Örter - Naturens apotek. Del 1
Det pratas mycket om örter nu. Men hur mycket vet vi egentligen om dem och vad de har för inverkan? Detta är den första delen i Ridtravare iFokus serie "Örter - Naturens apotek".
Örter och alternativ behandling av djur blir allt mer vanligt förekommande. Fokus ligger i dagens läge mycket på miljöfrågan och detta alternativ stödjer den filosofin. Fler och fler veterinärer vidareutbildar sig inom detta område, vilket pekar mot en hälsosammare framtid för både miljön och din häst.
Här följer en lista på de vanligaste förekommande örter inom alternativ behandling i bokstavsordning.
Anisfrö - Anis kommer i fröform och motarbetar spänningar och agerar krampstillande. Anis är även slemlösande och ges till hästar med hosta. Det kan även med fördel användas på hästar med kolik.
Djävulsklo - Djävulsklon agerar smärtstillande, lugnande, anti-inflammatoriskt och stimulerar även matsmältningen. 15 gram hackad rot är rekommenderat om dagen.
Echinacea - Echinacea kommer också i rotform och ska vara bra för immunförsvaret. Roten kan ges hackad 10-20 gram om dagen.
Gurkmeja - Gurkmejan är bra för ömma och stela leder. Den verkar anti-inflammatorisk i även andra organ.
Hallonblad - Sägs underlätta för stoet vid fölning. Bladen ges i portioner om 20-30 gram dagligen.
Fortsättning följer…
folk säger ofta så här att det inte är naturligt för hästar att äta vitlök mm men vad är då naturligt? Är hästen skapt för att bära en ryttare? dra ett en vang? gå ute endas sommar o vinter ja do finns det lika gott om mat med. Så detta med natrurligt det spelar ingen roll idag för vi har ju skapat olika raser för olika ända mål samt att den klarar av örter o annat o kan må mycket bra av detta. Så bra skrivet detta ska jag ta o skriva ut
Ledin - vad kul att det är uppskattat (: Det kommer som skrivet fler delar snart (:
ja skriv på jag drar ut sånt här alltid bra att veta om sånt här och jag har en dunderkur för hosta för folk men funka jätte bra på min dammalleri russ med o vetrinären undrade vad jag gav o sa vad det var, forsättmed det sa han :) det e vitlök, lite hunung o vatten itne så gott men han gillar det mycket :)