Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 649 ggr
Zabbio
0

Min häst kan sitta! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SkrattandeHehe.. däremot kan han inte alltid stå stilla.

Ja, vad gör man man är überstressad/vill gå men har en ryttare på ryggen som hindrar en från att backa, gå fram, gå åt sidorna och man vet att man inte får resa sig?

Man sätter sig ner så klart! Oskyldig

Det roliga är att jag inte alls har hårda hjälper eller så; stång tygeln hänger än så länge alltid helt lös med mycket slack (iaf när jag inte rider för instruktör på banan), och även muserola tygeln var väldigt lös; sätter bara emot lite lätt när han tänker framåt, parerar lätt med skänkeln eller bara höften när han vill gå åt sidan, sitter tungt (eller försöker) osv. Men han går inte emot hjälperna trots att han stressar upp sig… gulliga pojke :3 I alla fall så satt han sig ner två gånger; sträckte ut frambenen ''på tå'' men vågar inte resa sig - så då började rumpan sjunka istället, långsamt, ända tills jag kände att den slog i marken! På plan mark! :O! :rofl: Två gånger.

Han lyckades snurra runt ett antal gånger, vid några tillfällen, och stannade när han hade rumpan i ''fel' riktning, då kunde han stå still några sekunder.. x) Plus lite allmänt stress vid stillastående som tidage hade gjort mig vettskrämd, nu var det bara kul..

Han hade konstigt nog inga problem med att stå och vänta medans de andra gick iväg när vi red igrupp, och större delen av det senare ridpasset (när jag var ensam i skogen) var han lugn. Jag misstänker att han börjar stressa när han blir trött. Vi var på hemväg men det var inte första gången vi stannat så nära stallet på hemväg så..

För övrigt var hela ridturen underbar! :D Vi galopperade för första gången, och rätt långt också. Som en älg, men iaf ren galopp! xD Normalt sett töltar han bara fortare, eller går över i flygande pass men galoppträningen har hjälpt och han började galoppera när jag skänklade för det så det var inte bara springa in i den även om vi behövde en hel del fart - än så länge iaf :P

Tölten var väldigt oregelbunden när vi red i grupp, passtakt, travtakt, ren tölt, grisepass, bekväm transportpass och mycket galopptakt eftersom tränaren har valt att träna galopp från tölt iom att traven änu är mycket travartravig och ostabil. Fast galoppig tölt är rätt häftig den med så det gör inte så mycket. x) Men passtakt och travtakt vill jag bli av med i första hand - inte transportpassen/stepping pace dock. Sen när vi red ensamma i skogen fick jag den där härliga tölten tränaren berättade om där han kröker nacken på hellång tygel, lyfter rygen och bara flyter på! *love*

Jag fick till en bit trav också men den hjälpen och traven behöver finslipas. :)

Allt-i-allt har det vart jättehärligt idag! Och jag längtar tills han kommer hem den 18e!

bilden är från förra veckan

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

vad kul! du har ingen bild på när han sitter?lite svårt att ta kort samtidigt som man sitter på kanske;)

Zabbio
0

haha, jo är lite svårt. xD

Tänker inte lära in det heller, sk inte förknippa det med stress ju.. x) Men det var..intressant xD

KallaMigMimmi
0

Häftigt! men jag förstår endå inte varför han satte sig ner?? skulle du rygga och så satta han sig i stållet, el?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

fridak
0

om jag fattat rätt så skulle han stå stilla men var stressad och eftersom han inte fick röra sig åt något håll så hamnade rumpan i marken istället för att han reste sig uppåt som också var förbjudet.

Zabbio
0

#3 som fridak (#4) sa så vr det enda alternativet eftersom han inte fick flytta sig och inte ville stå stilla :P

Njae.. lite häftigt är det så klart, men det blir till att läa sig att stå still innan nåt sittande kommer på tanke. Dessutom ska man ju inte träna tricks när hästen är stressad..