Ni med lösdrift
Ni som har era travare på lösdrift, hur har ni utformat själva "skyddet". Ett enkelt vindskydd eller kanske en gammal lada…och hur många hästar går där.
Berätta gärna lite och visa bilder
Funderar starkt på att försöka få till en lösdrift till Reddie här hemma.
Jag har min tös i ett lösdrift stall som är en "gammal" lada som är uppsågad på ena sidan som man sen har byggt en dörr till så jag kan stänga in henne om jag vill. hon går just nu ensam men har hagkompisar i hagen brevid.. vi ska släppa ihop hästarna nu när broddarna åker av..
Jag anser att en lösdrift är det bästa alternativet för en häst för då kan dom välja själva om dom vill vara inne eller ute..
Har inga bilder på detta stall som hon står i nu men har några styckna ifrån förra hemmet som även det var ett lösdrifts stall..

hon har ganska rymligt då..
Visst finns det särskilda minimummått för lösdrift. Måste kolla jordbruksverket.
Reddie tycker inte att det är någon höjdare att stå i boxen. Bankar och slår. Tycker att det bara blir mer och mer.
denna vecka har jag kunnat ha dem ute till 22 tiden och tycker att han är mer harmonisk då han kommer in än normalt. Normalt kommer han in redan vid 18-19 tiden
En bild på lösdriftens långsida…
Dem går ut o in som dem vill genom den ena porten som står öppen…öppning mot öster(blåser kallt från norr) dag o natt..trivs bra där..dem har gått om plats. Har även nu fri tillgång till höensilage o det funkar bra.
Bara travaren som ska ha annan mat o det får han i en krubba som shettisarna når upp till..

Någon fler med lösdrift?
Hur har ni löst det med uppstallning? Visst är det så att det måste finnas ett varmstall där man kan stalla in om någon häst blir sjuk.

Tror inte man måste ha en varm box till lösdrifts hästar. Många gånger blir de sämre av värme om de är vana att gå ute året runt. Vi har tillgång till kallstall om vi skulle vilja men låter aldrig våra hästar står på boxvila. Det gör dem sämre än att få gå i en mindre hage med en kompis. De blir så oroliga om de ska stå på box.
Vår lösdrift (för russ och shettisar) har vi byggt själva. Inte särskilt dyrt eller avancerat. Bara praktiskt.

Tack för lite bilder och info. Ska sätta mig och rita lite skisser någon dag.
Om jag behöver sjukbox kan jag dela av lösdriften så den sjuke hästen kan stå själv..
#2 Lösdriften ska ha en yta som är 80% av en boxyta/häst.
dvs. B-ponny 80 % av 5kvm = 4 kvm
Häst 80% av 9 kvm = 7,2 kvm