Framgångar i ridningen!
Idag, första gången på länge så skulle vi rida ett rejält dressyrpass, öva på former, övergångar och tempoväxlingar osv.
Fått tips om att testa med sporrar med, för att få ett finare resultat, han brukar gå och halv sova och flyger iväg när man killar lite med skänkeln, och vill inte lyssna så mycket när man ska rida han i form, utan att och hålla honom, drar inte ihop honom såklart, men mitt mål är att han ska hålla sig orm själv nrä tyglarna slakar och det görs inte än!
Så lånade då ett par sporrar idag och red bort till min privata plan jättenervös då han ändåså reagerar starkt på skänkeln utan sporrar! Men gud så fint det gick. Skrittade ett par varv innan jag började arbeta honom ordentligt och mjukgöra osv, visst fick jag hålla tyglarna rätt mycket sträckta för att han inte bar sig själv, men så när han började bli mjukare och jag hela tiden såg till att han hade fin framåt bjudning, så började man kunna känna hur lättare det började bli i handen, så efter lite trav och massa tempoväxlingar och massa övergångar, skänkelvikningar och bakdelsvändning, så blev det ännu bättre, tyglarna var slappa nu och dinglade lite och han gick i en fin form i skritten nu.
I slutet av passet så gjorde jag massa galopp fattningar och skulle testa göra skänkelvikning i trav, när han ändåså gick lungt och samlat men här fick jag hålla han lite, då han hängde sig i tyglarna lite, men det kommer där med. Så jag rider tvärsut från ena långsidan, i trav och råkar ge galoppskänkeln, då lägger sig skänklarna rätt och han gör skänkelvikning i galopp, inte en klockren men han kunde! :O Efter det så skulle vi skritta lite innan vi fortsatte att trava, och jag formade han i högervarvet som han går bäst i och han kommer ner i låg form!
Skänkelvikningen i galoppen var ju inte ens meningen, men jag evt vad vi ska öva på när han fått mer muskler, dvs mot våren sommaren! =)
"Gammal" bild! OBS att bilden är tagen i en senare del av galoppen, därav kan det se ut som han har oaktiva bakben.
Vad roligt att det går så bra:) Går bra för mig med just nu har gått frammåt varje dag denna veckan:P Sånt är så härligt!
Verkligen! kul att det går framåt för dig med! Härligt när man ser resultat alltså! :)