Travskor
Hejsan!
Jag och min kompis räddade en varmblodig travare från en familj som inte skötte om honom och nu ska han verkas och skos. Jag undrar, vet någon var man kan få tag på travarskor, och hur mycket kostar dem?

Ooops, blev fel grupp :P

varför inte vanliga ridskor?
bägge sorter borde finnas på ex granngården, och många hovslagare har bägge sorter också. prata med den hovslagare ni ska ha ut.
medarbetare på djurskydd.ifokus
ElinLiitah - Flyttade till rätt grupp (:
Travskor är lite tunnare än ridskor och slits därför också fortare. De är också billigare än ridskor, men kan man använda ridskorna till två omgångar skoning så lönar det sig att köpa ridskor. Tappar hästen ofta skorna, hovarna växer fort eller om den ska tävla i trav är travskor att föredra. Finns på Bidermanns eller andra travbutiker. Finns t.o.m. att beställa från Börjes.

#3 Tack så mycket :)
Okej, nej för uppfödaren rekommenderade att han skulle ha travarskor, men jag ska prata med hovslagaren senare :)
Jag skor mina enbart med 18*6 travskor på mina. För mina klarar inte att gå på remont skor. Dom orkar inte lyfta fötterna, blir snubblig och går på sig, allmänt taskig koll på fötterna, har även "öppen tå" på den ena för att får en sanbbare vändning på fram fötterna så han inte går på sig bak med fram.
#6 hur ser era hagar ut? för jag har haft en snubbelfia då hon var van vid planare o stenlösa hagar men fick lära sig lyfta bättre samt byta galoppen så fossingarna kom rätt. Även så red jag mycket i skogen o även det var en bra träning för lyfta fötterna o andvända skallen rätt. Nu gick hon barfota o hade riktigt bra hovar som inte slets ner normalt. #0 men som sakt kolla av vad hovis säger o hur mycket ska ni andvända h*n lite där efter väljer man oxå skor.
#7 våra hagar är hyfsta jämna, men dom är uppvuxna i steniga/skogiga hagar, vi rider alltid i skogen, så det sitter inte i underlaget, utan bara i det att remontskorna är för tunga. Nu har jag två varmblod, men det gäller samma för våra kallblod som står hemma vid mamma, vi provade remont en det funkar helt enkelt inte. sen är det ju alltid bra att diskutera med sin hovis, fast jag har märkt på våra häromkring att dom hellst vill sko remont bara för att det är "rid" häst dom skor.
ja en vanlig hovis om dom får välja själva blir det remontskor men tar man upp det att lätta skor är nog ett måste så tar man upp detta med travskor. ang inlägget #7 så skrev jag fel min gick barfota eftersom hon hade bra hovar som slets ner normalt :)

Okeej :), Jaa, jag ska kolla med han som ska sko, han som ska sko är en travtränare som är bra på att sko åå verka så han får väl säga vad han tycker ee bäst :P ;)