Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: om-sajten
Läst 8392 ggr
[Zkold]
1

Den varmblodiga travaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är passande att skriva lite kort om detta då många inte alltid vet vad det är för häst man har under sig egentligen i grund och botten.

Den varmblodiga travaren är ett samlingsnamn för alla varmblodiga travraser.

Men eftersom det bara finns tre vanliga travraser som används på travbanorna idag tänkte jag skriva om just dessa.

*¤ Amerikansk travare
*¤ Fransk travare*
*¤ Rysk travare

Nästan alla svenskregistrerade travhästar härstammar från det amerikanska blodet. Men det finns en del som är blandade med franskt och ryskt blod också.

Amerikansk travare

Den amerikanska travaren kallas även för amerikansk standardhäst (American standardbred).
Mycket för att mångfalden av travarna idag har mycket blod ifrån just de amerikanska travarna men även är det många som anser att det är en typisk standard för hur travarna ska se ut.
standardbred2.jpgDenna travare anses även vara den snabbaste och bästa travhästen inom avel.

Färgerna som är vanligast förekommande är olika nyanser av brun, men även fux och svart förekommer sällan ser man skimlar men det finns även det.

Mankhöjden varierar mycket mellan 155 och 170 cm. Den amerikanska travaren är muskulös som ett fullblod, med lång kropp men och något kortare ben än galopphästen. Bogarna är kraftiga och bringan djup och bred.
Benen och fötterna är stenhårda och den har en bra styrka och uthållighet, vilket är nästan är ett krav på de amerikanska travarna idag då de utsätts för stor påfrestning på travbanorna.

Fransk travare

Den franska travaren är den som anses vara den mer robustare och grovare travaren. Men däremot påstår många att franska uppfödare tycker att hästens utseende är lite viktigare än vad de amerikanska tycker (där ju snabbheten sattes främst).

Då den franska travaren inte har vunnit lika mycket i vanliga travlopp som den amerikanska gjorde blev intresset för monté allt skarpare. Monté är franska ordet för uppsutten, vilket är rätt passande då man istället för att köra sulky rider med sadel.
Första montétävlingen hölls 1806 på Marsfältet i Paris Fransk travaremen idag utgör Monté ca 10 % av fransk travsport medan den fortfarande är ganska okänd i resten av världen.
Den franska travaren anses ha mycket "renare" trav, då de ofta lyfter mer ordentligt på benen medan den amerikanska travaren har mycket stela och raka ben.

Tidigare var den franska travaren lite kantigare och grövre men rasen är fortfarande stark, men linjerna har blivit mer fullblodsliknande i utseendet.
Mankhöjden ligger på 165-175 cm, färgerna som förekommer är detsamma som hos den amerikanska travaren dvs. alla hela färger, men här förekommer mer fuxar än vad det gör hos den amerikanska.

Rysk travare 

Denna travras har utvecklats ur en annan rysk travhäst, Orlovtravaren.
I början fanns det tre olika typer av rasen, en kraftig kallblodsliknande häst som användes inom jordbruk, en medelstor som var passande som ridhäst och en sportig. Den enda som bevarades och finns kvar idag är den lätta sporttypen som nu kallas för rysk travare.

Bild2.jpgDen ryska travaren klassas som den mer simpla travhästen och det är därför rasen inte syns mycket internationellt på travbanorna utan används nästan bara i Ryssland.

Det finns ändå många fina och positiva sidor hos denna travras, som starka ben och hovar, långa steg och en klart fullvuxen kropp vid 4 års ålder.
Det enda rasen slår en annan travare är dess otroligt långa steg, men tråkigt nog är de sämre på de längre distanserna då de inte har samma uthållighet.

Ryskarna är väldigt noggranna när det gäller rasstandarden på deras travare, mankhöjden ska vara 160 cm för ston och 163 cm för hingstar och deras skenben måste vara minst 19,9 cm långt. Den ska även vara lätt i kroppen men ändå mycket musklad och smidig.

Trots ryskarnas utvecklade avelsprogram varierar mankhöjden mellan 160-165 för både ston och hingstar.
Den ryska travarens färger som förekommer är alla hela färger, brun och svart är vanligast men det finns även skimmlar och fuxar bland dem.

Sådär, nu kanske ni har blivit någon erfarenhet rikare, vad vet jag._

/Rebecca_

Shira90
0

Fin artikel rebecca :)

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

[Zkold]
0

#1 Roligt att du tycker det!

JoJos
0

Zkold jätte bra :)

pernylicious
0

Klart det var bra artikel :D

carrrrrooooo
0

det var en jätte bra artikel min tös är en Amerikans travare till 100 % =)

TildaH
0

Intressant att läsa!

Vet ni om temperamentet skiljer mkt på franska o amerikanska?

Skötte tidigare ett sto m fransk mamma, o hon var ganska så spritt språngande galen. Vet inte om det var hästen i sig men vissa påstod att det var de franska linjerna (men vissa påstod att det kom från pappa Baron Karsk).

Hon var sprättig, rädd, elak, stressig. Men det var intensivast när hon brunstade. Resten av tiden var hon oftast snäll, även om det fanns undantag.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[Zkold]
0

#6 haha de är nog olika från häst till häst min häst har fransk stam och det finns ingen som är så seg som han och orädd.
Ibörjan när han kom till mig var han ju stressad och så men han kom ju direkt från banan då.
Glad

mallan-nog
0

Min är 50/50 fransk och amerikansk, helfransk på pappas sida och hel amerikansk på mammas… Tyckte inte att det var någon större skillnad i temperamentet mellan de amerikanska och franska. Men som de står i artikeln passar de franska ofta bättre i montén. De är ofta kortare i rygen och mer kompakta än de amerikanska, vilket gör det lättare för dem att bära.

Zabbio
0

Roligt att läsa! :D

Hade varit roligt att veta att amerikanska travare ofta har passgång (mkt oftare i amerika än här.. där har nästan alla det i sig och passlopp är mkt vanligare än travlopp) och en del kan även ''tölta'' - en slags passaktig tölt som kallas stepping pace i staterna :P Inte lika uppskattad som islandstölt,running walk, flat walk etc men mycket mjuk och bekväm, definitivt mjukare än samlad, fn trav. Det är lite individuellt - en del har ganska stötig stepping pace, en del har väldigt mjuk. (min har nog en rätt så mjuk.. den r nästan lika mjuk som ''riktig'' tölt). Jag tror även att en del har i sig/kan lära sig en långsam, ren tölt eftersom jag sett det. Stor skillnad på stepping pace och grisepass ifall någon skulle få för sig något annat :P

Dessutom är min kile 150cm fast han såldes ju också för att han var för liten :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

TildaH
0

#9 Min kille kan "flygande" pass visade det på inridning när dom andra började glp o han försökte hänga m utan att börja galopperaOskyldig Inridaren var imponerad, var säker att han töltat, men jag fick senare veta av islandsfolk att dom inte slår över i tölt från snabbtrav utan att det då blir pass

--------------

Zabbio
0

#10 det märks rätt tydligt om det är tölt eller pass.. x) Pass gungar nåt fruktansvärt från sida till sida, tölt eller steppung pace gör inte det :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

TildaH
0

Hennes exakta ord var "Din häst kan tölta! När vi skulle galoppera så ökade han för att hinna med dom andra o plötsligt kändes det som om han flög, det kändes inte att hovarna tog i marken"

Så han bytte uppenbarligen gångart, men vilken han bytte till har jag ingen aning om. Har aldrig upplevt den sedan han kom hem.

--------------

Ledin
0

bra skrivet! Viste inte alls om att det fanns en rysktravare :)

#9 Sen har jag ridit flera travara som har passgång rätt läskigt visst min man gilla han red o pass eftersom han satt mera still o i westernsadel men jag gillar det inte e väl en vane sak :P Ibland går det undan i passgången så endel travare är 4 gångare skritt-trav-pass-galopp 5 st har jag ridit 3 har vart gammligar o fösta jag red var läääänge sen så det måste ju vara rätt vanligt att dom har passgång med?