broddar och snösulor?
hej:), dax för mig att skriva nu tycker jag:)
som rubriken lyder, har ni satt på broddar och snösulor på era hästar än??
Jag har mykt is och snö här men har inte satt på broddar och snösulor än, men jag ska göra det direkt när hovis kommer han kommer i början av december:D..
Har ni fått snö ännu?

Hmmm..*letar i kalendern*…fredagen den 31 oktober på morgonen fick min pålle snösulor o broddar. Han hade tappsko o tyckte det var lika bra att slå på vinterskoning direkt efter som det troligen skulle bli för långt att vänta till nästa skoning.
Tror pålle hann vara ute i hagen ca. 1 timme innan snön började falla ner ^^, Mer väl inpassat kunde det inte ha blivit!
Idag har vi bara ett par cm snö, men det är kallt som tusan, så dojjorna behövs!
#1 vad bra hehe värsta bra inpassat:P.. hehe ..
kommer nog att ringa hovis och be honom komma tidigare eftersom det är så fruktansvärt halt nu.. vill ju inte att hon ska hålla på att snubla och göra illa sig:(
Broddar har vi haft i snart 7v. Törs inte chansa o vara utan om det börjar snöa (vilket det gjorde) då blanka skor är livsfarliga på isen.
Snösulor är inplanerade nästa vecka när hovis kommer, tills dess hoppas jag att det håller sig ordentligt på minus sidan för blir det varmare packar det så mkt snö.
Det är bra m broddskor när man ska leka på is
-->
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
precis.. jag måste ringa hovis idag.. vill verkligen inte att min sötis ska skada sig:(
Millan ska skos snart, då blir det både och för henne (: Här ligger isen blank på gatorna nu, trist om de skulle fläka sig /:

Snösulor använder jag inte men broddarna har suttit på plats sedan mitten av oktober.
#6 är det inte svårt att krafsa hovarna efter ridturen då? om hovarna är fulla med hårdpackad snö?

mina blev vinterskodda bara häromveckan, så nu är det vinterkängor fram till slutet av mars/mitten av april, då blir det sommarfötter utan skor igen.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#2 Ja, heller hur! Så perfekt har det aldrig blivit, inte ens på den tiden min far skodde pållen min ^^,
Det är verkligen jättesvårt att passa in det så att det blir bra. Man vill ju varken ha hästarna gå utan broddar när snön/isen kommer o inte heller ha dem på i onödan o slita på hästen..
Förra året stod jag o var förbannad när jag iaf försökte få traktbrodd i de befintliga skorna pålle hade då, eftersom hovis var på semester. Det hela slutade med att jag istället röck av alla dojjorna så fick han gå barfota ett par vecker i stället =)
Det var något som var bra med min andra häst jag hade förut, han hade sugpluttar på sig jämt = barfota. Så skönt ^^,
#8 varför väljer du att ha skor på vintern och barfota på sommaren? *nyfiken*
#9 guud vad skönt att ha sin pappa som hovslagare:) själv så funderar jag att gå hovslagar utbildningen när jag har tid:)
sliter man på hästen om man har broddar på när det inte är snö? *det viste jag inte*
hehe man kanske ska rycka min dams skor oxå tills att hovis kommer.. men bara för det så kommer säker isen att smälta *skrattar* ..

#7 det fastnar sällan snö i hans hovar. Han sprätter så med benen så de klumpar som bildas flyger åt alla håll.
Har han hårt packad snö när han kommer in från hagen så använder jag baksidan på hammaren för at få bort det.
#12 okey:) vilket intressant sätt:P

#10 helt enkelt för att jag inte vill ha skor. jag tycker hästarna fungerar utmärkt utan, och har bara skor av ren säkerhet (för ridningens del) under den isiga/snöiga perioden (nov/dec tom mars/april) de två shettisarna som också finns i stallet går barfota året runt.
alla hästarna har så fina fötter att det känns helt bortkastat att slå på järnskor när det inte behövs. jag behöver heller inte rida på asfalt och har mycket fina skogsstigar, så fötterna slits inte ner som de kan göra på dem som frekvent rids på hårt underlag.
(obs! ej amerikansk barfotaverkning, utan bara skolösa!)
medarbetare på djurskydd.ifokus
Storis har broddar, men inga snösulor än.. Lite synd insåg jag idag när han halkade hem ifrån paddocken. :\

har inte skott roger med snösulor någon gång, här ligger snön ingen längre tid. fast för tre år sedan så var det nog rätt mkt snö i en hel vecka i sträck tror jag, sen började blasket och varannandagsväder… broddar har bara en häst i hagen och han går med blindbrodd från november/december till mars/april.

gissa vad? här kom det snö både igår och idag, fast det är bara pudersnö och inte spec. mkt. i gräsmattan ser man att det är lite vitt. lite tråkigt bara att det itne går att rida så mkt. Är ju stenhårt, paddocken sladdades förra veckan och är itne så uppriden så det är rätt plant iaf men det är inget kul att skritta runt,runt, runt. Får bli att skritta ut istället när det ges möjlighet i ljus som idag tex.
#18 här är de ju också snö;) men ja får ju ändå bara nöja mig med att skritta för tillfället men de är ju snorhalt överallt nu när minusgraderna tar in över det blöta.
Ringt hovis men hon är så upptagen måste verkligen få honom vinterskodd nu. *panik*

#19 vem har du som skor? Jag var ute idag men vid sandbacken var det mjukt så vi travade och galopperade lite också:) Men ni lär ha det värre eftersom det blir mer snö och kallare hos er.
har köpt broddar nu så idag ska jag upp till stallet och sätta dit dom på pållen men snössulorna får hon när hovis kommer 10 december:D.. blir väl att skritta en runda imorgon om jag känner mig bättre..

Broddar kom på idag, hade tänkt ha snösulor men hovslagaren avrådde mig.
#22 okey.. varför gjorde han det? *nyfiken*

Har brodd på Brian, de andra tre går barfota i nuläget. Dock ska Plexis sko snarast, men ej med brodd. Och endast fram.
MIn tös har 4 brodd på varje sko och har snösulor runt om:)
#23 Min hovslagare avrådde mig från att ta det för att det gör det svårare att få skorna att sitta kvar. Iallafall ifall man har en häst som gärna trampar av sig skorna, fötterna kanske går sönder och det blir svårt att få på en sko igen.
Med andra ord sparar man pengar, han är snäll o tänker inte bara på att han ska tjäna pengar. O i längden blir det väl mer jobb för honom att komma ut o slå på tappsko hela tiden egentligen..
O så länge det inte är massa snö så funkar det ju utan. ;)
Jag har klarat mej hittils iaf, bor i Uppsala området och vi har väl haft typ 20cm snö som mest och då har vi tur m gångvägar osv som sandas och plogas så det går att rida utan styltor. :)
Jaa nu blev det ett långt inlägg.. :P
Shiny går barfota.
Vi bor i nordöstra Skåne och här har inte varit ngn snö direkt.
Även de år då här är mkt snö går hon utan skor. Jag tror på att hålla en så naturlig hästhållning som möjligt och inte lägga sig i naturens bestyr för mkt =0)