Trickträning
Är det någon här inne som sysslar med någon typ av trickträning?
Jag & Harry sysslar med HT (Harry Träning för dom som inte är insatta
) Inte på spec hög nivå, men det är skoj!
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag håller på att lära min Nicean att buga men det tar jätte lång tid att lära henne att göra det på komando nu måste jag dra bak hennes framben för att hon ska förstå:) men vi jobbar på det.. vill oxå lära henne att ligga ner på komando.. men hon kan komma på komando och att baka och lite sånna lätta saker:) men det är kul att hålla på med trickträning tycker jag för då stärker man sitt ledarskap och man får bättre kontakt med hästen tycker jag:)
Har oxå funderat på att lära honom att ligga ner. Men vi har inte en nog stadig bergsget ännu + att man måste ha ordentligt med utrymme (tänk om man hade ett ridhus
)
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
vill oxå ha ett ridhus.. funderar på att hyra ett ridhus en hel dag så man kan jobba ordentligt:D men får se när det blir..
Har precis börjat trickträna. Vi kör med klickerträning. Hur kul som helst!
Hästen verkar dock tycka att det är roligt bara för att han får godis, men låt gå för det då.. :)
Hur gör man me klickerträning? Jag har bara hittat en sån klickergrej för hundar och inte för häst men kan man använda en sån för hund?
#5 Jag andvänder ingen klick, för sen när man kommer ordentligt igång så blir man beroende av klickaren.. bättre att bara ge beröm och lite godis i början och sen sluta med godis och ge massa beröm bara.. men det beror ju så klart på hur mycket man tricktränar om man håller på ofta så kommer ju hästen bli tjock:P. jag anser oxå att hästen blir beroende att få godis hela tiden om man ger det varje gång man jobbar.. så när jag jobbar så får hon mest beröm och bara godis ibland.. funkar väldigt bra faktiskt:D.. hon lär sig saker iaf:)
#5 man kan använda hundklick. Börja med att få hästen att förknippa ljudet med bra - min var rädd för det första gången.. xD
Du kan ta vilket ljud som helst men det ska vara kort och likadant alltid. Ett snabbt ''bra!'' funkar också, det viktiga är timingen.
Själv lade jag ner trickträning till förmån för ridning :P men ska ta upp det igen sen nån gång.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Jag började med klickerträningen genom att ställa hästen i sin box med boxdörren öppen, men hade ettgrimskaft för. Då kan man bara backa bort ifall hästen blir för godisfixerad.
En bra övning att börja ed är att "target"'a in hästen på något. Jag tog en vanlig PET-flaska. Höll flaskan i handen, så fort hästen nosade på den, så klickade jag och gav godis.
Börjar hästen i det här läget titta på något annat kan man ha flaskan i vägen, så när hästen tar tillbakas huvudet mot dig så måste den nudda flaskan, klick och godis. Fortsätt med detta tills dus er att det gått upp ett ljus för hästen, att den förstått.
Nästa steg är att ställa flaskan på golvet. Fortsätt att ha hästen i boxen med grimskaft för så du kan backa undan.
Så fort hästen nuddar eller nosar på flaskan, klick och godis.
När man ger klick och godis varje gång kallas det regelbunden förstärkning, men för att kunna gå vidare så att hästen lär sig nya saker måste man tillslut gå över till oregelbunden förstärkning. Det betyder att man fortfarande måste ge godis efter varje klick, men inte att man klickar för varje försök ifrån hästen. Ibland håller man inne med klicket så att hästen inte alltid vet när förstärknimngen kommer.
I och med detta kommer hästen att experimentera själv för att se vad som ger förstärkning, och vad som inte ger det.
För att gå vidare med PET-flaskan så måsten man börja med oregelbunden förstärkning.
Låt flaskan stå på golvet framför hästen. Hästen vet nu att han måste röra flaskan för att få godis. Hästen kommer börja experimentera, kanske ta flskan i munnen och bita på den, klick och godis.
Kanske tar ett tag för hästen att förstå att den måste bita i flskan för att få förstärkning, men tillslut ser man verkligen att ett ljus går upp.
Ta det ett steg längre, vänta tills hästen plockar upp flaskan med munnen, klick och godis.
Nästa gång du ska gå vidare kanske du väntar tills hästen ger dig flaskan, klick och godis.
Det häsr är en bra början till att lära hästen att apportera, eller ta upp ditt spö om du tappat det medans du sitter på hästen.
Men för att kunna göra det användbart är det bra att lära in ett ord för det. Jag lär Storis orden ta den för att han ska plocka upp saker.
Ord lär du in genom att varje gång innan har ska ta flaskan använda ordet.
Oj, blev mer än vad jag tänkte skriva..
Men det viktigaste med klickerträning är att alltid ge godis efter klick.
En annan jättebra övning med klickern är att lära hästen backa. För hästen kan inte tigga godis och backa samtidigt, utan hästen lär sig att det bästa sättet att få godis på är att backa ifrån det. Att tigga kommer inte ge nåt.
En annan bra sak att lära hästen är att sänka huvudet. Hästar som bör huvudet högt tenderar att vara nervösa och osäkra. Men kan man få hästen att sänka huvudet är det som att trycka på en knapp, en häst som bär huvudet lågt är en lugn häst.
Att sänka huvudet skapar också förtroende och avslappning, vilket är det tillstånd där hästen har lättast att lära sig saker.
Nu var det nog inge mer jag ville. :)
Okej.. ska försöka komma ihåg attt köpa en klicker nästa gång jag är på hööks..
;)