Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 1728 ggr
[Zkold]
0

Vad ger ni för foder nu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Va får era hästar i foderväg nu?
Min går fortfarande ute på natten, men bara någon vecka till nu. Men de får morgon och kvälls hö just nu…
Vet inte vad jag ska ge mer för något sedan, är så kluven folk säger så olika..

Repoort
0

Just nu, inget mer än gräs. Han är fortfarande ute dygnet runt på bete. Kommer att vara det september ut (hoppas jag)

Då han stallas in får han 2 liter fibergi låg och 14-15 kg hö.

Till vintern blir det fri tillgång på hösilage.

Eve
0

Millan får hö, ca 15 kg, 1 kg havre, 2 kg hippo basic och lite betfor om dagen. Millan går in på nätterna och rids normalt

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Shira90
0

Boyen får bra gräs just nu.. + lite extra d-vitaminer för hans tagel

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

JoJos
0

Mina går ute på bete än och gör de månaden ut. men han får 0,5 lucern och 0,5 hippo för att han rids 6 dar i vecka =)

MissLady
0

Håller på att se över Lady`s foderstat, då jag tror att hon är känslig emot protein. Så nu får hon 6 kg hö och lite musli…..

fridak
0

roger stallades in för två veckor sedan, men han har inte gått på bete, bara ute dygnet runt i vanliga hagen innan och de har fodrats hela tiden. nu får han 6 kg hö, 3l havre och 1 l betfor(mätt uppblött).

han är i rätt gott hull och pigg och kry.

Primee
0

Pelle får ca. 5 kg hö, 3kg havre o 3dl pelleterad betfor(torrt räknat) och fosforbalans. De går ute i gräshagen runt 12 timmar per dag.

Sophiiie3
0

Benjamin får 10 kg hösilage! PAVO pellets1 kg…med 1 kg korn,(slobbermach 3 dagar i veckan) och betfor

Och massa frukt!Cool

lovis01
0

Hanna går på fritt med hö ca ½kg granngårdens musli och en skvätt med betfor. Sen lite vitaminer och mineraler på det.

Är lite chockad över hur lite grovfoder alla verkar ge sina hästar Förvånad

Primee
0

#9 Det är ju för att tråden är startad då det flesta hästar fortfarande gick ute o käkade massa gräs =)

lovis01
0

#10 jag vet inte vad ni andra har för monsterbeten men här vill jag nog knappt räkna det som bete i början på oktober, då faktiskt en del inlägg är skrivna..

det var bara en liten reflektion från min sida Glad

pacman
0

¨mina äter i dags läget(ändras eftersom)

1½ kg havre snart 2

2 dl betfor (torr)

1 dl linfrö

1 dl kli

1dl mineraler

gurkmeja

vitlök

ibland äppelcider vinäger

7-8 kg hö

VeNyRa
0

Monsun får 13 kg ensliage och 2 kg torrhö, 1,5 l kornkross, 0,5 l groov, 0,3 l betfor.

Han började falla ur så nu proppar vi i honom massa mat bara för att få upp honom i hull.

MissLady
0

Idax läget får Lady 1 liter musli, 1 liter grund, mineraler, gurkmeja, muskel e, vitlök, olja, b-vita, äppelcidervinäger samt 8 kg hö & fri tillgång till halm i hagen.

Primee
0

#11 Beror nog mkt på vart man bor o vad man haft för väder =)

Vi har fortfarande så pass mkt gräs så min häst som har fri tillgång äter bara 5-6 kg ännu. Men visst, det är mååånga som inte ger tillräckligt med grovfoder!

fridak
0

#9 vi har inget bete direkt men lite gräs finns det iaf och lägger man ut halm i hagen så lockar gräset mera. jag tror rogers mat kommer ökas så han får ca 9 kg i vinter, det gick han på förra året iaf och årets hö är inte sämre. han är rätt lättfödd och lite småfet, man känner inte revbenen om man inte pressar hårt. Men sådan matte sådan häst kanske?

Eve
0

Just nu får Millan 10 kg hö i boxen och sedan har de fri tillgång i hagen om dagarna. Så hon får nog i sig 15 kg hö om dagen kan jag tro. Det tycker i alla fall inte jag är för lite (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[Silverlusen]
0

Min Zinty får nu ca.10kg hö om + ca. 1/2kg kornkross om dagen och mineraler.

Zaphix
0

Halvfoderhästen får fri tillgång på hösilage och har dessutom bete kvar i hagen, på kvällen när han står inne får han dessutom 4 kg hösilage. Utöver det får han typ 3-4 dl (torrt) betfor, 1 kg kraffts müsli, 5 dl kli, B-vitamin, örter och gurkmeja.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Scandi
0

Eli äter 9kg hö om dagen och håller gott hull :) lite tjock, men det tycker jag bara är bra :) Måste ha ngt att ta av när muskler ska byggas ;) Han är en liten häst på  ca 154 väger ca 410-450. Måttband visade 410…. Rids på ordentligt igen efter ha varit skadad.

Morgon: 1kg hö, 0.2kg blandsädskross, kalk, bioglucomin, nyponp.,cevinal plus.

I hagen: 3kg hö

När han kommer in 1kg hö

Kväll: 4kg hö, 0.2kg blandsädskross, 15 ml äppelcidervinäger + samma tillskott som ovan utom chevinal.

ellenhejj
0

Min går på fri tillgång till hö året runt, inga tillskott. Bara Havre, betfor, vitlök och extra B-vitamin när hon går mkt på träning eller tävlas mycket. Hon är också ute dygnet runt, året runt, om det inte är något spöregn eller snöstorm. :)

helisa
0

Mina två får 1,2 kg morötter/äpplen per dag var. Fri tillgång på hösilage ute på dagarna sen 5 kg hö (just nu) till natten inne

Zavannah
0

De får fri tillgång på hosilage ute på dagarna ,lite mer begränsat nattetid. Havre ,betfor, mineraler, b-vit och morötter får de också.

SKorpan äter så dåligt så hon får Mûsli istället för havren.

AusaBausa
0

Mina går på lösdrift vilket innebär fritillgång t gräs..

Sen får han hö så mkt som går ner i pallkragarna..

betfor, havre, mineraler

saltsten i hagen…

sus-sharon
0

alla mina hästar står på hö, morötter och äpplen. sen får de ett mått vitlök samt någon deciliter betfor (snitslad, mätt uppblött) och förstås fri tillgång på saltsten och vatten..

vbl har 10,5 kg hö, connemaran 9,5 och shettisarna står på 3 kg.

jag gillar inte all kraftfoder och superpulver som många stoppar i hästarna. vitlöken är det enda jag ger ur "pulverdisken".

medarbetare på djurskydd.ifokus

WoodyBlou
0

Woody får:

1 Kg Dodson & Horrell Build up

0,2 Kg blött betfor

Massa morötter

Eqvi-bites

Fri tillgång på hösilage hela dagarna och 2 IKEA påsar på natten

Sommaren får han samma fast utan hösilaget då..

Salt och minerlarsten.

carrrrrooooo
0

min tjej får 12 kg hö 6 kg på morgonen och 6 kg på kvällen:) och 5 dl pellets och b-vitamin och extra mineraler och vitaminer och saltsten så klartx) hon står i lösdrift och är väldigt lättfödd (så skönt så)

Scandi
0

Har fått ändra på elis foderstat eftersom han inte äter up allt sitt hö. Så jag har lagt på mer kraftfoder och sen jag gjorde det tycker jag att man äntligen börjar se lite muskler på rumpan vet inte om det är en tillfällighet eller vad det är men men.. Får nu 8kg hö, ca 2kg fibergi bas och sina pulver. Väntar spänt på vad analysen har att säga!! Skickade den för ngn vecka sedan.

icansson
0

mitt varmblod får ca 10-11 kg hö per dag en skopa betfor samt pellets och lusern. shettisen får ca 4 kg per dag samt pellets o betfor. o givetvis tillgång till vatten o mineralbalja dygnet runt. har dem på lösdrift vilket är mycket bekvämt :)

[Jennniie]
0

Min polle får idag 11,5kg hösilage uppdelat på 4fodringar/dag.
Sammanlagt 6dl betfor, 4dl havre och 8dl Krafft grund , 1dl mineraler +linfröolja och e-vitamin samt morötter. -Uppdelat på 3olika mål /dag.

Vi har bra värden på hösilaget, men ger krafft nu under vintern så att  han inte faller ur samt får i sig sina mineraler osv . :)

ikaphoto
0

Min medyttarhäst får totalt 11 kg hösilage. Sammanlagt får han sedan 1 kg pellets, 1 kg kornkross, 4 tsk. vitlöksflingor & ½ dl gurkmeja om dagen. När han svettas mycket när man arbetar, kan han också få lite salt utan jod i fodret. :)

silvery
0

totalt per dag få rmin: 12 kilo hösilgare, 1 dl havre, 6 dl maxEglow, 1 msk BioMag, lite b-vitamin, 1,5 liter korn och 4 dl betfor. sen står han på halm som han käkar lite av, och massor med morötter och äpplen.

Repoort
0

Nu går Reddie på fritt med hösilage i hagen, 3-4 kg hösilage på natten och 1 l fibergi

fridak
0

här har det länge varit 4 l krossad havre, 1 l blöt betfor, 1 dl mineraler och 6 kg hö per dag. sen står han på halm och det äts en del av det.
det finns knappt något att pilla med i hagen men vid fodringarna så äter de bara höet och lämnar halmen de få ggr det lagts ut.