Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 2569 ggr
Wilma03
0

Hur tänker man?!

Hur f*n tänker man rent ut sagt om man ger hästen en liter osväld betfor (pellets)?!

Har som en del kanske vet skaffat en halvfodervärd till pållan, dels för att få lite mer tid till annat och dels för att få lite ekonomisk hjälp.
Jag har klart och tydligt visat henne vad för foder hon ska ha, hur mycket samt skrivit på tunnorna vad som är i och även skrivit en foderstat på papper till pållan.

Halvfodervärden har trots detta lyckats ge pållan torr betfor! Och inte bara vid ett tillfälle utan fortsatt trots tillsägelse och ny förklaring.
Betfor pelletsen blir ju ungefär 3 gånger så mycket när man häller i vatten.
Som tur är så är ingen större skada skedd utan hon har bara haft lite magknip.

Är otroligt besviken och arg just nu!

sus-sharon
0

jag förstår precis hur du tänker.

har själv haft en (nyss gjort mig av med) som ändrade alla hästarnas foderstater (två har magrat av, en fick problem med magen, den fjärde tack och lov ingen större skada skedd) trots att jag berättat om foderstaterna och varför de ser ut som de gör..

jag har foderestatstavlor på alla hästarnas boxar, whiteboardtavla i foderrummet med samma info och info på fodertunnorna. det gick uppenbarligen inte hem ändå.. (verkar vara samma scenario hos dig)

mina två ridhästar är dessutom sönderridna och går inte att rida för tillfället, utan står på vila och massage.. kul värre.

(jag pluggar på annan ort och har varit tvungen att vara beroende av att ngn annan kan rida hästarna)

din halvfodervärd verkar ju heller inte lyssna och bättra sig, och med tanke på vad hon skulle kunna ställa till med med din häst (vilket du får betala för, både i pengar och tid osv) så skulle jag inte ha kvar henne.

jag hoppas att allt löser sig för dig!!

medarbetare på djurskydd.ifokus

Wilma03
0

Det roligaste av alltihop är att jag håller på att diskutera med henne via sms just nu. Då hon är i skolan (är 17 år, blir 18 i år) så fick jag ta och konfrontera henne via sms och hon vägrar erkänna och håller fast vid att det är hippopellets hon gett henne.
Så just de dagar hon har henne skulle alltså någon annan gå och byta ut fodret då?

sus-sharon
0

typiskt..

jag skulle som sagt se mig om efter en annan hjälp än henne, men det är jag, det.

och inte för att vara sån, men jag har ofta upplevt tjejer i den åldern på liknande vis du beskriver; de kan och vet allt och vägrar erkänna ett fel, och viktigast av allt är att de inte kan ta instruktioner på "rätt" sätt, utan lyssnar på hälften och fyller i efter eget huvud..

Wilma03
0

#3 ja du har nog rätt i det du säger..

Hon är blixterförbannad på mig nu för att jag "anklagat" henne för något hon inte har gjort.
Men då är ju frågan, vem gör det?
Sen kan jag nog många gånger låta överdrivet arg när det är något fast jag inte menar så illa som det låter.
Men tycker att hon borde förstå mig med. Hästen kan ju faktiskt dö för mig om det vill sig riktigt illa. Och med tanke på att hon höll på att dö för mig flera gånger i våras pga att hon var jättesjuk då så är det här det sista pållan och jag behöver.

sus-sharon
0

fast jag tycker att det är ganska naturligt att man blir förbannad när det är ens hästar/djur det gäller. det är en stor investering och det är många gånger ens bästa vän. om man dessutom haft problem, som du med din fröken, då vill man inte ha nån som är där och trasslar till det för en.

och vem annars har som nöje att fixa foder till din häst? eller skulle vinna på att byta ut det hon gjort iordning?

Wilma03
0

#5 det är ju liksom det jag inte heller fattar, vem skulle vilja byta ut fodret och då bara när hon har henne. Vad skulle de vinna på det?

sus-sharon
0

absolut ingenting..

som jag ser det, så har du gett klar info redan från början (övertydlig tillochmed) och sedan upprepat denna och gett tjejen flera chanser.

som det ser ut nu, så förstör hon hästen för dig, och det tycker inte jag att du ska tolerera.

dessutom känns hon inte ärlig, eftersom hon hävdar sig ha gjort rätt, men hästen uppenbarligen har fått fel och ingen annan har mixtrat med nånting (på hennes dagar enbart, of course). En person som inte är ärlig, även vid misstag och/eller felaktigt utförda saker, skulle inte jag vilja ha kringa mina hästar.

Salo
0

Oj, det är ju verkligen livsfarligt att ge torr betfor. Känner en häst som av misstag fick en näve torr betfor och blev på bara några minuter jättedålig. Veterinär tillkallades och körde ner slang i halsen på hästen då betforen hade fastnat på vägen ner. Efteråt blödde hon näsblod som bara den, blev värsta blodbadet. Men det gick ju bra som tur var. Efter den olyckan ser man till att blöta ordentligt.

Har du förklarat för henne att det är livsfarligt att ge hästar torr betfor? Verkar inte som att hon har förstått allvaret. Alla vet ju inte att det faktiskt är så farligt.

Wilma03
0

#8 japp jag har förklarart för henne att det är livsfarligt, att hästen faktiskt kan dö om det vill sig illa. Nu har vi haft tur och hon har bara haft lite magknip.

Jag tror att jag har löst gåtan med att hon inte riktigt vill erkänna att hon gett hästen torr betfor. Hon har rört ihop det och trott att det som var betfor var hippo alfa, då jag har extra betfor i en annan tunna som jag ställt undan lite. Dock tycker nog jag att man borde se skillnad på hippo alfa och betfor pellets, allra helst då man lyckas få det rätt på kvällen.

Men, men hon får en ny chans att bevisa att hon fixar det här nu. Dock kommer jag att bevaka allt med falkblick en tid framöver, dubbelkolla allting och höra med de andra i stallet så att allt går rätt till och även be dem hålla lite extra koll.

Salo
0

Aha, så det är betfor pellets du har? Måste man verkilgen blöta det? Där har ju till och med jag lite svårt att veta hur man ska göra. Men jag har alltid vanlig betfor om jag har någon. Som inte så kunnig så kan det nog vara lite svårt att se skillnad, vet dock inte hur hippo alfa ser ut.

Jag var med en gång när det skulle fodras med betfor pellets och då blötte vi eftersom vi var osäkra men det tog ju så jäkla lång tid, vanlig betfor sväller ju på bara någon minut.

Eve
0

Salo - OOOOja, det ska blötas. Som sagt så sväller det ca tre gånger sin storlek. På jobbet gör vi i ordning 1.25 liter betfor pellets, när det är svällt delar 10 hästar på detta och de får drygt en halv skopa var.

Att se skillnad på betforpellets och Hippo alfa är lätt. Hippon är smalstrimlad och lite grönaktig, Betforen är tjocka bitar och helt brun.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Wilma03
0

#11 precis! =) Därför jag tyckte att hon borde sett skilnad även om det inte stod på just DEN tunnan att det var betfor i, som för övrigt inte ens ska tas alls ifrån förrens det andra är slut.

icansson
0

all betfor i vilken form som helst ska väl blötas? jag kör ju bara med vanlig betfor dock aldrig provat pelletsen men man borde väl blöta den med

Eve
0

icansson - allt solm sväller så mycket bör blötläggas. Pelletsen sväller ju mer än strimlad betfor dessutom

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

icansson
0

ja då är det väl värre om hästen får i sig betfor pelles som inte blötläggs än vanlig pellets?

jag blötlägger alltid all betfor

Wilma03
0

fast det är nog precis lika farligt vilket som, då pelletsen sväller långsammare än strimlorna..
Och då spelar det ingen större roll att det sväller mer. Det ska nästa tom vara farligare med strimlorna av den anledningen fick jag höra.

exitingsvillemo
0

#10 rättelse. Strimlad betfor blir inte färdigsvällt på några minuter.

Pellets måste stå i blöt längre än strimlad för att bli helt uppblött

#0 Hur vet du att hon har fodrat med torr betfor? Har du hittat rester i krubban?

[Zkold]
0

Jag läste någonstans att de var en tjej som gav torr betfor till sin häst varje dag, finns det betfor som kan ges torr?
Jag blev ganska chockad då ja läste det eftersom vad jag vet så svällder all betfor i alla dess former väldigt mycket. Eller har jag fel?

Wilma03
0

#17 ja pållan hade som tur var inte velat äta upp allt en morgon.. så det låg torr betforpellets i krubban. Pratade med stallägarna och bad dem hålla koll på det och det var samma sak gången efter hon hade haft henne.
Sedan har hon ju nu i efterhand erkännt när jag kom på hur det hela hade gått till. Dock tycker ju jag att om man blandar betfor till kvällen så bör man ju kunna se vad som är betfor när man ska blanda till morgonen med.

exitingsvillemo
0

#18 du har helt rätt. Mig veterligen har det aldrig funnits betfor som inte behöver blötläggas. Att fodra sin häst med torr betfor är helt förkastligt!!!!

#19 men vem är det som morgonfodrar? Din halvfodervärd? Eller stallägaren? Är det stallägaren borde väl denne sett att det var betfor.

Min häst-ovetande sambo sköter morgonfodringen här hemma, men han är väl inpräntad att att han aldrig får ge hästarna torr pellets oavsett sort. Så skulle jag glömt att blöta på kvällen så ger han dom bara kornkross istället. Om informationen kan gå in hos honom så borde den kunna gå in hos någon som är hästintresserad.

Jag har också haft en mindre bra medryttare. Hon galopperade min 20-åriga valack på asfalten, verkligen racade honom en lång sträcka på asfalten…Skrikandes (lite OT då detta inte var en ridtrvare) detta fick jag veta av mina grannar och hon åkte ut med dunder och brak!!!!

Man har ju medryttare av en anledning, att man inte hinner allt själv osv då litar man ju på att människa tar sitt ansvar och sköter häsen på ett bra sätt.

Wilma03
0

#20 det är stallägaren som morgonfodrar. Saken är väl den att hon skulle ha hippo alfa på morgonen, vilket är torr pellets. Och jag kan knappast begära att stallägaren ska springa och kolla alla hinkar så att allt är rätt till 6 hästar. Det skrammlade som vanligt i hinken och han antog ju givetvis att allt var rätt blandat då det inte ens är hans häst och inget som han ska behöva tänka på.
Han är väl inte sådär överdrivet kunnig vad gäller hästar heller då det är hans fru som tar hand om dotterns 2 ponnyer. Han nöjer sig med den lilla stunden på morgonen då pållarna ska få mat.

Anledningen till att jag valt att skaffa en halvfodervärd till Wilma är att min ekonomi är lite tajt just nu så då får jag lite avlastning med det. Sedan så vill jag att pållan ska få komma ut och tävlas, vilket jag själv inte har något intresse av att göra, och då var det ju perfekt att skaffa en tjej som sköter den biten och rider och tar hand om henne några dagar i veckan.
Jag har väl eg. tiden till att ha henne helt själv men kan vara skönt att inte behöva åka dit varje dag under en tid nu, vilket jag tror att de flesta hästägare säkert känner ibland. Sedan tycker jag att det är bra för pållan om hon kan få komma ut och tävla då hon älskar nya miljöer och när det händer lite. Hon vill synas och ta plats och älskar när alla blickar är riktade mot henne så tävlingsbanan är som gjord för henne. Men matte har total scenskräck och helt urkassa tävlingsnerver så hon är ju ingen vidare tävlingskamrat.
Ekonomiskt så går det utan hennes hjälp, det blir visserligen ganska tufft men det går. Hade bara varit skönt att kunna börja lägga undan lite till ny utrustning till henne istället.

Ojdå! Nu blev det ett himla långt svammel här känns det som men hoppas att det går att utläsa något.

horselove9
0

Hej.
jag har råkat gett 3 dl till min kompis häst.

torrt etfor, men jag visste inte för min kompis sa att jag ur påsen , 3dl betfor. & lägga i morgon,e.f & kväll. så ja gav henne ef med torrt , men sen hade ja för mig att det skulle blöttas så jag läste på betfor påsen & nu är ja jätte orolig över hästen vad ska jag göra?:(

Salo
0

#22 Händer det inget med hästen direkt efter att den har ätit ska det inte vara någon fara. Så hur länge sen var det du gav?

exitingsvillemo
0

#22 informera stall-och hästägare att du gjort ett misstag, så dom har möjlighet att kolla hästen ordentligt under dagen.

studs
0

Oh herre,ge de tort,tur att hästen inte ville äta de,tänk vad som kunde hända *ryser* mina hästar får 2 dl o när den svällt färdigt i typ 1 liter vatten är det juh minst 1 liter blöt betfor..