Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1643 ggr
CelsiusT
2009-01-24 20:05
0

Tölta

Hmm, har sett här i flera inlägg att vissa travare tydligen kan tölta, vilket jag trodde var enbart insläningar förunnat.

Jag skulle vilja veta lite mer om detta. Går det att plocka fram hos dom flesta varmblod eller är det några få som kan det? Hur gör man för att få fram tölten (och även pass)??

Vill gärna prova på min för jag älskar tölten på insläningarna så det hade varit underbart om man kunde lära honom tölta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Eve
2009-01-24 22:25
0

Jag tror faktiskt att det är något som är medfött. Det har ju med takt att göra.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

CelsiusT
2009-01-24 22:57
0

Joo jag tror nog också att det är medfött.. Men går det att få fram den? Jag menar om hästen är tränad att gå i skritt, trav och galopp så gör den ju det på dom olika kommandona. Men kan man på något sätt "locka" fram tölten?? Det var nog lite så jag menade med om det går att plocka fram den hos alla varmblod eller om det bara är vissa (alltså finns det naturligt hos alla eller råkar vissa ha det).

Dragonrebell
2009-01-24 23:37
0

Är detta sant? Jag har aldrig hört talas om att "vanliga" hästar kan tölta. Men i och för sig…jag kände en ridskolehäst en gång…hon hade väldigt snabb trav. Symaskinstrav kallade vi denSkrattandeMen samtidigt var den bekväm…och när du såg henne från sidan, så såg det ut som om töltade eller försökte att tölta ibland.Obestämd Ryktet sa att hon hade gått mycket med islandshästar innan hon kom till ridskolan…men hur mycket sanning det ligger i detta påstående vet jag inte. Jag älskade den hästen, var inte alla som kunde rida henne på ett bra sätt…men hon och jag fann varandra…#saknar# GråterMöjligen lite OT…förlåt…men jag kunde inte låta bli.

Tusen
2009-01-25 00:19
0

Visst kan andra raser än Islänningar tölta. Det är något man försökt avla bort inom många raser men bland naturraserna är det inte så ovanligt att de både kan tölta och passa. Om man är duktig att rida en häst i tölt så kan man plocka fram det hos flera raser. En del har lättare för det än andra. Travare brukar tölta eller passa då de vill trava men inte får utan man håller in dem. Det kan man ofta se på tävlande travhästar på travbanorna precis innan de skall gå till start. Vi har själva en shettis som är en utmärkt töltare samt även duktig på passgång. Har funderingar på att gå med i Islandshästföreningen här i stan med honom. Det är så roligt att se alla Islandsmänniskor bli förvånade över hur en liten shettis kan vara så duktig på dessa gångarter.

[Zkold]
2009-01-25 00:54
0

Har hört att även Basjkirhästar töltar och passar, läste även härom dagen att de har en till gångart som kallas kosacktrav, va det nu är för något.

CelsiusT
2009-01-25 00:58
0

Hmm.. intresant.. Men om jag gör ungefär så som man gör när man töltar islänning så finns det chans att mitt varmblod faller in i tölt?

Man sitter väl bak lite, fram med skänklarna, driver på, håller in samtidigt om man höjer tyglarna lite?? Är det något mer man ska tänka på?? Finns det några bra trix för att få häten i tölt??

Är det svårare när man har en häst som är lite äldre och riden ganska länge i "rena" gångarter? Alltså att han är van och säker på dom olika gångarterna, försämrar det chansen att få fram tölten?

fridak
2009-01-25 19:34
0

det finns en del travare som töltar men inte alla.
antingen har dem det i sig eller har dem det inte.
sen skulle jag tror att det finns en del där man tränat bort tölten. Men har man en töltande eller passande travare så har man nog märkt det uppe på ryggen, på marken vid longering/tömkörning eller på springet i hagen.
Jag skulle inte tro att det räcker med att ge "töltskänkel" på en travare för att få dem att tölta, det borde vara intränat att det kommandot betyder tölt precis som galoppskänkeln tränas in för galopp.

CelsiusT
2009-01-25 22:48
0

Mmm, det var det jag tänkte också och därför jag frågade om hur man skulle kunna locka fram det. Men svaret blev att det är när hästen vill springa på men samtidigt hålls in (som tältskänkeln är ungefär).

Jag har ju inte ridit denna häst särskilt mycket än, så jag vet ärligt inte så mkt om honom (hur han går, om han kanske har tölt, om den är borttränad osv). Vi har ju mest jobbat med relationen än och skrittat en del då han stått ett tag och jag vill sätta igång honom långsamt.

Zabbio
2009-01-26 23:18
0

Att jag missat denna tråden!

Om din häst är riden länge och inte av dig, så kan den ju ha passanlag och tölt, men ha det borttränat. Då bode det gå att få fram igen men det krävs nog en hel del träning.

Många hästraser har tölt eller ''ovanliga'' gångarter; Tennessee walker, vissa saddlebred, vissa varmblodstravare, några få araber, rocky mountain horse, islänning, baskjir, nån japansk ponny, paso.. ja, lång lista. Tyvärr känner vi här nästan bara till islänningar :)

Varmblodstravare, iaf de amerikanska, används ofta i passlöp. Det är passen som är grund för tölten (om man skulle avla på islänningar som bara kan tölta och inte passa, skulle tölten snart försvinna), och hos travare kan den vara mycket stark. Min pojk till exempel, får jag hålla noga koll på så att han verkligen töltar och inte ''bara'' passar väldigt mjukt.

Nu vet jag inte riktigt hur man tar fram tölten, vi har snarare haft svårt att få trav. Just nu är det lite lustigt dock.. han brukar börja i fin tölt, sen börjar han trava.. eller så passar han och när jag ber honom sakta av till tölt så blir det trav. Så vi ar något att jobba på. Det jag försöker är att när jag sitter ''tungt'', lutar mig lätt bakåt och trycker en aningmed skänklarna några cm bakom skänkelläget, så ska det bli tölt. Lutar jag mig lätt framåt, rider lätt eller sitter normaltungt, så vill jag ha trav. Och pass försöker vi bli av med helt, iaf så länge den inte är ''flygande'' ;) Passen är mkt bekväm men försvårar.

Vi fattar även galopp från tölt genom att jag rullar in i galoppen med höfterna. Flygande pass hade varit skoj att ha ett kommando för, men just nu har jag händerna fulla med allt annat, så den gångarten undviker jag. Den kommer ibland när jag saktar av från snabb (lite för snabb) galopp.

Om du rider din häst i full fart och saktar av, och traven känns väldigt gungig i sidled, så passar hästen. Då borde det gå att lära den tölta. Men är den välskolad och avvänjd vid det, så kan det hända att den travar ändå. Det är svårt att säga, men prova att sitta tugnt och be om långsam trav, kanske det kommer tölt. Eller kanske har din häst inte det i sig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
2009-01-27 01:43
0

Ah, tack =) Ska prova…

Primee
2009-01-31 21:34
0

Min pålle kan ju "de fem välkända gångarterna" (+några till som han blandar o lägger knut på sig själv..) Flört Han har börjat tölta när han känt sig aningen stressad o passen slängde han sig in i förut när vi travade i nedförsbackar.

Jag rider Akademisk ridkonst för tränare o hon tränar/tävlar även islandshästar så hon har hjälpt oss med att få en ren o flytade tölt. Min häst är aningen tölttacktig i traven när han är trött o ska samla ihop sig mkt så, då tränar vi upp tölten för att få en bättre trav, så att han skiljer på gångarterna o inte blandar. När vi skulle börja att få fram tölten gjorde vi precis som om han redan kunde kommandot - upp med huvudet - korta tyglar o smacka på - vilket han fatta direkt.. Numer när vi tränat upp tölten, töltar han lugnt på halvlångatyglar.

CelsiusT
2009-01-31 23:35
0

#11 Okej, ungefär som jag tänkte då, hjälperna är inte bara ett kommando utan även hjälpen att komma in i den.

Det jag funderar lite på är att min nuvarande ridtravare är 15 år och riden i ganska många år (dock gått som fälttävlanshäst), så jag funderar på om han är "förstörd" eller för gammal för att kunna få fram detta på. Jag har inte kunnat prova än för jag håller på att sätta igång honom och bygga muskler efter en längre vila. Men jag ska ju absolut prova sen!!

Zabbio
2009-01-31 23:50
0

#12 först och främst måste han ju ha gångarterna i sig. Men har han bara det så går det nog att få fram, med mer eller mindre jobb.

CelsiusT
2009-01-31 23:55
0

Joo, självklart är ju frågan om han öht kan gångarterna. Men om han har dom, men att dom är borttränade, går det att få fram tro?? Tänker han är ju rätt gammal och länge riden, kan han ha "glömt" eller att han inte "vågar"/trot att han inte får??

Zabbio
2009-02-01 01:05
0

#14 sååååå gammal är han väl ine vid 15 års ålder? Men visst,är de borttränade har han ju lärt sig att de är otillåtna och då krävs dert mer, plus att de är otränade.

Jag har funderat, och jag tror att det bästa är att försöka fatta tölt från skritten, när det blir trav så försök att mjukt minska den men inte tillåta skritt, ch kom ihåg att sitta tungt på häcken, gärna luta dig liiite bakåt eller typ sitta som en hösäck och ''trycka ner ryggen) åtminstonde i början. Beröm så fort det är något annat än skritt eller trav och sakta av. Försök några gånger under en tur, kanske han behöver bli trött för att våga släppa fram det.

Nästa alternativ är att försöka rusa fram passen, men det är dels riskablare, svårare (lättare att slängtrava eller galoppera om han är tränad för det) och sen är det ju inte passen du vill ha fram…

Men det är ju mycket möjligt att han inte har det i sig, så går det inte så går det ju inte tyvärr.

CelsiusT
2009-02-01 11:17
0

Men var bodde du nånstans? Var det långt ifrån mig?

Zabbio
2009-02-01 18:38
0

#16 fick jag svar på den frågan? Kan inte hitta något meddelade :O Var bor du?

Jag bor i NV skåne :P

CelsiusT
2009-02-01 22:55
0

Hm, ja jag svarade på ditt meddelande.. Konstigt… Jaha, ja det är ju en liten bit, jag bor i Uddevalla. Så det är ju ca 3-4 timmar bort. Men det hade varit roligt om du kunde komma hit nångång =)

Zabbio
2009-02-02 02:05
0

Hittade ditt pm och svarade på det igår.. men det kom kanske inte fram till dig nu heller? :/

Jo, vi får se. Först ska jag till florida :P

LinaN
2009-02-02 14:28
0

många gångartshästar som avlats för speciella gångarter eller att förstärka en viss gångart så slår tölten och passen igenom. Tex Morgan hästen har tölten, ALLA hästar kan tölta men det är inte alla som lärt sig att göra det, hos vissa faller det mer naturligt än för andra, hos vissa är det så långt in som tölten o passen sitter att det aldrig uppkommer.

Jag har en fast övertygelse att även Halvblodet Briar hade kunnat tölta om man hade tränat honom till det från början, men det hade nog inte vart lätt ^^

Min gamle travare töltade o passade.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

CelsiusT
2009-02-02 18:43
0

#20 Okej. På hundar är ju vissa passgångare, även på människor förekommer det. Dessa har ju väldigt svårt att lära om, och jag trodde att det hade med nåt i huvudet, alltså typ som att vissa är vänsterhänta tex.

Det är väldigt intressant detta igentligen. Hade varit kul att lära sig mer. Ska se om jag hittar något att läsa om ämnet Cool

Zabbio
2009-02-02 22:36
0

#20 Där håller jag inte med dig, alla hästar kan inte lära sig tölta trots att de har 4 ben.

På samma sätt som alla människor inte kan lära sig att vara högerhänta eller vänsterhänta eller dubbelhänta, trots att de har två händer.

CarolineO
2009-02-09 09:44
0

Shiny töltar…
Blev helt paff när jag märkte det första gången. Varken Ronnie eller Cooper töltade, och jag har aldrig ridit islänning…
Men när jag var ute med en kompis & red, sa jag "kolla hur hon går, känns jätteskumt!!" Så sa min kompis "Men det är ju TÖLT!"
Det är superbekvämt iofs, mem jag visste inte heller innan att andra än islänningar gör det…