lite problem med min travare
hej
har lite beskymmer med mitt sto, har bara ägt henne i drygt en månad o de första gångerna jag red henne gick det ganske bra. Nu har hon börjat bli rätt för nästan allt o hoppar o ryggar för minsta lilla hon är van vid hundar men plötsligt en dag så blev hon livrädd, för samma hund som vi alltid rider förbi.
o när jag ska fatta galopp så blir de snabb slängtrav o ibland drar hon ne huvude. blir också en väldigt fort galopp men hon går att stanna ganska lätt.
jag är bara en hobby ryttare ingen avancerad person som inte har mkt krav på min häst men jag vill ändå inte tappa kontrollen när jag rider henne.

Kan inte alls säga att jag är någon expert eller så, men vi har fått en ny ponny till stallet som är likadan. Han har tidigare stått hos samma ägare i 6 år och alltid älskat skogen, men nu så blir han rädd för allt och det är flera som har ramlat av nu. :S Vi tror att han måste lita 100 % på sin ryttare som han har gjort innan och kanske är det lite liknande med dig och din häst. Prova med att jobba mycket från marken, ex gå ut och gå med ditt sto, longera, tömköra och liknande. Gärna lite NH om du kan sådant. :)
Om det inte funkar så kanske hon har ont någonstans? Du har inte bytt något speciellt i utrustningen på sistone eller liknande? Vet som sgat inte direkt vad det kan vara med jag hoppas att det fixar sig för er och att det går över snart! Kanske vill hon bara testa dig lite?
tack för svar utrustningen är samma som jag fick med när jag köpte henne o vet bes är hon för en vecka sedan. men jag tror de ligger mkt i det du säger att jag måste bygga upp et förtroende .

en tanke kan ju vara att "smekmånaden" är över nu och att hon testar lite också?
det tar ju faktiskt rätt lång tid att bygga upp ett förtroende och att bli "vi"..
medarbetare på djurskydd.ifokus
ja de e ju sant men rädslan hon har har de med det att göra också?

Jag har ju redan sagt vad jag tycker :) men om rädslan så kan det vara lite olika. Hästar kan ju "fejka" rädslan och låtsas bli räddare än vad de är och för lite allt möjligt. Ibland kan det vara svårt att veta skillnaden men rent logiskt så såvida det inet hänt något väldigt skrämmande på sistone så bör de inte bli rädda för gamla saker utan bara för nya, ändrade saker etc. Men visst, hennes rädsla kan vara helt äkta med, kanske som jag tror för att hon inte litar 100% på dig än, och därför blir mer rädd än hon varit tidigare.

#4 som #5 säger är det inte säkert att hon är rädd på riktigt.
hästar är bytesdjur och vanedjur och reagerar förstås ofta (men inte alltid!) på nya saker i sin omgivning.
om omgivningen däremot är densamma hela tiden, att "inget händer" så kan hästen "hitta på" att den är rädd för att det ska hända nåt! detta kan vara en "beredskapsfunktion", alltså att hästen checkar systemet ifall nåt läskigt skulle hända.
(ganska vanligt med hästar som blir "rädda" för träd, buskar, postlådor och sånt som de vandrat förbi med slutna ögon och hängande underläpp två miljarder gånger, och två miljarder och första gången så går de i luften, trots att allt är som vanligt)
fortsätt som vanligt du, och jobba på att skapa ett bra förtroende er emellan. om hästen är säker på att den är trygg hos dig så har du gjort ett bra jobb och ska inte behöva ha den här typen av problem på regelbunden basis.
Jag tror hon testar dig lite, lord gjorde detsamma för mig. Drog ner huvudet, skulle skygga lite för saker han alltid sett osv. Nu är hur cool som helst! =)
Håller med övriga att hon testar dig för att se om du är en värdig ledare =)
Ang galoppen/slängtraven så är det förmodligen så att hon inte orkar fatta en ordentlig galopp, att hon saknar "galopp-musklerna".
Det är vanligt bland travare att dom travar in i galoppen eller rusar, just för att det är lättare att springa fort än långsamt.
ja de e nog så men har ni några bra tips för att just få upp dom här galoppmusklerna finns det några bra övningar.
Om du har några lång-backar i närheten så kan du galoppera i uppförsbacke. Det är bra träning samtidigt som du kan släppa på henne ordentligt iom att du får en lite längre stoppsträcka.
Klättring ger också bra träning. Du kan klättra i både skritt och galopp.
Försök samla henne så hon verkligen får arbeta med både rygg, rumpa och bakben =)
tack för tipset!
jag hoppas att det nu är så här för i annonsen när jag köpte henne stod det lugnt o tryggt varmblodsto :)

jag tror också hon testar, så fort de har kommit till rätta i sin nya omgivning så testar dem den nya ryttaren och/eller skötaren.
Hon kanske får för mkt kraft oxå ? :)
Ditt hö kanske är mkt bättre än det innan så hon inte behöver lika mkt kraftfoder. Eller innehåller mera energi.
Tror det har en blandning med att hon ganska nyss kommit till dig och testar dig.
Bara att kämpa vidare o visa att du faktiskt inte blir rädd och du vinner tillslut iaf. :)
Har själv bara haft min häst i två månader nu, och nu efter att isen smält osv har han brallat gärnet m mej. Men bara sätta sig tungt och lugnt och försöka få honom att tagga ner. Att bli stressad eller arg själv ökar ju bara på ännu mera på hästen :) Svårt att förklara. Men du kanske förstår en del hur jag menar iaf :)

#11 *skratt* ja, i annonsen till min stod det också lugn, trygg och inriden.
fast det visade sig att det var en oinriden hetsporre
(snäll i stall och hantering i övrigt, så inget problem så)
nu tror jag iofs inte att det är så för din del, men visst får man överraskningar ibland..
lycka till med din häst, allt kommer säkert att gå jättebra när ni börjar lära känna varandra lite bättre!!
#13 hehe jo jag förstår vad du menar o jag ska prova minska ner lite på kraftfodret med.
#11 ojojoj ja de blir inte alltid som man tänkt sig.
ja jag tro allting löser sig tillslut :)
Det behöver inte alltid handla om att ge för mycket, ger du för lite så kan det bero på att hon inte orkar, och då gör som hon gör samtidigt som hon testar dig! =)
okej ja just nu kör jag ju samma som förra ägaren gjorde vilket jag kan tycka e lite mkt
det där med foder kan vara A och O , in fd travare gick inte ge en gnutta havrre då vart hon så här som din fjantig o rädd för allt. Jag gav henne fri tillgång på hö sen fick hon korn,mineraler. Så ger du havrre så är mitt tips minska ner lr ta bort det helt. Sen kan det vara så att hon testar dig som andra säger, vad ger du för foder mer än hö?
#18 nepp jag ger inget havre. hon får betfor vanlig pellets och lusern o lie mineraler.:)
Hästar fejkar inte rädsla, men de kan bli osökrare med en ny ryttare :) Och är de spända och uppspeta kan de reagera kraftigare på saker de är vana vid egentligen. (Så gör många människor också, fast kanske inte just på stenar och blomkrukor som hästar kan göra ;)
Försök få henne att tänka på annat, ör skänkelviknigar tex, eller gå bredvid vägen. Skritta tills hon skrittar lugnt, även om det innebär att hela ridturen blir skritt. Gör volter där du kan och fokusera på att sitta avslappnat och länga hennes yttersida. Glöm inte att andas.
Undvik att korta tyglarna mer och mer; stäng handen och sitt emot henne; sitt tungt o knip med knäna och bli stel, tills hon saktar ner minsta lilla, släpp sen fram henne igen. Går att göra om tills hon håller ett lugnt tempo. Segdra inte med handen, att stänga den ett par sekunder brukar räcka. Framförallt att vara avslappnad själv och andas.
Begär att fokus ligger på dig, går hon och tittar åt alla håll så va inte rädd för att mjukt men bestämt ta i tygeln och flytta rätt nosen från det hon fokuserar på.
Min pojke är väldigt pigg, aldrig ''dum'' men pigg och stressar gärna upp sig om man låter honom, han går dock väldigt sällan igenom hjälperna (han är också inriden centrerat/akademiskt, det kan ju göra en del skillnad). Detta är vad som hjälpt på honom, speciellt att be honom göra något för att ta bort fokus på hur farligt ällt är.
Såna här pigga hästar kan bli helt underbara skogsmullar; känsliga för hjälperna och ivriga att arbeta och lydiga. Det är bara sressandet och, i mitt fall, prestationsångesten som man måste få bukt med.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.