Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 1901 ggr
CelsiusT
0

Äpplebett - erfarenhet någon?

Jag funderar på ett rakt tränsbett till min pålle och tänkte att det varit trevligt med ett gummibett med äpplesmak på när jag ändå ska köpa nytt. Men så sa expediten att hennes häst hade ätit upp det bettet på bara några månader. Då känns det ju lite dyrt att lägga 180:- på det om det bara försvinner. Så nu vet jag inte om jag ska chansa på att han inte äter upp det.

Vad har ni för erfarenheter? Äter era hästar upp gummibetten?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Eve
0

Mina har inte gjort det, och har aldrig hört talas om det innan. Bettet ska ju inte ligga på tänderna. Visst tuggar hästar på bettet och det är ju det som är tanken med ett sånt bett, men att de skulle tugga så mycket att det skulle försvinna har jag svårt att tro.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Repoort
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett till salu om du är intresserad, stl 135, använt ett fåtal gånger, inga märken alls

har även ett tre delat, använt lite oftare och det har några "bit märken"

CelsiusT
0

#1 Nej jag har heller aldrig hört det. Bettet ska ju inte ligga där tänderna är som du säger. Och som du även säger har jag också fattat det, att det är till för att hästen ska tugga på bettet. Men jag blev lite förvirrad när expediten sa att det hade försvunnit på bara några månader (fast det ligger en metalltråd innuti så det går inte sönder plötsligt på ridturen. Men jag funderar ju direkt på silikonbettet som inte har nn ståltråd i, vad händer där? Låter helskumt att hästen tugger sönder det tycker jag).

#2 Ah, det är det du har i mitten på bilden som jag har kikat på innan. Vad ska du ha för det? Nu kommer jag inte ihåg vad pållen har för storlek Skäms Men jag ska kolla det. Är även det översta (det som är lite mörkare grönt) också med äpplesmak??

Primee
0

Min häst har då aldrig käkat upp något utav sina o han är en frenetisk tuggare ;)

Om det som #2 skrev är fel storlek för din häst, har jag ett i 10,5 (likadant) som bara är använt ca 5 gånger.. (har oxå ett i 11,5 men då utan äpplesmaken..)

fridak
0

min häst tuggar rejält på bettet efter ridning innan jag hunnit plocka av tränset, han attackera det så det blir t.o.m. märken på metallbett.
Jag har haft ett delat äppelbett och det tuggades på så det blev kanter, då ville inte jag stoppa in det i munnen på pålle för sårrisk.
Jag har även haft ett rakt bett, utan smak men med lukt, och det var för segt tror jag för där blev det inga märken men efter en kokning så flagade bettringarna så det kastades.
har man en häst som nästan attackerar betten så kanske man kan testa men se till att kolla bettet noggrant så att det inte blir sår i munnen pga vassa kanter.

CelsiusT
0

#4 Vad skönt att höra att det är fler som använder sådana och utan problem. Då ska jag nog våga prova det iaf =) Vad ska du ha för det?

CelsiusT
0

#5 Han har aldrig gjort så som du beskriver. Han tuggar ju på bettet vid ridning, men inte annars.

Eve
0

Der enda du kan göra är ju faktiskt att testa.. Annars får du aldrig reda på vad som gäller med din häst ;)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

CelsiusT
0

#8 Nej precis, där har du rätt. Men på expediten lät det ungefär som att det är jättevanligt att dom bara håller i några månader och det hade ju inte varit så kul. Men när det är så många här som säger att det fungerar bra så ska jag prova! =)

[Jennniie]
0

Jag hade ett sånt bett en period förut. Det är fortfarande helt och inga bitmärken på.
Det viktigaste är väl att det är rätt storlek o sitter rätt i munnen. :)

casandra
0

Har haft ett rakt äppelbett till en av mina pojkar i, ja så länge jag minns nu ungefär. Och vi har aldrig haft några såna problem, så jag tycker det är värt pengarna absolut. :-)

CarolineO
0

Shiny älskar sitt äppelbett!
Vi har haft det sen jag fick henne 2003 (nja, inte hela tiden. I början hade vi vanligt, men lilla tjejen är så känslig, så det var liksom lite för hårt för henne… så då provade jag detta) och det ser nästan ut som nytt.