Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 05-utrustning
Läst 1305 ggr
[Zkold]
0

Dressyrsadel som passar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på att prova dressyrsadlar till pålle nu och jag vet inte riktigt vilken modell som skulle kunna passa, köpte en hubertus för ett tag sen jättebilligt som jag kan få mer för om jag säljer den.
Den var nämligen en aning böjd och jag antar att inte en padd eller liknande gör att den ligger bättre.
Viking är ganska rak i ryggen, mycket manke och ganska smal rygg.

Lägger in en bild på honom (dock gammal) kanske lite svårt att se när han inte står ordentligt..

silvery
0

min har typ samma som din, bates och wintec brukar ligga bra, likaså morris&nolan. (bates och wintec har samma bom, bara olika priser) griffin/thorowgood har också rak bom, och globus passar många hästar…

Eve
0

Kentaur och Kieffer har också bra bommar för raka ryggar (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[Zkold]
0

#2 Testade en kieffer wien igår, en i stallet hade en tyvärr inte till salu men den låg jättebra faktiskt. Någon mer modell som ni vet kan ligga bra på Vicke?

Repoort
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kieffer munchen till Reddie, den ligger bra på honom och är underbar att rida i.

Du får hålla utkik efter en wien om den låg bra, fanns massor tillsalu på www.hastnet.se för ett tag sedan

fridak
0

Om kieffern låg bra så varför inte leta efter en sådan? Tycker jag sett rätt många kieffer wien på nät-annonser. Du kan ju även kolla på Annas i läckeby hon har en hel del sadlar inne om du vill testa andra märken och modeller:)

[Zkold]
0

#5 ja ja kollar runt lite, var inne på annas hästshop hemsida och hittade ingen som var smal i bommen?:O alla var vida typ men funderar på att åka dit för de är inte jättelångt.
Hittade en kieffer wien nu på nätet den var normal i bommen dock:/ men hon som jag lånade kieffern av i stallet behöver en normal undra om man kan byta i fall de skulle vara så för hennes är smalOskyldig

fridak
0

#6 hon har oftast fler än vad hemsidan anger. hade kieffern du provade smal bom?

[Zkold]
0

#7 ja den var smal i bommen kollade på den igår tycker nästan att den är för smal för hans rygg ändå:/

fridak
0

ser den ut att ligga i bakvikt så lär den nog vara för smal, ligger den i framvikt så är den troligtvis för vid. ligger den i jämvikt borde vidden vara okej.

[Jennniie]
0

Har en kieffer dressyr till mitt vbl.
Älskar verkligen den sadeln. :)

Vet ej märke dock men kan kolla upp.
Han har hög manke men rätt rak rygg sen "nedanför" manken så är ju bra med deras utgröpning vid framvalvet oxå för höga mankar :)