Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 10895 ggr
trapstile
0

Orolig

Har för ett tag sedan blivit medryttare på en f.d varmblodstravare. Jag har även tidigare ridit såna och vet lite hur de ska tas. Den här är lite extrem tycker jag. Man kan inte rida eller äns skritta ut på honom utan att ha satt på öronproppar i honom. Då är han lugn. Men han kräver sitt och är definitivt inte en barnhäst!! Problemet här är att det är en 16 åring som har fått honom och haft honom ett år ungefär. 16 åringen cyklar själv i väder och vind till stallet, är där helt själv och som jag förstått rider ut honom helt själv. På en häst som definitivt INTE är en barnhäst. 

Jag vart ju bara medryttare och såg detta och då jag är vuxen sedan 20 år sedan tänker jag på ansvar från föräldrars sida.

Zadeira
2

Frågan är väl egentligen inte hur gammal en ryttare är utan hur kunnig. De kanske klickar finfint.

Sen visst kan man diskutera föräldrars ansvar och hurvida det ens är bra att vara ensam i stallet oavsett ålder.

trapstile
0

Nä du. Det där fungerar ju inte. På ridskolor är det inte äns tillåtet för barn under 18 att hyra häst.

Så du menar att om det klickar bra mellan en 8 åring och en hingst så är det ok att åtta åringen cyklar själv till hingsten och rider den själv och umgås med den själv i ett tomt stall??? 

Dessutom om vi tittar på 16 åringen och realtid så är tex hästens utrustning sällan ren när jag hade mina dagar med den. Hästen eller f d travaren reds aldrig på tygeln eller äns i form utan i vild gallopp och trav. Det fanns en grammantygel som 16 åringen använde, trots när jag red hästen gick den fint på tygeln men var väldigt svag i sidorna.

Zadeira
5

#2, Det är det visst. Beror nog på vart du befinner dig. Jag hyrde häst på min ridskola som 16-åring. Det enda kravet var ju att föräldrarna skulle skriva på kontraktet, men sen fick jag lov att vara ensam i stallet och rida utan vuxens tillsyn…

Nej det sa jag inte.  Jag gör skillnad på en 8-åring och en 16-åring. Faktiskt. Det är en enorm skillnad på de flesta 8 och 16-åringars mognadsgrad. Visst kanske 8-åringen kan rida lika bra, men det är mer att ta hänsyn till. Alltså bedömer jag från fall till fall. Nu sa ditt ursprungsinlägg inget om hur hon red eller tog hand om hästen, så därför påtalade jag att det kan faktiskt vara så att åldern inte alltid är det viktiga.

Du  skrev inget om om i ditt ursprungsinlägg att 16-åringen red "dåligt", inte skötte utrustning osv, därför kommenterade jag enbart på din reaktion på att 16-åringen red ensam samt föräldrars ansvar.

Om det nu var så mycket fel, pratade du någonsin med 16-åringen och föräldrarna? Tog upp dina synpunkter och åsikter? Annars kan jag tycka att du som vuxen är lika dum som 16-åringens kanske då okunniga föräldrar…

trapstile
0

Förlåt. Man får inte med sig allting i ett första inlägg!

Visst, det kanske är sant med att det är olika på olika ridskolor med ansvar av minderåriga. Jag utgår från de ridskolor jag varit på och haft kontakt i mitt liv.

Dessutom var jag inte kvar länge som medryttare här eftersom det blev problem att jag anklagades göra saker på dagar jag inte äns var där. Här kunde jag känna att föräldrarna inte alls hade koll på när 16 åringen var i stallet. Jag sade upp mig själv

Eftersom det var nyligen detta hände tycker jag fortfarande synd om hästen likväl som jag tycker det var  väldigt oansvarigt av föräldrarna. OM det hade varit en trygg ponny eller liten häst. Men här talar vi om en 11 årig travare som gått på travet väldigt hårt hela sitt liv och aldrig ute och skrittat i naturen utan öronproppar.

Zadeira
0

Det förstår jag, bra att du kunde förtydliga då så vi förstår varandras åsikter!

Framförallt måste man ju se till hur hästen har det, oavsett om det är barn eller vuxna som rider den och pysslar med den. Verkar tyvärr inte som att din medryttarhäst hamnade i en riktigt bra familj. Tror tyvärr att det inte är helt ovanligt oavsett om det är ridtravare från banan eller en annan häst/ponny.

Tråkigt att du slutade men fullt förståeligt!

Angående vuxnas ansvar så tror jag att det är viktigt att det finns hästkunniga i närheten som kan hjälpa till. Mina föräldrar har aldrig kunnat ett dugg om hästar, men de såg till att jag fick rida på ridskola och hyra ridskole-ponny eftersom det fanns andra vuxna i stallet som även om de inte ansvarade för mig så kunde de hjälpa till vid behov.

giffan
6

Jag personligen kan läsa mellan raderna att du inte har samma sätt att se på ridning som 16 åringen. Varför måste en häst "gå på tygel" Vad du nu menar med det, bja på nacken eller jobba i form..

Deras häst deras saker, smutsiga saker eller ej… Du skulle se mina saker, och jag är vuxen. Att hästen är svag i sidorna kan du ju knappast beskylla någon annan för på det sättet du gör. Kan ju vara därför man tar som hjälp av en kunnig medryttare. Att du inte behöver graman kanske betyder att du klarar av att rida hästen på ett annat sätt mot vad 16 åringen klarar. Kanske du skulle lagt lite tid på att hjälpa 16 åringen istället. Uppenbart har ju du mera erfarenhet och kunskap, dela med dig av det istället. Hjälper inget att sluta rida en sån häst och sen gnälla på nätet!

Däremot så ser jag inte något fel i att man rider en häst i lite fart både trav och galopp. Det brukar vara det dessa travare älskar.

Du skriver även att 16 åringen cyklar i väder och vind, det om något bevisar ett stort intresse, dagens ungdomar gör inte det om de inte gillar det de håller på med.

Det bästa du kan göra i detta läge är att hjälpa denna okunniga nybörjare med okunniga föräldrar att göra deras häst ägande så bra som möjligt. Men du får kanske acceptera att ni har lite olika synsätt och mål med eran ridning.

Jag har haft en liknande tjej i mitt stall. Hon rider inte dressyr, hon bryr sig inte om hästens form. Hon vill flänga runt i skog och mark. Det fungerar alldeles utmärkt. Vi ser olika på ridningen, men hästarna älskar att få komma ut utan massa krav ibland.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

trapstile
0

Det klart jag inte har samma sätt! Dessutom har 16 åringen enligt denne aldrig ridigt på ridskola.

Att rida hästen i form betyder INTE böja på nacken… Det vet varje mer professionell ryttare om. Man gör det för hästens bästa och för att inte utveckla fel muskler på en häst. 

Jo men självklart är det ok att en eller två gånger i veckan bara racea sin häst i skog och mark. Men om någon gör det sex dagar i veckan så orkar till slut hästen inte bära sig alls och då tappar muskler.

Naturligtvis ett plus till 16 åringen som cyklar i väder och vind till sin häst.

MEN jag tycker synd om ett varmblod som får stå utan täcke i hagen i -4 grader. Instruktionen var också bara: släpp ut den bara efter din ridning. Trots att den var svettig.

Detta måste ha på gott en längre tid då varmblodet fått jättelång päls (nästan som) Cushings).

Visst kan man ha olika synsätt. Men det här är inte för att gnälla. Jag hade GÄRNA hjälpt till med den hästen bara att jag blev anklagad för saker som hänt när jag inte var där. När jag sedan  ville att mamman till 16 åringen skulle visa vad jag gjort fel eller hur de vill ha det så fick jag bara som svar: det går inte att samarbeta!

giffan
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jag tycker verkligen du bara gnäller och ser ner på denna 16 åring.

Måste man ha ridit på ridskola? Måste hästen ha täcke ute om det är -4?

Jag har hästar som har riktigt lång päls trots täcke och skötsel efter alla konstens regler. Men lång blir pälsen iaf. Vad gör jag för fel? Jag har gått på ridskola och är vuxen.

Vet om flera ungdomar som både rider och kör helt själva och klarar det hur bra som helst. Alla gör inte som jag, men man får lixom gilla läget att alla inte gör som en själv tycker är bäst!

Om du är så orolig tycker jag du ska göra något åt saken. Inte sitta här och gnälla.

Lite mera bevis för det du skriver här. Vad som är så illa?? För mina hästar ex, rids inte i form och en han är 6 år, och lever och mår riktigt bra. Men gå i form gör han inte. Har heller aldrig gjort.  Han rids mest snabbt ute i skogen och gillar det. Och här på bilden rids detta varmblod av en 12 årig tös som inte gått på ridskola, och heller inte vill gå på ridskola. Hon trivs bättre att rida fritt i skogen utan krav.

Men ser du att hästen lider, anmäl det för det e din skyldighet om du ser ett djur som far illa.

~ Anneli ~ 

trapstile
0

Usch , vilken hemsk människa du är "giffan"!!

Jag "gnäller inte. Jag är seriöst orolig för att jag tar ansvar för saker. Är att vara orolig att gnälla??? Jag har inte sagt att du inte får göra som du vill!! Vad du gör bryr jag mig inte om. Men i detta fall handlar det om ett visst varmblod samt människor som inte riktigt tar ansvar. Man måste se hästen som individ i sammanhanget. Har det funkat för dig. Bra! Fortsätt så. Men det jag upplev har inte fungerat. Jag märker att det inte gäller att tala om vissa saker. Man måste se dem själv.

giffan
0

Är jag en hemsk människa??? Hur kan du avgöra det. Jag tycker det är bättre att göra något åt saken istället för att sitta och skriva på forum om hur hemskt det är att denna 16 åring inte gått på ridskola och inte rider sin häst i form och inte har täcken på den…. Om det oroar dig så mycket och du anser det är så stora fel, kontakta läsnstyrelsen. Men mig veterligen är det inte olagligt i något av det du skrivit här över. 

Men jo jag e en hemsk människa….

~ Anneli ~ 

boberga
9

#2 "Hästen eller f d travaren …" har du såna fördomar att travaren knappt är en häst så gör du nog bäst i att hänga på nån ridskola istället.

Jag köpte min första häst som tonåring, en travare direkt från banan, och gjorde precis som flickan som äger din medryttarhäst, flängde omkring i skogen varenda dag, skitkul tyckte både hästen och jag! Vi hade ett superband emellan oss, ramlade jag av så vände hästen och hämtade upp mig igen. 

Någon form av "dressyr/formtänk" kom först med nästa häst och 25 år efter den första hästen så rider jag faktiskt för instruktör och startar nån klubbdressyr ibland 😉

Att hästen går med öronproppar är inget konstigt alls, många som rids med det,

trapstile
4

Förlåt att jag är orolig!!! Förlåt att att jag tycker att hästen inte har det bra.

Jag har lämnat detta nu…lämnat detta till såna oansvariga som kommenterar i denna tråd.

Om ni läser mer här på "ridtravare i focus" så upptäcker ni att huvuddelen  och mestadels kämpar folk med f. d travare att få till en ridhäst, med att få dem att gå i form, att kunna galoppera ordentligt. Läs de trådarna, det ber jag er om.

För mig som ridit som medryttare och för c tränare (som vuxen i 15 år) åt olika hästägare var just den här erfarenheten lite konstig. Men man träffar verkligen folk som är bra ägare och de som är mindre bra.

Men om man är orolig som vuxen för ett annans barn tycker jag och fler med mig att det är att kallas ansvar - inte gnäll.

zemlathebunny
3

Jag och min bästa kompis rider på travhästar. En kallblodstravare och en varmblodstravare. Vi rider ute i skogen och på grusvägar i skritt och lugn trav. ( eller vi försöker hålla ett lugnt tempo😂) Nån gång då och då tränar vi på en grusväg lite snabb trav. Det tycker hästarna är skitkul. De tycker även det är skitkul att få vara ute och bara skritta fritt. Du vet väl att det finns andra sätt att bygga muskler på än att träna dressyr? Det bästa sättet är att fara ut och skritta och rida uppför backar eller typ trava på en volt på en äng. Bomull i öronen har vi ALLTID. Det är för att dom ska tänka mindre på ljuden omkring sig och hålla sig lugna. De gånger vi glömt har blivit en stressig ridtur med spända hästar som kan sticka närsomhelst. De behöver absolut inte täcken bara för att det är -4. Det är inte alls kallt. Vi far ut och rider själva på 2 pigga travare. Visst kan det hända olyckor men det måste man räkna med om man håller på med dessa underbara djur. Om du är orolig gör någonting åt det! Det hjälper inte att du sitter här som en tonfisk och skriver att dom är oansvariga. Vad ska vi säga liksom? Vi kan ju inte annat än att säga våran åsikt. Du verkar inte gilla travsporten särskilt mycket.

catosi
3

Det här är kallblods travarn som zemlthebunny brukar rida med

Gia91an
3

Vad är det som ligger till grund för din oro egentligen? 

Jag vet många 16 åringar som rider bättre än vad jag gör, och jag har ändå ridit i 15 år. Funkar hästen med ryttaren ser jag inget problem. Jag har med en travare, 14 år, som jag känt sen han var 5. Han har alltid haft täcke, men när jag tog över honom för ett år sedan var det tvärnej på det. Nu har han gått utan täcke hela vintern, byggt päls som en isbjörn och inte frysit alls. Han har också alltid haft skor, de är nu av och efter total ombyggnad av hovarna så funkar det perfekt. Vad menade du med att hästen har mycket päls "typ som cushings?" 

Att tjejen inte rider i form behöver inte betyda att hon är en dålig ryttare för det. Att det blir slängit och fort i trav och galopp kan jag med förstå. Jag kan ju bara relatera till mig själv och när jag red in min häst (då han ägdes av mina grannar) när han var fem så var största problemet att han inte kunde vara lugn. Det tog mig nästan 3 år att få en harmonisk häst som inte bara travade. Nu var jag bara fjorton år, 158 cm lång och red en travare som var 173 cm hög utan tillgång till varken ridhus eller ridbana, tränare men det funkade fint på grund av den kontakten jag och Norton hade. Vi hade skogsvägar att tillgå. Skulle jag komma till de riktigt fina vägarna gällde det att rida på stora vägen någon kilometer. Självklart kan man ifrågasätta det kloka i detta av mina föräldrar, och mina grannar, men jag och Norton älskade varje minut. Nu har jag en drömhäst, även om det tagit många år att komma dit och tillbaka dit efter att han varit såld kors och tvärs över landet. 

Jag tycker som så att om du är orolig för tjejen och hästen, prata med föräldrarna. De kanske inte har en aning. Jag vet att mina föräldrar inte hade någon aning om vad jag gjorde i skogen, för jag var där själv alltid, men de skulle säkert uppskattat att någon brydde sig. tillräckligt för att prata med dem! (Nu menar jag inte att mina föräldrar eller mina grannar inte brydde sig, men de var heller inte oroliga för mig eller hästen då de visste vilket band vi hade… Men hade de varit mer ovetande om vad jag gjorde och hur jag tränade och samtidigt inte hästvana, ja då tänker jag mig att någons omtanke skulle hjälpa.)

MelodyX
5

Tycker ts borde tagga ner lite. Jag var ute och red hästar i travstall i full fart utan att föräldrarna var med när jag var 13 år. När jag var 14 fick jag min första häst från travstallet, knappt ridbar och kunde under sina 30 år i livet aldrig gå i riktig form - men jädrar vad roligt vi hade det. Senaste hästen jag hade, också varmblod, väldigt svårriden då hon var otroligt hetsig, hade jag en 15 åring som red tre dagar i veckan. Det funkade utmärkt. Finns otroligt många 16 åringar som är i stallet utan föräldrar idag.

trapstile
2

Nu kan jag meddela efter att ha undersökt noggrant Sverige runt. När det gäller ridskolor måste man vara 18 år eller ha målmans sällskap där. Inte får man heller som under 18 år rida ut själv. Endast kanske hyra häst i ridhuset med målsman med.

På privatstall gäller naturligtvis interna regler.

Sorry MelodyX jag tänker inte tagga ner. Jag är en vuxen med ansvarskänsla och det står jag för. Du att rida i ett travstall det är något helt annat än det jag haft med i min tråd. Här gällde det "pensionerade travare" som man gör om till ridhästar. Att få en häst att gå i form handlar INTE om att rida på ridskola, för instruktör eller rida fint. Det handlar om att rida hästen i dess naturliga sätt den är född på och att den kan bära sig.

Det är verkligen tråkigt att de som skrivit i tråden inte förstår att detta är ett rid-travar fokus och inte travar fokus.

Gronstedt
7

#17: På vilket sätt har du visat din vuxenhet och ansvarskänsla? Har du hjälpt hästen på något sätt? Har du hjälpt hästens ryttare eller ägare? Eller har du bara skrivit inlägg på nätfora?

Tusen
4

Nu har jag inte läst allt men jag tror du kan släppa din oro. 

En häst mår bra av att gå ute dygnet runt, utan täcke i alla väder. Är det kallt växer det ut tjockare päls. Att lägga täcken är egentligen urdumt och bör endast göras på helklippta hästar.

Att inte rida hästen i "form" är inte alls så farligt som många tror. Fungerar utmärkt om man inte krånglar för mycket med hästen.

Mitt tips är att inte förmänskliga hästen. Den behöver inte "kläder" bara för att du som människa (och utan hår på kroppen) behöver det, den behöver inte komma in och värma sig i ett stall eller sova i en "säng" på natten bara för att du gör det osv.

Jag upplever att bara för att man vill ha en "ridhäst" så ska den behandlas som en människa vilket är helt fel.  Även andra raser klarar av att få vara "häst". 
Läs gärna mer inom senaste forskning kring just hästhållning.

LeeKnow
6

Låter som att den där hästen har ett bättre liv än de flesta

SimoneNA
0

Du skulle se min stackars långhåriga travare som går ute dygnet runt och i stort sett aldrig har täcke på sig. Inte rider jag honom i form heller…

shia
0

Ojojoj, undra vad du skulle tycka om när jag en 14 årig ung barnunge rider in "svårhanterade" hästar som vissa säger. När massa travtränare ber mig att rida in deras 3-4 åriga travhästar, ojojoj enligt dig skulle jag möjligtvis få rida en c ponny i skritt med en vuxen som ledwr. Nä jag tycker att du borde fokusera mer på hur den som rid är när den rid, än dess ålder. Likadant som om hon vore 30 som 16. Hjälp henne isf om du vill.

shia
2

Sen kan jag lova dig att det inte bara är du som (om du nu kan) kan rida travare😘 Reagerade dock nu på det du skrev i första inlägget "Jag har även tidigare ridit såna och vet lite hur de ska tas" Med "såna" menar du då travare eller? Lät enligt dig som att travare just därför att de tävlat i trav är svårridna? Å jag kan säga att utifrån de 10 tal "travare" jag ridit, som de flesta är tävlingshästar å resten har tävlat så har ingne varit lik alls i psyket eller fysiken. Många travare jag ridit och utbildat är finare än de igenomsnitt ridhästar som står på allt från ridskolor, privatstall, på landet, på stuteri osv. Med det menar jag att fler av de ridhästar jag ridit, har varit "svårare" i allmänhet att rida. Sen beror mkt på vilken travare man ridee men jah utgår ifrån de som står på travbanan jag är på "går inte att rida ut på utan proppar i öronen" travhästar är ofta tränad med bomull eller proppar så man får effekt i tävling när man rycker ur propparna. Och då åkte det ganska självklart att de som haft så i tävling å träning blir piggare utan det och om man då vill ha hästen lugn, rid med bomull. Varför ska man ändra på ett koncept som fungerar?