Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 969 ggr
KallaMigMimmi
0

Varför ridtravare?

1.Varför skaffade ni ridtrevare?

2.vad är det bästa med dom?

3.och finns det något minus??

1.När jag köpte min polle hade jag inte en tanke på att det var en ridtravare. Det var bara en underbart mysig häst.

2.Att dom är så utvecklingsbara och där träning värkligen ger resultat. Förtroendet man får från dom:)

3.Endel har exetören imot sig, dom är ju Trots allt avlade för travet. (men inte sämre för det!)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Zabbio
0

1. Behövde en billig häst snabbt för att den andra inte skulle vara ensam..usel anledning :P

2. Psyket, priset. De har mycket motor och ändå har de kvar hjärnan. ;) En del har tölt och pass, väldigt trevligt om man vill ha en allsidig skogsmulle.

3. De rör sig inte bra för riding - utan en massa extra träning. Även om de ser ut att ha en hyfsad exteriör så rör de sig ''fel''  så när man börjar träna dem så får man börja på minus så att säga. (Men de kan bli väldigt fina, defenitivt upp till lätt d och öer, det är ju trots allt bara grund utbildning) En del har tölt och pass - ett minus eftersom det kan ställa till problem och ofta är oönskat. Deras rykte är en stor nackdel; svårt att få känna sig stolt och få skriva om dem när man hela tiden får höra hur dåliga de är.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

helisa
0

Min fösrsta häst var en korsning av nordis och lipizanare, Härlig blandning Flört. Sen min andra rent varmlod liksom mina nuvarande två som är min egen uppfödning.

För mig fanns/finns det inget varför utan dom är som vilken häst som hellst.

Det bästa som jag tycker är att dom är så otroligt formbara till i stort sett vad man vill, sen att dom oftast är så mycket mer handerade i grunden än andra hästar.

För mig fins inga minus

Primee
0

1. Jag är uppvuxen med föräldrar som är intresserade av trav o hade egna i träning när jag var liten. Men eftersom jag tyckte att trav var skit, när jag var mindre det vill säga och att ridning var underbart. Blev det att jag red travarna. Sedan fick jag ta över en av pappas o ha som min egen =)

2. Bra psyke, fina o känsliga. Läraktiga, vilja att göra allt man ber dem om.

3. Hmm..det tänker oftast för mkt ^^,

origoforce
0

1. Min första travis tog jag när jag var 18 och då funderade jag inte över vilken ras hon var, hon fanns bara där och jag blev kär.

Sen har jag haft fbl och hbl men är nu tillbaka på travis eftersom den rasen passar mig bäst.

2. PSYKET! Mer samarbetsvillig och lätt häst finns inte.. (I mitt tycke)

3. En del andra människors syn på dem.

carrrrrooooo
0

1. För mig var det som en slump att jag köpte Nicean. Jag var först meddryttare på henne och blev fast vid hennes personlighet.. sen sa jag om det kom på tal om hon skulle säljas eller lämnas på foder så är jag väldigt intresserad sa jag:) så 2 dagar efter så köpte jag henne:)

2. psyket och att varmblod är så personliga, alla har verkligen olika personligheter och lättlärda och väldigt samarbetsvilliga:)

3. för mig finns det inget minus. Men det finns många människor som inte föredrar Ridtravare men det är deras åsikt.! men jag älskar varmblod det är lätt den bästa rasen enligt mig:)

Thorsson
0

1.Varför skaffade ni ridtrevare?  Det enda jag hade råd med, dock ångrar jag det inte en ända sekund!

2.vad är det bästa med dom? Fint psyke, lättlärda och sammarbets villiga, bra motor och funkar till allt. En riktig kompis i alla lägen! =)

3.och finns det något minus?? Kanske att många personer ser ner på dem, och att många som varit på travet har varit dåliga i benen eller har kvar sin tävlings instinkt.

velepa1986
0

1. Jag hade varit utan häst i någon månad när vi åkte och kollade på detta varmblod, de vart kärlek vid första ögonkastet. Efter provridningen lade han sitt huvud över min axel..

2. Personligheten, jag blir kär i alla varmblod vi haft i vårt stall. Jag har velat köpa allihopa ;) Min är lättlärd och vill lära sej nya saker..

3. De enda negativa är att han va skodd från travet att gå på trakterna. Våran hovslagare har jobbat med honom i över 5 år nu..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Ledin
0

1 (har igen nu) men den tjejen jag hade skulle en bekant få men min vän tyckte inte om henne alls jag därimot gillade henne hon var söt o ärlig lite harrig av sig men på ett bra sätt som jag gillar. Jag fick henne, tyvärr vart det kris o var tvungen att sälja henne då till en god väns-vän.

2 Stabila hästar, uppmärksamma,lätthanterliga, lätt lärd.  

3 hon hade inget trav trav o fick mycket berömm för sin trav tränaren sa att enligt stegen kunde man inte tro det va en travare, men har ridit flera med travkliv inget o hurra för, sen en del som bara lägger iväg o får sin tävlingsinstink :S knappt man kan sitta kvar

Wilma03
0

1.Varför skaffade ni ridtravare?

Första gången jag skaffade egen häst blev det en ridtravare av ren slump. Han skulle skickas för nödslakt pga att tidigare ägaren inte hade tid med honom längre. Han var fullt frisk och superpigg, dock 25 år gammal. Pratade med ägaren som är en bekant till mig och då erbjöd hon mig att få honom om jag ville. Tackade inte nej till detta då jag visste vilken trevlig häst han var. Hade dock aldrig kunnat drömma om att han skulle vara så underbar och att vi skulle få ett så skarpt band till varandra. Så när det var dags för nästa pålle var valet självklart och det blev ett 3-årigt litet sto. 

Deras underbara temprament och vilja. De försöker alltid vara till lags och gör alltid sitt bästa. De går helhjärtat in i allt och framför allt, du har en vän för livet med en travare! En väldigt mångsidig häst som du kan göra det mesta med.

De har väl sin exteriör en del emot sig och det tar lite längre tid för en travare att kunna gå riktigt bra. De klarar kanske inte av den svåraste dressyren då de inte alls är avlade för ridning eg.

sus-sharon
0

1.Varför skaffade ni ridtravare?

vi hade haft en vbl-val förut och jag var sugen på häst igen efter några års uppehåll (gotlandsrusset tog musten ur mig). att det vart Sharon var nog mer en slump, när jag träffat henne kunde jag inte tänka mig att inte köpa henne..

jag är böjd att hålla med flera av de som svarat innan och säga psyket. Sharon är mycket häst att rida, känslig, het och med mycket "huvud" och tävlingstakterna sitter fortfarande i. men jag behöver aldrig vara nervös över att hon ska balla ur helt och gå wild and crazy. hon har hela tiden det där stabila "tänket" med sig. Och dessutom är de lättlärda och roliga att jobba med. och så är det så jäkla kul att kunna bränna iväg i världens fulaste och snabbaste trav och bara ösa.

det absolut enda jag kan tänka mig har inte med hästarna att göra, utan snarare omgivningen. det är påfrestande att alltid behöva försvara sin häst, bara pga rasen. förr kunde man gå in i långa diskussioner ang ämnet, men numera brukar jag bara svara att det troligtvis beror på deras egna dåliga förmåga när folk gnäller på att ha vbl som ridhäst. det finns ju faktiskt vbl som gått både dressyr på skithög nivå och som tagit Medaljer i fälttävlan (OS var det väl, om jag kommer ihåg rätt)… världens bästa hopphäst (jappeloup (stavning?)) var travare och dessutom är baloubet av travarblod..

dags att sluta skylla på avel hela tiden, kanske… (ett vbl som rids från scratch blir en ridhäst likväl som ett hbl som körs från scratch blir en draghäst. och det sitter i hur muskulaturen och hästen i övrigt tränas.)

medarbetare på djurskydd.ifokus

CarolineO
0

**1.Varför skaffade ni ridtrevare?
**När jag tog upp ridningen igen efter 5-7 års vila fick jag låna en travare av en granne. Jag märkte snabbt skillnad (hade ju inte haft uppehåll helt, men bara ridit ngn gång / år) och tyckte att travarens gångstilar var mycket bekvämare!!! Inte alls det skuttandet som "vanliga" hästar har…
Sen skaffade jag min lilla Shiny & hon hade precis samma mysiga stil  =0)

**2.vad är det bästa med dom?
**Gångstilen!

**3.och finns det något minus??
**Nope!