Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1308 ggr
annamajh
0

liten undersökning

Hejsan alla iFokus medlemmar! Har ni lust att hjälpa mig med en liten undersökning? Läs igenom frågorna och svara gärna med så mycket information som möjligt. Jag funderar på att utbilda mig inom ett av dessa områden (hemligt vilket område Flört) och vill kolla lite hur marknaden ser ut.

Vad har du för typ av häst och hur många? ex. travhäst, dressyrhäst, hopphäst, och i vilken nivå du tävlar eller tränar osv.

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? ex. massör, sadelutprovare, eqiterapeut, tandläkare, akupunktör, chiropraktor etc,?

Hur ofta?

Vad betalar du för en behandling?

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

Varför anlitar du INTE någon?

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? ex. att det finns nån på närmare ort, att det var billigare, eller att det först måste bli ett "fel" på min häst. eller du kanske är utbildad själv?

Berätta gärna vad du har för erfarenheter av personen och behandlingen du använt dig av.

Nu väntar jag på svar från alla medlemmar här! Tack på förhand! Glad

CelsiusT
0

Ska försöka svara lite.

Vad har du för typ av häst och hur många?

Jag har en travare som jag iof inte äger än men har på prov och har haft under januari månad.

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? ex. massör, sadelutprovare, eqiterapeut, tandläkare, akupunktör, chiropraktor etc,?

Min pappa är sadelmakare så han gör allt som jag behöver och då är allt specialanpassat. Han är ju även emd lite då och då i stallet för att hänga med ut och rida själv och på ser han ju om något ligger fel.

Vi har en eqiterapeut som kommer lite då och då (från början en gång i veckan sedan varannan vecka och nu tror jag en gång i månaden). Hon besöker igentligen en annan häst i stallet men ska även kika på min häst nu är det tänk.

Hur ofta?

Ja som sagt, pappa är ju med i stallet så ofta han hinner =)

Och eqiterapeuten har vi där när det behövs, just nu står u en av hästarna i stallet under behandling och då är hon ju där regelbundet. Annars är det väl så att om vi får problem så ringer vi efter henne.

Jag betalar ju ingenting för att min pappa kommer, inte heller dom andra i stallet (mer än för det dom köper, men inte för att han kollar sadlarna osv), men vanligtvis får man ju betala mellan 500 och 1000:- för en sadelutprovning eller annan utprovning.

Vad vi betalar för eqiterapeuten vet jag inte i dagsläget, har inte haft henne till att kolla på min häst än.

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

Ja pappa kommer ju dit med gämna mellanrum ändå så :)

Eqiterapeuten tar vi dit när något är fel eller när vi misstänker att det är fel. T.ex. om en häst bråkar flera dagar eller om en häst blir halt och det inte går över av vlia över natten osv.

Vi vär väldigt nöjda med behandlingarna vi fått, vi har lite provat runt lite med olika massörer och olika kunniga människor och nu har vi folk vi trivs med. Det är viktigt att man känner förtroende för folk man tar in i stallet för att hjälpa hästarna, både före och efter besöket.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Eve
0

Vad har du för typ av häst och hur många? ex. travhäst, dressyrhäst, hopphäst, och i vilken nivå du tävlar eller tränar osv.

Jag har en fd travare och henne anvnder jag till hoppning och dressyr. Viär även ute i skogen mycket, vilket hon tycker är väldigt kul. Har tävlat LC med henne i somras, men planerar att ta mig mycket högre i klasserna och jag tror att vi kommer att lyckas, helt klart.

Nej, faktiskt inte. Jag har väl inte råd som det ser ut just nu.. Kanske att jag tar ut en massör senar när jag får mer pengar. Antar att det är bra att göra det lite då och då. Tar ut en sadelprovare när jag ska köpa ny sadel sen, men det är också något jag måste ha råd med först.

Hur ofta?

Tror det är bra att göra det ganske regelbundet. Men hur ofta vet jag inte.. En gång i månaden?

Ingen aning faktiskt vad det skulle gå på..

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

Jag skulle anlita en massör för förebyggande syfte. För att få en bekräftelse på att hästen är hel och förblir hel.

Simpelt; har inte råd

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? ex. att det finns nån på närmare ort, att det var billigare, eller att det först måste bli ett "fel" på min häst. eller du kanske är utbildad själv?

För det första måste jag få råd. Sedan skulle det hjälpa om en kompis hade någon och att hon visste hur mycket det kostade och allt sånt. Det skulle trigga igång behovet av en massör hos mig.

Berätta gärna vad du har för erfarenheter av personen och behandlingen du använt dig av.

Har aldrig anlitat ågon sådan person

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Repoort
0

Har en varmblodstravare. Jag har aldrig anlitat någon av de du tar upp. Funderade för ngt år sedan att ta ut en massör varannan vecka men det rann ut i sanden.

Hade jag haft en häst med problem med ex ömmande rygg eller muskulatur på något sätt så hade jag nog tagit ut et, eller massör

fridak
0

Jag har en travhäst på foder, han rids i skogen och i paddock. Har börjat träna lite grundläggande dressyr för tränare och tar något litet skutt ibland.

har haft ute två olika massörer. den ena kom två ggr och den andre en gång. Fick mer förtroende för den andre som löste upp små knutor. den första kom och knådade lite men det gav inget resultat.

Hur ofta?
inte särskilt ofta, någon gång ibland bara.

jag tror den första tog 450/gång och den andre 350. 

den första kom för att se så det inte var några större bekymmer. Hade haft en sadel som inte satt så bra och ville se så allt var ok innan vi satte igång igen med en ny passande sadel. Hon gjorde ett återbesök för det gjorde hon alltid. den andre kom för att kika på andra hästar och då passade jag på också, hon hittade två knutor som hon löste upp med massage och akupunktur, och det syntes att det hände en hel del i kroppen på hästen vilket det inte gjorde med den första.

pga pengar och det finns inget behov.

**att det ska bli "fel" på hästen och att det blir billigare.

sadeln passade jag ut själv, jag är ingen sadelutprovare men jag läste en hel del om sadlar, provade en del och var på en "föreläsning" om sadelpassning av en sadelmakare och sadelutprovare. Jag köpte en sadel med utbytbara koppjärn så jag ser lätt om vidden passar eller om den ska minskas/ökas. Hästen godkänner sadeln och den ger jämna avtryck.**

silvery
0

jag har en ridtravare som ska bli min dressyrstjärna

tandläkare en gång om året då han har en fick i en tand, och jag masserar honom själv

Hur ofta?

massage "ytligt" en gång i veckan och djupgående när han behöver det

??

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

tandläkaren har inte jag varit hos själv

jag har gått massagekurs

hhe jag är duktig får man skriva det? :P

studs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just nu bara en travare,som jag både hoppar och rider dressyr med (ej tävling än)

Har haft ut både ET och massör sen i sommras en gång i månaden        

Hur ofta?

Minst en gång i månaden

Hamnar under 1000lappen för både massage och ET

för att veta att allt är som det ska och för att det ger min häst något.

[Jennniie]
0

Jag har en häst, en ridtravare som jag mest rider dressyr och ute i skogen med. Till våren ska vi börja hoppa lite oxå.

**Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård?
**Har haft en equiterapeft ute här i vintras, för att kolla så han är hel och ren osv.
Brukar även kolla tänderna en gång/år.

**Hur ofta?
**Hur ofta man ska göra det vet jag inte. Men jag ska ta ut henne i vår igen för att se om något av det hon hittade blivit bättre samt om hon hittar något nytt.

**Vad betalar du för en behandling?
**800 kr betalade jag till henne jag hade ute. Inkl bensinpengar osv.

Varför du anlitar denne person?
Vill vara säker på att min häst är hel och att jag rider den på rätt sätt samt att utrustningen sitter som den ska. Bra att ha en kontrollant nån gång under året.

**Varför anlitar du INTE någon?
**Någon av dem andra alternativen är för att jag inte haft behov av det.

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon?
Om det skulle vara billigare så skulle man ju givetvis kunna ta ut en oftare än två-tre gånger per år. Vilket jag gärna gör.

Zabbio
0

Skogsmulle och lättare dressyr används pojken till.

Är självsmått utbildad i hästmassagemassage (gått intensivkurs i skolan).'

Inte alltför ofta, tyvärr.

Tar ut veterinären någon gång om året för genomgång, naturligtvis oftare om jag upptäcker något fel! Ska snart ta ut hästtandläkare för att kolla igenom munnen på honom.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MissLady
0

Vad har du för typ av häst och hur många? ex. travhäst, dressyrhäst, hopphäst, och i vilken nivå du tävlar eller tränar osv? Jag har ett 15 årigt ridtravare på foder. Vi håller oss till skogen & lättare träning.

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? ex. massör, sadelutprovare, eqiterapeut, tandläkare, akupunktör, chiropraktor etc,?  Har en massör som kommer.

Hur ofta? Hon kommer 2-3 vecka

Vad betalar du för en behandling? 150 kr

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv? I förebyggande syfte

CarolineWerme
0

Hallå, jag har tre varmblod. två som tränas och tävlas och så har jag mamman till dom:D dom har båda sprungit in över 100 000.

Massör har jag haft nu på dom ett antal ggr tills problemen hon hittat känns bra. tandläkaren kommer oxå lite titt som tätt

Hur ofta?

När det behövs.

Vad betalar du för en behandling?¨

Massagen är ungefär 500 kr per gång.

ja när ja tkr dom känns ovanligt spänd eller kanske presterar sämre än vanligt

Jag tycker att alla skulle få sin häst kollad av en massör nån gång om året. även ridhästar. det finns mycket som händer i kroppen på dom när dom tränas och hästarna njuter verkligen.