Vinterpäls

Åh, gudars tror Pelles kom under natten idag, det sa bara *plopp* så var den framme ;)
Han brukar sätta mkt päls tidigt - han är nämligen inställd på att bara ha sin päls o inget annat värmande, alltså inget täcke. Dock ska han ha täcke i år, så vi får väl se om jag måste klippa en liten jaktklippning på honom iaf =/
Studs är rakad men han hade ganska mycke päls redan innan jag raka honom, de gjorde jag för en månad sen =)
Jag täckar Millan för fullt för att slippa pälsen. Hon har satt litegrann, men inte mycket. Lär väl får klippa henne snart.

Jodå, pälsen börjar komma nu. Messer har mer än Nobbe då han har gått ute mycket utan täcke. Behöver nästan aldrig täcke på honom nu, klipper honom inte. Rider honom hårdare på somrarna då det är tornerspelssäsong då, så vintrarna brukar vara rätt lugna, sen brukar han inte svettas allför mycket heller vid arbete.
Tips för att hästarna inte ska sätta så mycket päls…!
Använd timer eller om ni har möjlighet att ha stallet tänt längre… Vi hade två stall på jobbet, där det ena släktes med en timer vid tio-tiden på kvällen och tändes igen vid halv 6. Det andra stället släktes manuellt vid femtiden och tändes igen strax efter sex på morgonen. Hästarna i timer-stallet hade näst intill sommarpäls, medan hästarna i manuella-stallet blev jättelurviga! Hästarna tränade så exakt likadant, sköttes likadant, samma rutiner, likadadana täcken.. allt, ändå skillde det så mycket med pälsen!
Jo Ludde har börjat sätta vinterpäls..går ju på lösdrift så det är bra om han sätter mkt päls..
Nicean har fått jätte mykt vinterpäls på halsen och på benen har börjat täcka henne nu för att försöka att slippa så mykt päls som möjligt eftersom vi tränar mykt.. (man ser knappt siffrerna i hennes nummer bara massa vitt lurv:P annars kan man läsa jätte lätt på sommaren:) just nu kör jag med fodrat regntäcke men kommer att gå över till 300 gr fyllnad i vintertäcke när det börjar komma ordentligt med snö.