Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 7458 ggr
Emmipigs
0

Hur många hektar?

Hej, jag vet att det är en tidig frågamed tanke på min unga ålder(12 år) men jag och min kompis satsar extra i skolan nu och vi planerar våran framtid. Jag och min tjejkompis har samma intressen och vill starta stuteri/ridveksammhet när vi blir stora. Vi sitter och ritar stall, skriver hästar vi vill ha och så men hur mycket mark behövs?

Jag får ofta höra om LAG på 1 hektar. men vissa har bara pytte små(ofta grusade) hagar till sina hästar där dom knappt kan springa men de blir ridna och tags på promenader. Är det rätt jag tkr inte det?

Jag menar i det vilda har dom ju nästan ett helt land att springa i? jag tänkte en hage på minst en hektar till typ 4 hästar eller?

asså ½ till två?

snälla någon som vet, svara!

Jag och min vän är mycket målmedvetna i vår framtid och vi älskar att planera!

Jag vill veta hur stor mark som är rimmligt och vad som är MINSTA ytan PER HÄST.

Jag menar nu ALLA sortes hästar är aktuella i våran framtid. ingen specifik, så som ridtravare.

Tack på förhand=)//Emma, en tjej med drömmar!

Zaphix
1

Kan in te hjälpa dig..

Men härligt att ni har drömmar! Kämpa på. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sus-sharon
0

ojoj, jag tror att det är jättesvårt att säga något exakt.

det beror ju på hästtätheten i hagarna, markens beskaffenhet och en himla massa andra faktorer.

vad jag kan säga är att hemma på mina föräldrars gård där mina fyra står (1 vbl, 1 connemara, 2 shettisar) är det ca 5 hektar där det är både vinter och sommarhagar. dock skulle det behöva vara säkert ett par hektar till för att det skulle gå "bra" runt under sommarn. om det blir torrperioder nu kan det hinna bli väldigt nerätet och man måste flytta hästarna mycket oftare.

hos oss går de två och två i hagarna, shettisarna på mycket mindre yta än de stora om somrarna, eftersom en är fångkänslig och vi inte vill riskera dem. de andra två går på sommarhage på mellan 1 och 2 hektar (beroende på vilken hage) men det blir som sagt tight ibland..

vad jag vet brukar man räkna på att en stor häst behöver 1-2 hektar själv till sommarbete för att inte behöva understödjas med hö. det kanske kan vara till hjälp i räknandet?

dock vet jag att om tankarna är åt stuterihållet kommer ni behöva mycket mark.. det senaste jag besökte hade 300 hektar för att kunna ha tillräckligt med vinter och sommarhagar, och även kunna ta in grovfoder (för det blir skitdyrt att köpa, glöm inte det i beräkningarna).

lycka till!

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
0

Mig veteligen finns ingen LAG på hur stor en hage måste vara. Det ni har hört om 1 hektar är beräknat bete för en häst. Man brukar säga att minst 1 hektar bete/häst. Det finns alltså ingen lag på 1 hektar/ häst.

Men nog borde det finnas någon lag på hur liten en hage får vara för en häst. Tyvärr är den enda lag kring ytor den om minsta box-, spilt-, och ligghallsstorlek.

sus-sharon
0

#3, det var precis det jag menade när jag skrev om hektaren, vilket jag också skrev..

vad som finns stadgat är att hästen skall ha möjlighet att röra sig fritt i alla sina naturliga gångarter. dessutom ska hagen vara så pass att hästarna inte trampar sönder onödigt mycket (alltså inte behöver kava omkring i lera upp till knäna). men någon storleksbestämmelse finns inte eftersom det skulle vara omöjligt att sätta en sådan.
en del har mycket mark och därav stora hagar, andra har mindre mark med mindre hagar. att då gå in och detaljbestämma skulle vara omöjligt. ffa för ridskolor o dyl.

medarbetare på djurskydd.ifokus

LinneaG
0

Våran hage är ungefär 4,5hektar och vi har 4 boxar.

NathalieN
0

Jag har hört att man ska ha MINST 1hektar/2hästar.

CelsiusT
0

Jag har läst att på sommarbete (alltså en vuxen stor ridhäst över sommaren, kanske 6mån, utan extra hö) ska ha 0-5-1.5 ha mark (beroende på vad det är för mark osv), detta för att betet ska räcka till.

Sen kan man ha vinterhage, den behöver inte vara lika stor. Men den ska vara så stor att hästarna inte trampar upp allt för mycket (alltså dom ska inte behöva gå i lera då det kan skada hästarna). Man kan även ha rasthage (läste aldrig måtten på det eftersom det inte är aktuellt för mig, men går säkert att googla fram), rasthage brukar ofta vara en liten hage med grus i botten (för att dom inte ska trama upp).

Sen om man har ett stuteri (eller större gård) så bör man tänka på att ha marker som inte är betesmarker eftersom man gärna vill ha in grovfoder eftersom det blir dyrt att köpa om man har stor verksamhet.

Men jag hade nog räknat på ca 1 ha/häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#6 Gäller möjligen beteshagar. Inte annars.