ännu en gång vad som gäller.
Pojkvännen har däremot god lust att strypa henne för tillfället. Han har grymt dåligt samvete, då det var han som talade om att hon kanske var intresserad. Hon är flickvän till en barndomskompis till honom.
Hennes pojkvän skäms för hur hon gör med hästen. Träffade honom bara härom dagen. Han undrade lite försiktigt hur det var med hästen nu efter allt och hur det går.

Eve
0

Kanske kan du använda hennes pojkvän som redskap? Han kanske kan få henne att förstå?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Wilma03
0

Han har redan skällt ut henne en gång och frågat henne vad i h-vete hon sysslar med. Verkar inte som att det gick in riktigt!

icansson
0

de e inte roligt de som händer men hästen ska ju inte fara illa säg till på skarpen även fast de inte är så lätt men tänk att du gör de för hästens skull

Wilma03
0

Nu har min oro gått så långt att för att själv kunna känna mig nått så där lugn så ber jag de andra vuxna i stallet hålla ett litet öga. Pratade med den ena ponnymamman igår när jag var ute en vända för att kolla pållans ben. Talade om vad jag hade sagt till tjejen angående vad som gällde för dagen och bad henne hålla ett vakande öga på det.
Känns nästan som tjejen blir irriterad när jag kommer ut till MIN häst på "hennes" dagar.
Det får mig att känna ännu mer att hon håller på med grejer som hon vet jag inte skulle tycka om.

CarolineO
0

Ne, fy… Säg till henne att hennes hjälp inte behövs mer… Usch

Vi hade en likadan medryttare på en häst för ett par år sen. Hästen blev helt kajko! Hon bara stegrade & höll på som värsta rodeo-hästen!! Sen efter ett tag fattade vi att det hade med den tjejen & göra… Så vi pratade med henne & hon ville inte heller fortsätta med hästen, så hon slutade och hästen blev normal igen…   Så skönt det var att slippa utkämpa ett slag på 25 minuter innan man kunde få rida en sväng!!
usch….

EmmaLouice
0

Jag tycker inte alls du är överbeskyddande.

Jag hade valt att hon inte skulle få rida min häst mer. Man vet ju aldrig vad hon gör med hästen, hon kan ju göra den illa om hon inte lyssnar på dig. Hästen är ju din, alltså bryr du dig om den att den skall ha det bra, helt naturligt dessutom är det du som bestämmer över hästen. Hon verkar ju inte bry sig så mycket om din häst.

Vänta inte längre, gör dig av med henne och hitta en annan halvfodervärd innan det blir värre.

Lycka till!