Hälta
Viking är halt nu.
Han halkade när han skulle backa ut ur transporten härom dagen och slog i frambenet på något vänster. Men han har inte visat att han är halt eller något när jag har ridit honom.
Han var lite varm bara men han har inte ömmat något. Nu är det som en knöl på insidan och nedanför framknäet.
Det är lixom hårt som brosk har bildats eller likanande.. och idag var han halt efter vi hade ridit.. är sjukt nervös att det är något farligt. Ska ringa vet på måndag.
Någon som har någon erfarenhet av vad detta kan vara och innebära?

Usch vad tråkigt! Ett överben kanske? Men det kommer väl främst utav överansträngning..?

ett överben kan väl komma efter en rejäl smäll? Och ahr ahn råkat smälla till ett känsligt ställe så kanske det inte krävs så mkt för att få ett överben. det kanske är bäst att låta honom vila några dagar och se hur han reagerar efter ridning då.
Jag vet ju förståss inte om det var just de där med transporten utan de kanske har hänt i hagen. Hagen de går i just nu är ganska liten för 4 hästar. Han kan ju ha fått en spark när de var lunchdags eller något.
Men jag har hört att man oftast inte behöver göra något när det blir ett överben, utan oftast klarar hästen av det utan att det gör ont alls.. men nu haltar ju han av detta.. jag vet inte om det bara är nu och det kanske försvinner.. men men jag ska ta reda på om det verkligen är ett överben också.

Överben gör ibland ont precis när de uppstår o det blir ett varmt område. På jobbet har vi knuggat in "gröngröt", värmande, ett par dagar o sedan har smärtan gått över.
Men, det är ju som sagt lika bra att koll upp vad det är egentligen o inte bara gissa o tro =) Hoppas att det inte är så farligt iaf!