Vintervila
Har era hästar fått någon vintervila, eller får de kanske vila på sommaren eller vid annat tillfälle? Eller rider ni på som vanligt utan viloperioder
Reddie har i princip stått sedan mitten av november pga jobb, tappskor, blåst och kyla. Han fick skor i lördags och då blev det såklart -20 grader kallt igen + att han tappat en sko idag *suck*
Men han brukar få vila i december och några veckor i början av betet
Ja, Millan har stått nästan hela vintern /: Det beror på många saker, dels för att jag tappade motivationen, dels för att jag har jobbat ganska mycket. Så blev det kallt och halt. Jag blev sjuk och sparkad av en häst, där försvann nästan en månad. Sen kändes Millan hängig istället. Så det är mycket som har förvsunnit i vinter. Men nu är det skärpning (:
Hon fick nya skor och broddar igår, så nu har jag ingen ursäkt till att inte rida. Red både idag och igår, och har planerat att få en vilodag i veckan (: Snart har hon de fina gamla musklerna tillbaka (:

Ja, motivationen kan lätt försvinna dessa trista, kalla, mörka dagar. Men nu går det mot vår och ljusare tider.

ingen vila här. det blir några vilodagar här och var ändå. Nu är det kallt och fruset i paddocken och skogen är inte bättre så nu har han stått i fyra dagar. Väder, motivation och tid styr vilodagarna för pålle. Han kommer troligtvis stå hela maj i år, för då vet jag att jag inte har tid.
Jag har ju bara haft min i en månad. Men det kommer nog inte bli planerad vila nån speciell tid. Nu rider jag ju inte honom så hårt heller iof. Men det kommer väl bli lite vila här och där när jag åker iväg på resor (tävlar mkt med hundarna och åker runt till klubber/företag som hyr in mig för kurser, är oftast bara borta över helgen men ibland blir det en vecka).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 - vad roligt! Vad är det för nåt du gör med hundarna? Vad har du för hundar? (:
På sommaren brukar jag rida ungefär var 4e dag. Blir sällan oftare än så, så min häst får vila lite då o då under året :P
#5 Jag tävlar i lydnad och agility (hoppas även komma ut på tävling i vallningen i år också). Och sedan jobbar jag som hundintruktör så mitt jobb går mycket ut på att åka ut till klubbar/företag som hyr in mig och hålla kurser/föreläsningar osv. Så jag jobbar kvällar och helger vilket passar mig ypperligt, har hela dagarna hemma med djuren och kan träna hundarna och rida osv, behöve rinte tänka på att det blir mörkt när man är hemma efter jobbet =)
#5 glömde svara på fråga två, jag har en dalmatiner och en border collie. Men det är mest border collien jag tävlar med. Dalmatinern jag har gillar inte tävlingssituation så med henne tränar jag bara.
#8 - Vad roligt! Jag har precis anmält mig till en grundkurs med min 11månaders Schäfer/Husky hane. Hoppas att det ska bli roligt (: Var håller du till någonstans?
#9 Jag bor i Uddevalla och håller ju endel kurser här. Men jag jobbar runt om i hela landet (och utomlands ibland). Så nu närmast när sesongen drar igång ska jag till skåne tex.

Mina hästar vintervilar för jag rider mer på vår och sommar eftersom det är då tornerspelssäsongen är. Min ena är nu alldeles för vilad, rund som en köttbulle. Jag vill sätta igång med träningen nu men han är oskodd så det är alldeles för halt överallt.
#10 - okej, säg till om du kommer till stockholmstrakten nångång (:
#12 Mm, jag har en stockholmsresa inplanerad för september månad (preliminärt 12-13). Det blir Treibballkurs över en helg. Kommer inte ihåg nu vilken klubb/företag det var (har fler intressenter där upp men bara dessa har bokat datum än).
Shiny brukar få vila en del på sommaren. Hon vill inte rida då, utan är så nöjd ute i hagen med sitt gräs *s*