Långritt?
Sitter just nu och drömmer mig bort mot en långritt i sommar - ensam eller kanske med Myzan och/eller Renee.
Hoppas på sadelväskor i julklapp, annars får jag köpa själv :P Alltid bra att ha även om man bara är ute några timmar.
Tänker så klart på packning; tappsko grejjer, människo vatten, mat, myggmedel, tandborste, kniv, sovsäck, pressenning med rep och markpinnar som kan bli ett primitivt tält, uppbindning med kloss (typ som spilta) till hästarna, det borde vara rätt lätt att få med sig.
Vatten finns det gott om.
Men hur gör man med höet? Känns så tråkigt och planerat att lägga ut det i förväg eller hitta övernattnings-stall. Och väldigt svårt att få med sig på hästryggen. Några ideer? Kanske på hur man kan packa ner iaf en 5-6 kg och fästa vid sadeln eller nåt? ''Rulla'' ihop det och fästa det på sig själv, som en ryggsäck? Finns inte så mycket gräs där jag tänkt rida, men hästen äter ca 7-8kg per dag, och lite kan vi nog hitta åt honom om vi pausar ofta och låter han beta :P
Någon som ridit på långritt? Tips på bra träning, annat än att helt enkelt rida ut ofta och länge :P? Andra tips och erfarenheter?
Nån som planerar en långritt?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vad tråkiga ni är :P

5-6 kilo hö kan nog pressas ihop en hel del. en hage i stallet får 6 kg morgon, middag och kväll och lyckas man ta rätt mängd från småbalen med en gång så är det rejält packat och fyller 3/4 ikeakasse. tar man fel och måste lägga till eller plocka ut så blir det hela väldigt knöligt och kan fylla upp högt över kanterna på ikeapåsen. du får ta med dig sällskap som har en väldigt lättfödd häst så att ni bara behöver 8-9kg till båda hästar så får ni bära hälften var i ryggsäck på ryggen;)
ska konditionen tränas så är väl intervallträning rätt bra, och då kanske inte i sås-skritt och sås-trav utan lite friska tempon.
jag skulle jättegärna rida på långritt men vet inte riktigt hur det skulle gå till… först och främst ska man ju ha hyffsad ridväg, inte behöva korsa trafikerad väg var och varannan minut, inte rida på den förbjudna vandringsleden och inte störa några bönder.
på morgonen ska man helst finna hästen på samma plats man ställt den på em/kvällen innan, och förstås hel utan sår eller brutna ben. tror att pålle skulle smita om man bygger upp en provisorisk hage och binder man upp honom så lyckas han nog med att trassla in sig.
sadelväska har jag redan men det är bara den bomlösa som har ringar att fästa i och den gillar jag inte riktigt. men det går nog att fästa lite enkelt bara i sadelgjorden på hoppsadeln.
mat till pålle kan det bli lite problem med, skulle det finnas någon bra väg att rida långt på så finns det säkerligen ingen mat där. vatten ska de ju också ha, och rider man längs havet så finns det ju ett helt hav som man borde våga låta dem dricka av så länge det inte kommer alger.
grejjer till mig är nog inga problem, och tält hade du en rätt bra lösning till. tappsko-ersättning har jag ska bara ha någon person med tillbehör med i packningen som kan dra av en lös sko och det kan nog bli lite knöligt.
Jag tänkte rida på Söderåsen (inte nationaparken) finns gott om skogsvägar och mindre stigar där där allemansrätt gäler :P Fullt av vatten med, men kanse en hopfällbar hink för att komma åt det. Havet hade jag inte låtit dem dricka av… visserligen säger de att hästar kan dricka saltvatten utan att få salt överskott och dö, men känns ändå inte helt bra, spec. ite som enda vattenkälla :P Kanske ska ta med salt till hästen om den svettas mycket dock.
Ang, uppbindning tänkte jag mig att man binder fast en uppbindningsring som är fäst i en träkloss (för att det inte ska vika sig och bli trögt) på ett träd, och låter ett spilt-grimskaft löpa genom den. Halsrem på hästen som inte går av om den drar och inte heller ligger an mot nervcentrat i nacken :P Måte testa iden inan jag ger mig iväg dock x)
Jag har visserligen okså bomlös, men inte av den sladdriga typen, så den borde gå att packa på.
Det är ju just höet.. Kanske kan göra någon stor påse/väska som binds ovanpå sovsäcksrullen bakvid sadeln?
Absolut måste kondis tränas upp, tur att travare generellt är bra på det :P fast han har ingen kondis att tala om nu.
Var bor du?

utanför kalmar, så här är vattnet inte så salt:) tidigare ordnade ÖDF en ölandsritt och lilla ölandsritten. hade varit kul att rida på norra öland men då krävs det att hästen är vaccad, och det är inte foderhästen. Sen måste man ju ta sig dit också och det blir lite problem men hade nog gått att lösa med snäll kusin:)
Ah… låter skoj :P