Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 1388 ggr
Salish
0

Samling och arbetstrav

Hejsan! Verkar inte som den här sajten är så aktiv, men jag försöker ändå. Har börjat rida en kallblodstravare som är jättetrevlig, och jag har börjat försöka mig på lite lättare dressyr med henne. Samlingen i skritten går riktigt bra, kan både länga och korta den och få henne att arbeta med bakdelen, även lite skänkelvikningar fungerar bra. Traven är svårare. Hon är väldigt stark, så för att få henne att gå i en någorlunda bra trav måste jag hålla i henne jättemycket för att hon inte ska sticka iväg i travartraven. Dessutom kan jag inte rida lätt eftersom att hon då sticker, det är lättare att hålla en lugn trav under nedsittning.

Någon som har tips?

Brollan1
0

Sidvärtes sidvärtes sidvärtes.

Man börjar i skritt att lära hästen att böja sig och samtidgit gå framåt. Först öppna sedan sluta. När dom kan det BRA så fortsätter man i trav, inte förr. Det är ingen ide att att ha dragkamp med hästen, den bygger ingenting som är bra av att stressa iväg. Så ha tålamod i skritt först. 

Och samtidigt med sidvärtes så lär du in vändning på bakdel och vändning på framdel så att du lär in skänkeln ordentligt. Allt detta får hästen förstå skänkeln och att kunna böja sig för skänkeln. när dett fungerar så är resten mycket enklare.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ähnchen
0

Säger som #1, dragkamp är inget man ska göra överhuvudtaget då den känsliga hästmunnen inte mår särskilt bra av det.

Lär hästen att svara mjukt på dina tyglar. När du står stilla, ta bara upp en tygel så mycket att slacket försvinner. Ge tillbaka slacket så fort hon rör huvudet åt rätt håll. För att underlätta för henne kan du hålla handen en bit utåt. Det kan ta en bra stund innan hon fattar. Ha tålamod, efterföljande gånger lär gå snabbare och snabbare. Som nästa steg kan du göra samma sak i skritt som en styrningsövning. Ta bara bort slacket och när hästen svänger får den tillbaka tygeln.

Sedan rekommenderar jag massor med övergånger. Skritt - halt - skritt osv. till en början. När hästen är beredd att fortsätta gå när som helst när den har stannat, och åt andra hållet är beredd att stanna när som helst medan den går får du samling.

Nästa steg blir sedan skritt - trav - skritt osv. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Salish
0

Tack för era tips, ska testa det!! Nej precis, känns ju inte bra att sitta och dra i nosen på henne (hon rids på hack) och det blir bara dålig ridning av det.

giffan
0

Jag säger halvhalter, och övergångar mellan skritt och trav.  gärna på större 8 volt. kanske med bommar och koner.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus