Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 1031 ggr
Travis D
3

Han orkar inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
Jag har min Nordsvenska kallblods travare som nu är 16 men gick på travet i 10 år och därav kom ut på 4 tävlingar. 

När han kom till oss var han muskelfattig och dålig kondis. Jag har sedan dess tränat det i jätte mycket motvind men han har verkligen försökt! Det värmer mitt hjärta att se honom kämpa. När han kom till mig kunde han inte galoppera (Såklart han kunde men han orkade inte äns en långsida och kunde absolut inte hålla nere galoppen heheh

Nu kan han galoppera i kort galopp flera varv i rad! Han har lärt sig det på bara 7 månader och på sportlovet hoppade vi en bana på 80 centimer (han blev "inhoppad" 2015)  Han är bara för duktig! Vi tävlade 70 cm med och fick rosett! - Dock hela banan i trav men ändå han är så duktig! Jag har börjat hoppa i galopp men tränar honom fortfarande  då han inte orkar hålla galoppen på rakt spår och vänder in på en volt när han blir trött. Vilket jag förstår.

Men nu när mamma låter en tjej som är jätte duktig rida honom så blir jag ledsen att se hur hon pressar honom, tvingar honom att göra det han inte vill eller orkar och framförallt inte värmer upp honom mer än ett halvt varv i skritt! Han skrittas inte heller av ordentligt och känner att jag inte vågar säga emot henne eftersom hon är både äldre och "duktigare" än mig. Men kan inte se på hur hon förstör min häst så nu frågsar jag er hur ska jag göra? Han behöver ju motionen men hon hjälper honom inte. När han blir trött så är han trött och måste skrittas av annars säger han ifrån med ett bocksprång. Eftersom hon inte slutar då och ska göra "ett hopp till" fem gånger så försöker han slänga av henne och så säger hon att han är galen när hon pressar honom till 100% Hur ska jag säga till henne? För ja kan inte se på medans hon pressar honom.. Han är ju känslig efter att hans travliv inte varit så som en lycklig hästs liv skulle varit.. (Han blev inte behandlat något bra och  framförallt är han livrädd för spön och att man ska slå honom och är därför jätte känslig i ansiktet och livrädd för spön)