Havre?
Tänkte kolla om det är fler ridtravare här inne som inte tål havre?
Jag var lite trött när jag en morgon gick upp till hästarna för att morgonfodra. Tanksprid och mycket trött stoppar jag ner skopan i fel fodertunna och ger Zinty havre istället för kornkross och märker det först när allt är i hennes krubba. Mumsandes på havren tittar jag på henne och upptäcker mitt misstag och hjälp vad jag vaknade fort.
Lyckligtvis fick hon inte i sig allt men en del och sen var hon "speedad" i 3 dagar gick inte att göra någonting med henne.
Har fler råkat ut för det här?
Nyfiken!
Min häst måste gå på havre för att man ska kunna rida honom annars sover han medans han går haha. Så olikt det kan vara haha.

roger går på havre, likaså en annan travare men en tredje i stallet går på kornkross för att havren går rätt upp i huvudet på henne.

Mina får havre. Det spelar ingen roll vad Pelle får för foder - han är lika tokig hur som helst!
(likaså alla travarna på jobbet ;))

min 6åring går på tårna om han får havre,därför får han havrefritt foder som nu är Mustang.
Boyen får Havre också… annars käkar han inte upp sina vitaminer
~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

Jag har inga som helst problem att ge mina havre. Även när jag jobbade med travhästar så gick allihop på havre, ingen som blev tossig där inte. Kanske ska tilläggas att det passerade en hel del hästar.
Visst finns det hästar som inte kan äta havre men oftast är det nog ägarna som har problem med havren.. 
Millan får havre och hon blir då inte tokig (:
Mitt förra sto fick inte havrre då hon vart dum i det mesta (ridning,hantering o andra hästar) hon vart otrolig jobbig. Tror det e rätt vanligt att vissa inte kan äta havrre. Men hade hon körts på trav hade hon behövt det eftersom det krävs mera av dom, men som hobbyhäst var det onödigt.
min tös får inte havre hon blir alldrerles för pigg då och bara rusar runt så henne så går det inte att ge havre, alla hästar är så olika=)

Vår pålle får hel havre vilket inte är något problem alls, om han får någon överhuvudtaget vill säga. 
Beror på vad jag har för hö, dvs om höet täcker behovet så behövs inget kraftfoder alls.
Just nu har jag slutat med kraftfoder helt eftersom det inte behövs varken för hullet eller orken. Har mycket bra hö enligt analysen.
Han får bara morötter och mineraler just nu.

det finns faktiskt en del forskning gjord om detta, men det finns inget stöd för att havre i sig skulle "speeda" hästar och skapa problem.
troligtvis ligger problemet i någon korsreaktion med annat hästen utfodras med el. dyl.
man har också funnit att kraftfoder samt extensiv träning samt kombinationen därav ökar magsårsfrekvensen hos dagens hästar. vid utfodring av mkt kraftfoder till en sådan häst ökar man dessutom risken för att den skall börja krubbita.
jag ger inte någon av mina hästar något kraftfoder alls. har även diskuterat detta med veterinären som säger att det är alldeles för vanligt med kraftfoderutfodring och för stora mängder av detta, då kraftfoder egentligen inte behövs förrän hästen går under svår, hård träning. (mycket ovanligt att hobbyhästar tränas så mao). detta gäller förstås så till vida att man faktiskt ger bra och tillräckligt med grovfoder, vilket faktiskt också tummas med ibland.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Kan inte ge havre. Och i hans fall är det bevisat!
Fick extremt mkt havre hos proffstränaren, han var där ett år under den tiden han han både fläka sig kraftigt o sparka av sitt ena bakben (inte rakt av men kraftig spricka) + att han jämt hade små skador. I stora drag stod han o hoppade jämfota hela dagarna. Men samtidigt tränades han hårt så alla energi borde gått ur honom.
När han kom hem plockades havren bort (ger nu K Grund, tyvärr innehåller den havre vilket syns om han måste stå) o träningen drogs ner markant. Och (Peppar peppar ta i trä) han har nu varit hemma i snart 6 år och har inte haft en enda skada på hela tiden!
Han blir totalt knäpp av havre, självfallet kan överdriven träning oxå gjort honom stressig men lugnast var han garanterat under den tid som han fick enbart korn o hö. Så jag skulle aldrig chansa o ge honom ren havre.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

mnt-foto: det kan inte vara så att det var den extrema mängden och träningen som gjorde det? han kasnke fick magsår?
han verkar ju ha det både lugnare och finare hos dig, och miljön som sådan kan spela en jätteroll. framförallt om han haft magsårskänningar, vilket faktiskt är extremt mycket vanligare än många tror/vet.
Han har haft magsår när han var 2åring, är behandlad för det.
Så visst det finns många olika saker som kan ha spelat in, men om det finns ngn risk att havren bidrog så chansar jag inte utan ger i stället lite krafft grund o mkt hö
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

jag förstår förstås att du hellre kör på det du vet funkar, så gör ju även jag=)
vad jag menar är dock att det är vanligt att skylla på havren i sig och att det inte finns några stöd för detta.
eftersom han haft magsår så är han säkert extra känslig för kraftfoder dessutom. vad jag kan säga angående magsår är att man sett att medicinbehandlingar av magsår visat sig mindre effektiva än man trott de varit, vad man istället bör göra är att ställa av dem från arbete och kraftfoder - då har man sett goda resultat (hästar som återhämtat sig helt).
skönt att han har det gott nu iallafall, det lät inte som att han haft så roligt där i början!