Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 520 ggr
VeNyRa
0

motivation och mål

vad har ni för långsiktiga mål med era hästar och eran ridning?

vad har ni för delmål för att nå upp till dom långsiktiga målen?

vad är det som motiverar er att fara ner till stallet varje dag även fast det är kallt och jäkligt?

fabric
0

Mina långsiktliga mål är nog att få till lilla Wille till en fin dressyr och hopphäst. Dock på de lite lättare nivåerna. Eftersom han inte kan någonting alls förutom att bli sutten på har jag inte så höga krav på honom just nu. Men som sagt vill jag ha först och främst en fin dressyrhäst!

Mina delmål jag har satt upp är först nudå få honom mjuk och fin i musklerna, få bort hans överrörlighet i bäckenet och få bort hans smärta i höger bakknä. Men det kommer gå! Det vet jag! Kommer bara ta sin tid :) När de är fixat och klart vill jag komma igång med omskolningen, några delmål inom det är att jag ska få bort att han är framtung och skänkeldöv, kunna gå i lugn trav och inte rusa på..

Det som motiverar mig mest att åka till stallet varje dag är att det är en dag närmare målet. Att en dag är närmare att få ta ett steg tillbaka och se med egna ögon vad jag själv har skapat från noll. Få se en fint musklad ridhäst ur den taniga, ruffsiga lilla travhästen!

VeNyRa
0

Vilka bra mål, och bra att du är så positiv =) om man är så inställd på att klara det som du verkar vara så blir allt mycket enklare även om de kommer motgångar.

Zabbio
0

Tja.. at få en bra skogshäst, och det har vi närmat oss med stormsteg! Nu ska han bara bli lite världsvan :)

En dröm långt borta är at kunna terre-a-terre. Vi jobbar lite på dressyrandet men inte väldigt mycket.. framförallt är det jag som behöver lära. Men vi rider för instruktör.

Ett delmål är att få ordning på tölt och travhjälperna ordentligt och skilja dem så att man säkert vet vad man får.

Sedan vil jg mest ha god kontakt.. att kunna rida i tex halsring i alla tre gångarter ser jag fram emot i framtiden. Att följa med lös och så när jag promenerar är inga problem, och rida i grimma barbacka funkar men jag är inte riktigt säker på det än.

Motivatioen är inte svår när man nyss fått hem hästen efter tre månaders träning, och har stallet på gården :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Mina långsiktiga mål är att få en välfungerande westerntränad häst med bra kommunikation och relation mellan oss. Jag har ingen tanke på tävling eller hårade träning då han har problem med hälta som kommer och går + att han börjar bli lite till åren (15 år) och inte är westernriden nästan alls. Min tanke med honom är att ha kul, utveckla mig själv, trivas ihop.

För att komma dit måste han först och främst nu bygga muskler, han har varit stående ett tag nu och inte riktigt musklad. Men det kommer nog snart. Under tiden ska vi jobba mycket med markarbete. Efterhand kommer mer och mer ridutbildning.

Att det är kul. Att jag vill lära mig. Att jag älskar att hålla på med honom. Att jag vill få det att fungera, jag vill få en bra relation. (har öht drivkraft att lära mig, träna och umgås med djur osv)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Repoort
0

Jag har inga direkta mål med min ridning - bara att ha en härlig ridhäst som jag kan njuta av skogturer, lättare dressyrpass och lite hoppning tillsammans med , och det har jag redan

Målet för februari och mars är att sätta igång efter vila och tappskor och bygga upp både muskler och kondition

fridak
0

mina mål är att:
kunna rida min häst i låg form i skritt,trav och galopp.
få honom mer liksidig, högersidan är ett problem nu.
att kunna ställa upp i lättare klasser i dressyr och hopp
bli av med hoppnervositeten.
vara med på hoppträning för tränaren jag nu rider dressyr för.

just nu så fungerar skritt och trav hyffsat, galoppen tar nog sin lilla tid att få lugn och sansad med något som kan liknas vid bakbensaktivitet.
att vara med på hoppträning kräver egentligen bara bil och transport, men som fattig student så finns inte det på kartan.

mallan-nog
0

Mitt mål med dressyrridningen är att få Lasse mjuk och smidig till att börja med, även att få honom arbeta ordentligt med ryggen. Har märkt att det hjälper honom otroligt mkt i travet! Nästa stora mål är ju att han ska vinna ett lopp snart så jag får min första tränar-seger (plockade ut tränar licensen nu vid nyårSkrattande!) Vore även otroligt kul om vi kunde vara med på någon klubbtävling i dressyr oxå, kanske även ridtravar-dressyr, kommer inte kunna komma längre tror jag, inte på grund av att han inte skulle klara det, då har hittill varit otrolligt lättlärd, utan för att grabben tror att han DÖR om man rider/kör honom utan bomull i öronen… tönt!

Scandi
0

Mina mål: Långsiktigt är att kunna tävla lättare dressyrklasser och hoppning , jag ska bara övervinna min rädsla. Är med på bomträningar just nu med få enstaka småhinder, så kallad "tanthoppning" <;) men igår så sa tränaren till mig att hon tyckte att jag kunde vara med på den lite svåra hoppträningen :D

Har hoppat 70cm med honom just nu. Börjar få honom i form. Men vill att han ska gå helt i form i skritt,trav,galopp. Framför allt att få fram högergaloppen ordentligt och stärka högersidan. Att kunna rida med mindre hjälper utan att använda för mkt hand..det är mitt egna personliga mål.. Även att ha en skadefri häst som är bra i rýggen.

Vi har i mars en träningshopping där jag eller en annan tjej ska vara med på.. beror på om jag vågar..

I april ngn gång är det månskensdressyr: antingen ett speciellt program för travare, ett som heter lätt förvirrad eller lc:1.

I maj är det flrst en utställning i smlångsdalen som jag kanske ska vara med på. Sedan är det ju ridtravetävlingar den 30-31maj. Så vi harl ite att träna inför!!!