Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 2483 ggr
velepa1986
0

arg !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste få skriva av mej, jag är så himla arg!

Hyresgästerna vi har i stallet ger inte sin häst riktigt med mat, och de gör mej galen. Dels för att jag måste se hästen lida och dels för han ger sej på min häst.

Hästen är tokig, men de är inte konstigt att han blir de när han r hungrig hela tiden! Jag måste tillägga att hästen är en stor varmblodsvalack på över 170 cm!! Han kan vara rent ut sagt livsfarlig i hagen när jag ska ta in min, och hans bakben är inte roliga att möta.

Ibland kommer dom upp till stallet skitsent och skiter i att mocka, deras hö/halm har tagit slut och han har ingen mat.  Dom bor på samma väg som oss så de kan inte vara så svårt. Men dom har en annan häst, på ridskolan och dom är väll väldigt ofta där..

Deras häst får oftast bara halm i boxen och han sparar alltid halmen! Ute får han kanske 1 kg hö sen blandar dom i en massa halm. Lunchhö är uteslutet.

Min ger jag ca 4 kg inne på kvällen, lägger in mer om de tar slut. Utepåsen lägger jag i ca 3 kg. Lunchö påsen lägger jag jämt i ca 4 kg.

Ibland när dom har hö tar jag och slänger ut lite av de, men de straffar sej eftersom bara för de tar slut så tar dom inte med nytt, då kan han äta halm i 2 dagar!! Sånna dagar får hästarna maten inne i boxen för att min ska få nån chans att äta sin mat!

Dom har inte betalt stallhyran på 2 månader, men dom har sagt upp sin box och ska flytta i månadsskiftet. Men jag vill bli av med dom tidigare.. Helst idag! De finns inget kontrakt skrivet. Borde jag kasta ut dom eller ska ja låta dom vara kvar sista veckan? Vi inte kommer överens med dom heller, vi fick höra innan dom flyttade in att dom va svåra att komma överens med och att tanten är vass - De stämmde!!

Ursäkta att de blev flummogt skrivet, men jag är såå arg!

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Tusen
0

Släng ut dem. Då stallet är ert och de dessutom inte ens betalt hyran är det väl inga problem. I och med att ni inte skrivit kontrakt kan ni stänga stallet och inte låta dem komma in. De har ju inget där att göra om de inte har något skrivet om att de får nyttja stallet och era hagar.

[uranButtler]
0

jag håller med dig tusen . släng ut dom det är erat stall  , ingen häst ska lida  . . jag flyttade min häst för att han inte fick det han behövde för jag fick inte ta nå mycket hö som jag ville , min häst ska ha 15 kilo per dag, och en häst i hagen gedde sig på min häst hela tiden . min blev sparkad utav han och blev skadad över 2 månader . nu har min häst det jätte bra bär han är nu  :D har gått upp i vikt och allt :D

velepa1986
0

Jag vill inge hellre än att slänga ut dom! Men de är morsan som är för snäll. Jag tjatar och tjatar.. snart gör ja de ändå..

Jag srev något liknande inlägg förut och frågade om man kunde anmäla dom för vanvård.. då fick jag som svar av någon att VI åker dit på de efterom vi äger stallet! :O Kan de stämma??

Sandra

Besök gärna

Eve
0

Jag har slängt ut dem. utan att tveka. Eftersom att de inte har betalat någon hyra så har de inte heller någon rätt att nyttja det du har att erbjuda.

Om du inte betalar hyra på din lägenhet på två månader, får du bo kvar då? Det är samma sak ;)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Ledin
0

En fråga varför skriver ni inte hyreskontrakt det underlättar när folk ska strula så här som dom gör. Dom i sin tur kan knappas tycka att det e roligt o komma till ett stall där men skiter i allt utan måste ju skämmas arslet av sig. Ut med dom lr kräv kontrakt utesluts hyran sätt dit dom. lycka till.

velepa1986
0

#4 Du har helt rätt! Ja önskar morsan och farsan va hårdare.

#5 vi har aldrig behövt skriva kontrakt, de har alltid gått bra med hyran. Alla har skött sej. Men grejen är att tjejens mamma är tillsammans med storbonden på byn och han arrenderar alla våra åkrar, så ja fattar inte hur hon kan va så elak och uppkäftig.

Vi skiter inte i allt. Eller vad menar du? De enda dom ska skämmas över är att dom skiter i att betala hyran..
Idag skickade jag mess till henne och frågade om hennes häst skulle ha lunchhö, jag fick ett såå snäsigt och fräckt svar tillbaka att ja vart så arg och skrev att dom inte betalt hyra på 2 månader, och att dom är skyldig 1100:- och att dom vet vart vi bor (precis framför stallet).
Hon svarade att dom betalar när dom flyttar, nu den sista.. Jag vart så less att ja inte svarade, de bestämmer inte den skitungen! De bestämmer vi. Åh!

Vad skriver man i ett stallhyres kontrakt?

Sandra

Besök gärna

silvery
0

i ett hyreskontrakt skriver man under på att du hyr ut en boxplats med plats i hage till xx från -datum- till -datum- med en månadshyra på xx kronor som ska betalas i förväg. och sen natuligtvis uppsägningstid, att hyresvärden står för försäkrning av BYGGNADEN men ej för utrustning och häst som hyresgästen tar med sig. lite sånsa saker, som att gästen har ansvar för sin häst, och sen skriver båda under. som att hyra en lägenhet, att om de orsakar skada ska de ersätta det etc

velepa1986
0

Hästen vart tyvärr avlivad, endast 6 år gammal! :'( Han hade lösa benbitar som inte ville läka och de gjorde att man inte kunde rida honom mer..

Sandra

Besök gärna

VeNyRa
0

#8 de var ju inge bra, eller så kanske de var det?! ingen aning om den hade ont.

de kan nog vara bra att skriva ett kontrakt, de finns många, hmm, väldigt speciella människor ute i landet. Vet inte riktigt vad som ska stå, men de finns det nog någon annan här som vet.

velepa1986
0

De va säkert bäst för honom. Men de värsta är att dom ljög, dom sa att dom hade annan stallplats.. :/

Var finns de kontrakt för lösdrift? Någon som vet? Lrf hade bra kontrakt men inget för lösdift tror ja..

Sandra

Besök gärna

youtube1
0

När jag läste ditt inlägg blev jag åxo arg.Hästen har helt änkelt hamnat i fel händer jag skulle anmäla dem.

Jag skulle anmäla dem för att de inte betalar o att hästen är hungrig heladagarna.Har man inte råd med häst ska man inte ha häst de dära mäniskorna är sjuka i huvudet. Skrikandes

Jag tycker att de är deras fel för att hästen dog.Den hade inte energi att läka ingen ork alltså.

De var nog bäst att den avlivades.Gråter

velepa1986
0

De känndes så bortkastat liksom, 6 år! Han kunde ju iaf fått ett mer värdigt slut!
De värsta va att dom gjorde de i stallet innan dom släpade in honom i transporten!!! När jag gick upp till min häst som va i hagen blödde han näsblod och verkade chockad! Misstänker att han blödde pga de!

Sandra

Besök gärna

youtube1
0

Var för solde dem inte hästen om de klarade inte av allt de med kostnaderna jag ska kanske köpa min skötar häst.(han är sa 21)

Vi har tänkt igenom allt har vi tid har vi råg.Vi ska tex ha full försäkring (den bästa)Vi har hittat en bra stallplats med bra foder kvalite.Men vi moste stå i kö pgv att de är bra.De är viktigt att tänka igenom allt som dom inte gjorde.

Men jag fatar inte varför de inte solde hästen???? de hade ju inte tid eller råd enligt mig.

lkn02001
0

jag kan ge dig ett tips inför nästa hyresgäst. se till att strö och hö ingår i hyran (upp till en viss mängd) och så tar du lite mer i stallhyra, på så sätt slipper du se en häst stå utan mat i ditt stall.

ett bra kontrakt kan du enkelt skriva själv (även om det säkert finns bra att köpa/skriva ut).

Vad ingår i hyran (fodringar, in/utsläpp, täckesbyten, foder osv), pris, uppsägningstid.  Det kan också vara bra att skriva något om att om t.ex. hyran inte betals i tid har du rätt att säga upp hyresgästen med 1 månads uppsägning.

Eve
0

Vad som också kan vara bra är att skriva vad som gäller med hundar, faktiskt. Det står i det avtalet som jag har, att hunden ska vara kopplad, eller sitta i en box, den får inte vara lös. Den får vara bunden utomhus om den inte gräver eller skäller.

Om försäkring kan också vara bra. I mitt avtal står det att hästen måste vara försäkrad av säkerhetsskäl, och att stallägaren har rätt att ringa ut veterinär på den inackorderades bekostnad om läget är akut och om den inackorderade inte går att få tag i.

lkn02001
0

bra tänkt Eve!

velepa1986
0

Väldiga bra tips !

#15 de med hundar va ju himla bra! Syrran och hennes kille har 2 rottisar å de kanske inte är så poppis om de springer en annan hund på deras place liksom.. Hade jag aldrig tänkt på!

Sandra

Besök gärna

Eve
0

hehe, nä. Men det är ganska skönt att ha regler uppsatta, så man vet vad det är som gäller.

jupiter00
0

jag tycker verkligen du ska slänga ut dem -… om man e inhyd i ett stall då e det självklart att man ska betala hyran. om man tänker på maten ..så e det faktiskt nästan som djurplågeri.. men jag tycker du ska slänga ut dem omedelbart

velepa1986
0

#19 dom är borta och hästen är avlivad pga en skada.

Sandra

Besök gärna