Påbörja inridning
Funderar ibland på att tesa rida in en klb travare. Just nu vilar han men efter igångsättning, kanske?
Men jag tänkte höra hur ni tycker att jag ska börja det hela. Han är 5½ år, 145cm, tränas & tävlas aktivt inom trav. Jag ska träna honom för trav men har inte börjat ännu då han för tillfället vilar o äter upp sig (mager+omusklad) men vi planerar att börja m körningen igen omkring nyår. O förhoppningsvis starta i feb/mars beroende på hur fort han kommer tillbaka.
Men i alla fall, ridningen! Han är aldrig longerad (förutom lite löslong), inte tömkörd på minst 4år. Och när han körs/löslongeras så är han ganska stressig. Han börjar i lugn trav men efter några meter börjar han öka tills benen går som trumpinnar.
Så det är väl ett sammandrag hur dagsläget är, så hur ska jag lägga upp det hela? Har aldrig ridit in någon häst (i alla fall inte lyckats) + att han samtidigt ska tränas för trav, så jag vet inte om det kan vara svårt att få honom att slappna av. Ni kan väl skriva lite tips & frågor så kan jag svara så gott jag kan
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

jag tycker du ska börja med att utvärdera din egen kapacitet. kommer du att kunna genomföra inridningen på ett bra sätt? kommer hästen att få en positiv inlärningseffekt; alltså kommer hästen att ha en positiv känsla för ridningen?
om inte tycker jag att du ska ta hjälp av någon med erfarenhet och väsentlig kunskap.
om du tycker att du själv besitter den kunskap som behövs, kan jag tipsa om böcker! jag har själv läst och (till viss del) applicerat jens fredrikssons bok ("utbildning av den unga hästen") och tycker att den i mångt och mycket är av bra litterär kvalitet.
att hästen samtidigt tränas för trav bör inte vara något problem; många travtränare rider in och rider sina hästar parallellt med körningen för bl.a. variation i träningen.
sen är det helt enkelt till att använda den sunda bondförnuftet en del också, och att lära känna hästen så pass bra att du utvecklar en känsla för vad som är rätt och bra och när du ska ge dig för dagen.
en skitbra sak jag gjorde när jag startade med mitt vbl är att skriva en "träningsdagbok". varje gång du har vart ute med hästen, ridit, promenerat, longerat osv, så skriv ner det i boken. hur det gick, vad som var bra, vad som var dåligt, ditt och hästens humör, hur lång tid osv. skitbra att jämföra med och se framstegen de dagar som det inte går så bra.. de bra sakerna behöver heller inte vara stora grejer, det kanske räcker med att hästen stod still när du skulle sitta upp om den annars brukar börja gå/snurra eller så.. men det är en bra referensram för en själv!
medarbetare på djurskydd.ifokus
Helt ärligt har jag ingen aning om det skulle "lyckas". Jag testade att rida in min egna häst. Vi kom så långt som att skritta utan att någon höll i. Han var helt cool m det, förutom att han plöstligt kunde resta sig, stod en stund på bakbenen sedan skrittade vi vidare. Han lämnades på inridning o hon sa jag hade bara varit för "slapp", jag satt o skrittade runt när jag egentligen borde ha ställt krav på honom, när han inte fick några krav så hittade han på egna saker att göra.
Så den gången lyckades det inte, men samtidigt så lärde den kvinnan mig otroligt mkt om hur man ska hantera olika situationer som kan uppstå, det är därför det på sitt sätt vore skoj att testa igen… Men samtidigt är det kanske lite dumt. Jag har läst hur mkt böcker som helst, men känner tyvärr ingen som kan hjälpa mig. Visst hon som red in min häst, men vi har inte talats vid på snart 4år o hon har väl ganska svårt att ge tips över telefon då hon inte har sett hästen. (I dagsläget ska han inte lämnas på inridning, kostar 4000.- pengar jag inte har o ägaren inte vill lägga då han inte är intresserad av en ridhäst).
Till att börja med skulle jag bara vilja lära honom att gå rakt fram i skritt & trav, stanna o svänga. Inga större krav än så, utan bara grunden för att han ska få variera huvudet lite. Inte bara springa runt runt med vagn.
Träningsbok har jag sedan länge, började skriva 2001 när jag började på ridskola o skriver än idag. Har haft många roliga skratt när jag läst olika analyser jag har gjort, som jag på senare tid insett var bara svammel.
--------------

du har ju uppenbarligen redan en målställning, så kör på den isåfall! när du nått dit hittar du säkert på nåt nytt=)
när jag köpte mitt vbl sa säljaren att hon var inriden och inhoppad (och jag hade testat att skritta lite på henne). dock var hon i så jäkla dåligt skick när jag väl fick hem henne (hon gick med föl, så jag väntade till avvänjning med att ta hem henne) att hon inte gick att rida.
När jag väl skulle börja med henne så fick hon spunk och bockade, hoppade, studsade, stegrade och kastade när jag skulle sitta upp, så jag hängde i ena stigbygeln och med ett grepp om kåpan på andra sidan. de första två veckorna tränade jag således bara av/på tills hästen var lugn med det.
sen hade jag sån tur att detta var på vintern, vilket innebär att jag kunde snöträna henne (skritta i djupsnö) för musklernas skull. detta var även praktiskt när det gällde att träna på att svänga, stanna och börja göra volter. från början (iaf tre veckor) gick mamma bredvid och ledde hästen när jag gav röst-skänkel-och tygelkommandon för att hästen skulle greppa vad jag ville.
där började jag iallafall och nu gör vi framdelsvändning, skänkelvikning, serpentiner och gud vet vad, och har fin skritt, bra trav och ska ge oss på galoppen framöver. (det har alltså tagit två år hittills, men det har vart värt det)
medarbetare på djurskydd.ifokus
har ridit in säker ett 50-tal travare i samband med starter. Har då börjat med att bara sitta och bli ledd kanske 100 m fram och tillbaka, därefter ökar jag längden på turen allt eftersom. Till en början skrittar jag bara tills de är vana med att man sitter på ryggen. Traven brukar jag sen ta korta korta bitar i taget. Om han nu blir så pigg när du travar, strunta i det till en början, skritta bara. Testa att gå i rygg på någon som kör när du ska trava… är han inte lugnare då? de flesta travarna brukar vara det. Ska han starta kan det vara bra å låta ryggen vila några dagar innan loppet..
Tack för era svar!
Jag får se hur jag gör i slutändan men just nu lutar det åt att det inte blir någon inridning. Av det ni skrivit + det jag läst i mina böcker, så verkar det vara ganska viktigt att ha en medhjälpare (vilket är helt logiskt) o det är inget jag har. Jag är den enda som sköter/tränar hästarna. Visst nog kanske jag kan få någon av dom andra att leda honom, men det är ganska svårt när personen på marken inte har ett hum om vad han ska göra. Men vi får väl se, just nu är det ju ändå inte aktuellt med tanke på hans brist på muskler.
Men han ska longeras nu på morgon så då ska jag kolla av lite bättre hur han fungerar på rösthjälper m.m. Så får jag väl se om det gör mig mer inpirerad eller om jag lägger ner projektet innan vi börjat
--------------