Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett07-hoppning
Läst 625 ggr
[Zkold]
0

Jag har hoppat!!!!

Ja nu kommer jag va glad i flera veckor tror jag hahaha. Igår var första gången Viking fick sniffa på en bom. Vi la bommar på marken så han fick trava över. Han var superduktig å travade på i lugn takt och hetsade inte upp sig ett dugg.
Sen tänkte jag att vi kunde testa ett pytttehinder på typ 20-30 cm bara för å se om han fattar principen.. å han skuttade över!
Sen höjde vi lite för å se om de gick bra till typ 40-50 cm å han tyckte de va lika roligt hela tiden, spetsade öron och ökade takten men inte så att det blev jobbigt utan vi hade alltid ett lagom tempo:)
Ja vet ja kanske är töntig när ja blir glad att han skuttar över pyttehinder, men de va första gången! Å ja som varit rädd för att hoppa känner nu att jag vill fortsätta öva med Viking de va ju så kuul!! WEE!

Hur gick ni tillväga första gången ni skulle hoppa på era travare?

fridak
0

40-50 är väl inte pyttehinder;) det är det jag och roger skuttar över mest:)

första gången jag skulle hoppa roger trodde jag att han var hoppad uppsutten tidigare så jag styrde bara rätt på och lät honom sköta resten. senare fick jag reda på att han bara blivit löshoppad innan, men han skötte sig fint iaf:) jag är så dålig att jag inte kan hjälpa hästen med avstånd och avhopp, jag försöker bara hänga med hästen till andra sidan hindret, så roger får jämt klara ut det på egen hand.

[Zkold]
0

#1 okej. men skönt att de fattar och vågar fortsätta å hoppa över tycker jag:) jag lät också viking sköta jobbet igår men han klarade det fin fint. Han är aldrig löshoppad tidigare så igår va alltså första gången han överhuvudtaget såg en bom, känner att jag hade behövt löshoppa honom innan kanske ändå men menSkrattande

Shira90
0

Grattis Becca Skrattande

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

sus-sharon
0

de jag köpte min av påstod att hon var inhoppad… de påstod iofs att hon var inriden också, men ack så fel (på bägge punkter)!

nåja, jag testade att styra på ett lågt kryss (30-40) och häststackarn blev helförvirrad men skuttade lite lätt över bara för att det troligen var vad jag ville att hon skulle göra.. (behöver jag tillägga att jag helt enkelt fick skala av allt och börja från början? både med hoppning och.. allt, inklusive vad det betyder när man trycker med skänkel och tar i tygel. Mamma gick många vändor med oss där jag la på skänkel och tygel och sa "väänster sharon. mamma! sväng vänster.. NU!"…)

medarbetare på djurskydd.ifokus