Betestiden
Vilken tid brukar ni ha era hästar ute över natten? Ska nämligen ha Vicke på sommarbete hos en kompis och hon sa att de brukar släppa ut dom redan i April, fast ha täcke på nätterna då. Tyckte det lät tidigt men det kanske det inte är…
När brukar ni göra det på ett ungefär?
(Bild i min kompis stall, när vi var på besök en dag)

Jag tycker de kan gå ute när det är plusgrader på nätterna. Fast egentligen tycker jag att de jämt kan vara ute. Har mina på lösdrift och stallet är ett kallstall så inte är det varmare för dem att komma in eller gå på lösdrift. Det är mest ett skydd mot regn och oväder. Sen får man ju täcka dem efter behov. Mina har tjock vinterpäls så de får bara täcke när det är riktigt kallt eller blött.
Hade jag haft hagar med skog (naturliga skydd) så hade jag gärna låtit mina hästar vara ute året runt om det inte hade varit lag på att de måste ha lösdrift eller få komma in i stall. Det är ju det mest naturliga och de skulle inte klaga. Men det finns ju självklart undantagsfall om hästen är sjuk eller väldigt blöt och kall tex.
Vi släpper våra på bete så fort det finns tillräckligt att äta. Nu är dessa ponnysar som går på lösdrift men även de stallade hästarna får komma ut så fort som möjligt. Ev. kommer de att fodras i hagen över natten en tid innan de släpps på bete. Hästar mår bra av frisk luft. Dessutom är vårat stall ett kallstall vilket betyder att det i vår är lika kallt ute som inne.
Ja vi har typ lika kallt i stallet vi också som det är ute, är öppet ut hela tiden.
Det skulle vara härligt att ha ute hästarna nu så mycket som möjligt men våra hagar är inte det bästa:/ så jag längtar så mycket till jag kan flytta honom så han kan röra sig ordentligt.
Som sagt , det beror ju på vädret.
Det är ju olika varmt för varje år som går nu förtiden i de olika månaderna.
Men så länge dom har mat så håller de ju sig varma genom att äta men självklart är det kanske schysst att det är några plus på nätterna iaf..
Vi släpper dom inte förrän i slutet av maj, början av Juni dygnet runt.
Men går ute till 21 ibörjan på maj, ist för ca 17.30 som de går in nu.
Eftersom att Millan fick fång förra året så kommer jag vara jätteförsiktig i år. Ska de gå ute dygnet runt - då ska de också ha fri tillgång på mat, tycker jag. Och eftersom att hon fick fång förra året så kan jag inte ställa henne i en hage med gräs dygnet runt, i alla fall inte så proteinrikt gräs. Så i år ställer jag nog ut henne i Juli, men inte mer.

Blir i slutet av maj, början av september, Kanske tidigare i år fast med stödfodring.
början av maj till oktober-november beroende på väder.
Gräset ska ju helst ha börjat komma upp lite i sommarbeteshagen..
har lika kallt i stallet som ute så bara det håller sig över plus o inte är ngt JÄTTE stort regnväder kan dem få komma ut rätttidigt..
i år ska ju Ludde dock gå kvar hemma m shettishingsten o sen shettisstona ner t sommarhagen så får väl se hur dags stona skickas iväg…beror väl lite på hästarnas hormoner,-)